به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان در نشست علنی امروز _شنبه سیویکم تیرماه_ مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم ۴۴ قانون اساسی در مورد طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور با ماده ۶ این طرح با ۱۵۱ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
«بر اساس ماده ۶ طرح مذکور؛ متن زیر جایگزین بندهای (الف) و (ب) ماده (۹) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۳۹۸/۰۲/۱۵ میگردد:
الف - به منظور حل مشکل تهیه تضامین در تأمین مالی، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ظرف مدت دو (۲) ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون، دستورالعمل اجرایی نحوه تشکیل، فعالیت و نظارت بر مؤسسات یا صندوقهای تضمین را در چارچوب قوانین به تصویب شورا و دریافت مجوز از دبیرخانه شورا برساند. صندوقهای تضمین میتوانند توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی، تشکلهای حرفهای یا گروهی از اعضای یک صنف یا صنعت خاص ایجاد شوند و به صورت عمومی، تخصصی، ملی و یا منطقهای فعالیت نمایند. صندوقهای تضمین موظف هستند تمام یا بخشی از ابزارهای تضمین مورد نیاز بخش تولیدی و خدماتی کشور اعم از ضمانتنامه تعهد پرداخت، شرکت در مناقصه یا مزایده، پیش پرداخت، حسن انجام تعهدات، استرداد کسور وجه الضمان، ضمانت نامه گمرکی و سایر ضمانتنامههای تعهدات قراردادی و همچنین ضمانتنامههای مورد نیاز برای انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه را در چارچوب ضوابط ارائه نمایند.
تبصره ۱- به استثنای صندوقهایی که به موجب قانون به صورت دولتی تأسیس و اداره شده یا میشوند، صندوقهای تضمین به صورت غیردولتی تأسیس و اداره خواهند شد. دستگاههای اجرایی میتوانند با رعایت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم (۴۴) قانون اساسی بهمنظور انجام وظایف تخصصی خود اقدام به مشارکت در تأسیس یا سهامداری صندوقهای غیردولتی (خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی) نمایند.
تبصره ۲- ثبت صندوقهای تضمین منوط به دریافت موافقت اصولی از شورا میباشد.
ب - به منظور حمایت حقوقی و مالی لازم از شکلگیری و توسعه فعالیتهای صندوقهای تضمین و ایفای نقش آنها در حل معضل تأمین مالی اشخاص اقتصادی:
۱- بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و شرکتهای بیمه میتوانند علاوه بر تأسیس یا مشارکت در تأسیس صندوقهای تضمین، سبد ضمانت صندوقهای تضمین را به صورت مجدد تضمین یا بیمه نمایند.
۲- ضمانتنامههای صادره توسط صندوقهای تضمین در زمره ضمانتنامههای قابل پذیرش دستگاههای موضوع ماده (۲) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵/۰۲/۱۳۹۸ قرار میگیرند و نهادهای مالی و نهادهای وثیقهپذیر ازجمله بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای مالی تحت نظارت آن، شرکتهای بیمه و دستگاههای اجرایی و سایر کارفرمایان مجاز هستند تضمین صندوقهای تضمین را متناسب با وضعیت اعتباری صندوقهای مزبور، بپذیرند.
۳- دستگاههای اجرایی و صندوقهای ضمانت یا تضمین دولتی، مجاز هستند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، منابع مالی در اختیار خود را در قالبهای مختلف اعم از کمک، کارگزاری منابع یا وجوه اداره شده، تسهیلات ارزانقیمت و مشارکت در مخاطره (ریسک) صدور ضمانتنامه در اختیار صندوقهای تضمین قرار دهند.
۴- قراردادهایی که توسط صندوقهای تضمین مطابق نمونه مصوب شورا تنظیم و منعقد میگردد، در حکم اسناد لازمالاجرا بوده و از کلیه مزایای اسناد تجاری از جمله عدم نیاز به تودیع خسارت احتمالی بابت اخذ قرار تأمینخواسته برخوردار میباشد.»
نظر شما