به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وزارت امور داخلی پرتغال از بازنگری بر نحوه عملکرد سرویس تلفنهای اضطراری از سال ۲۰۲۵ خبر داد و اعلام کرد که در صورت پیشرفت موفقیتآمیز طرحهای آزمایشی فعلی، این سرویس در آینده شاهد تغییر بزرگی در قالب معرفی هوش مصنوعی مبتنی بر فناوری ChatGPT در پاسخگویی به تماسها خواهد بود.
مقامات پرتغال خاطرنشان کردند از آنجا که هوش مصنوعی یک فناوری بسیار جدید است و پتانسیلهای آن هنوز بهطور کامل درک نشده است، این اقدام ریسک بالایی دارد، اما با بهینهسازی و کارآمدتر کردن کار سرویس به بهبود کیفیت خدماترسانی منجر میشود.
روش کار سیستم جدید اینگونه است که چتبات، بهویژه در دورههای اوج شلوغی و در موقعیتهای خاصی که خطوط تلفن اشغال و پای مرگ و زندگی در میان است، بهطور خودکار تماسهای اولیه را دریافت میکند. دورههای شلوغ به مواقعی اطلاق میشود که پس از تماس با شمارههای اضطراری فرد با بوق انتظار چند دقیقهای مواجه میشود و تا زمانی که تماس به اپراتور وصل شود، زمان دشواری را میگذراند. این فرآیند را نمیتوان پاسخگویی اضطراری توصیف کرد.
سیستم پاسخگویی مبتنی بر فناوری ChatGPT جدید پرتغال در حوادث عمومی و دستهجمعی که تعداد زیادی از افراد با سرویسهای اضطراری تماس میگیرند بسیار کارآمد خواهد بود، زیرا منابع انسانی برنامهریزی شدهاند تا در سطوح فشار معمولی روی خطوط تلفن کار کنند و موقعیتهای غیرعادی میتواند باعث ایجاد استرس غیرضروری برای تماسگیرندگان و پاسخدهندگان شود.
وزارت امور داخلی پرتغال با هدف پاسخگویی در اولین لحظه تماس و ارتقای توانایی ارزیابی نوع مشکل در راستای انجام اقدام، در نظر دارد با بهرهگیری از فناوری جدید ChatGPT از استرس دو طرف تماسگیرنده و پاسخدهنده بکاهد. سرویس هوش مصنوعی جدید پس از وصل تماسها تشخیص میدهد که به چه بخشی باید گزارش دهد و پاسخ به تماسگیرنده توسط انسانها انجام میگیرد. این بدان معناست که افراد حتی از صحبت کردن با یک ماشین نیز آگاه نمیشوند و این به قضاوت هوش مصنوعی بستگی دارد که تماس را به کدام اپراتور در کدام بخش منتقل کند. به این ترتیب اجرای فناوری جدید منجر به اخراج کارکنان نخواهد شد، زیرا همچنان به منابع انسانی برای انجام کارهای مفید در زمان واقعی نیاز است و سیستم جدید ChatGPT در واقع اقدامی برای بهینهسازی تلاشهای آنها بهشمار میرود.
وزارت امور داخلی پرتغال همچنین تأکید کرد که هوش مصنوعی مبتنی بر فناوری ChatGPT جدید در راستای حذف تماسهای مزاحم با بخشهای اورژانسی راهاندازی خواهد شد که طبق آمار حدود ۶۰ درصد از ترافیک خطوط تلفن را به خود اختصاص میدهد. بنابراین ChatGPT بهنحوی طراحی شده است که با اعمال چند فیلتر ساده تماسهای مزاحم را تشخیص دهد.
نظر شما