به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه کمبریج به منظور بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر توانایی تشخیص اطلاعات نادرست، مطالعه جدیدی انجام دادند، آنها از یک آزمون دو دقیقهای استفاده کردند که میزان تشخیص اخبار واقعی را از اخبار جعلی و نادرست اندازهگیری میکند؛ در این آزمون، چهار متغیر دیگر نیز ارزیابی میشود که شامل توانایی تشخیص صحیح اخبار واقعی، توانایی تشخیص صحیح اخبار نادرست و جعلی، تشخیص عناوین واقعی و جعلی و میزان زودباوری یا بدبینی میشود.
بیش از ۸ هزار نفر در این مطالعه شرکت کردند و به مدت دو سال مورد ارزیابی قرار گرفتند، نتایج بررسیهای انجام شده نشان میدهد زمانی که در اینترنت و رسانههای دیجیتالی سپری میکنیم، بر توانایی ما در تفکر انتقادی و تشخیص اطلاعات نادرست تأثیر میگذارد، در این صورت، افرادی که بیشتر از دیگران در فضای مجازی حضور دارند، در برابر اخبار جعلی آسیبپذیرتر هستند و راحتتر آنها را میپذیرند.
محققان به این نتیجه رسیدند که سن نیز در این زمینه تأثیرگذار است، افراد زیر ۴۴ سال کمتر از افراد مسن میتوانند اخبار جعلی را بهدرستی تشخیص دهند، زیرا ممکن است افراد جوانتر بیشتر جذب عنوانهای خبری جعلی شوند، علاوه بر این، افراد جوانتر مشکوکتر هستند و بیشتر احتمال دارد که عناوین واقعی را به عنوان مطالب جعلی در نظر بگیرند و در عین حال زمان بیشتری را صرف اینترنت و رسانههای اجتماعی میکنند، بنابراین بین این دو عامل ارتباط مستقیمی وجود دارد.
به گفته پژوهشگران، افرادی که روزانه ۹ ساعت یا بیشتر آنلاین هستند، دو برابر بیشتر از افرادی که روزانه دو ساعت یا کمتر از زمان خود را صرف اینترنت و رسانههای اجتماعی میکنند، در معرض اطلاعات نادرست قرار میگیرند، به نظر میرسد که تفکر انتقادی بهترین روش برای تشخیص اطلاعات جعلی از اطلاعات صحیح است.
نظر شما