به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری رویدادهای فرهنگی و جشنوارهها در شهرهای امروز دنیا علاوه بر کارکردهای مثبت در توسعه مؤلفههای مهم فرهنگی و هنری نقش به سزایی در زیست شهروندان دارد بهگونهای که امروز یکی از مهمترین سیاستگذاریهای شهری و شهروندی برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری است بهنوعی این رویدادها بهعنوان میانبر و اقدام کوتاهمدت برای زیست بهتر شهروندان و کاهش معضلات فرهنگی شهروندان قشر به سزایی دارد.
اگرچه هر رویداد فرهنگی و هنری که در شهر برگزار میشود، ویژگیهای منحصربهفرد را دارد و همین امر باعث میشود که نتوان هیچ قالب استانداری را برای آنها تعریف کرد، اما مهم نیست که علت برگزاری یک رویداد چه باشد بلکه مهم شرکتکنندگانی هستند که هریک انتظارات ویژه خود را از جشنواره دارند
درواقع مهم نیست که علت برگزاری یک رویداد چه باشد بلکه مهم شرکتکنندگانی هستند که هریک انتظارات خاص خود را از این رویداد دارند. بسیار مهم است که در نظر داشته باشیم برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری تأثیرات بسیار چشمگیری را بهویژه بر اقتصاد، جامعه، فرهنگ و همچنین آینده شهر میزبان خواهد داشت. شهر اصفهان بهعنوان شهری که در دوره مدیریت جدید شهری فرهنگ یکی از اولویتها و شعارهای مهم آن است بهطورقطع برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و کارکردهای آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کمتر از یک هفته است که هفته فرهنگی اصفهان با برگزاری ۲۰۰ رویداد فرهنگی و هنری متعدد در مناطق مختلف به کار خود پایان داده است، هفتهای که بنا به گفته متولیان امر برون داد سیاستهای فرهنگی و هنری شهر اصفهان در برگزاری رویدادها این هفته تجلی پیداکرده است. حال این پرسش اساسی مطرح میشود که برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری همچون رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان چه نقشی در افزایش امید و نشاط اجتماعی شهروندان دارند؟
رهایی عادت وارگی شهروندان با برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری شهر
سید محمد الحسینی، جامعهشناس فرهنگی به ایمنا میگوید: شهرها هرچه بزرگتر شوند ساختارها و نهادهای اجتماعی در آنها گسترش پیدا میکند و قویتر میشود، شهرهای بزرگ دارای نظام ارگانیک و سازمان نهاد هستند و تمایل به کاهش عاملیت و کنش گری افراد دارند در این سازمان شهری بهطورمعمول افراد دچار عادت وارگی میشوند و با صورتهایی از حیات اجتماعی روبرو میشوند که از پیش تعیینشده است لذا در این فضا خلاقیت و کنش گری شهروندان استحاله میشود، نیاز است برای رشد شهری و دور نگهداشت سازمان شهری از ایستادگی و ثابت ماندن، از نعمت کنش گری و خلاقیت مردم استفاده شود.
وی ادامه میدهد: یکی از ویژگیهای شهرهایی که پویا هستند و مردم در آن نشاط کافی دارند تکیهبر همین امر است و تلاش مسئولین چنین شهرهایی بر این اساس است که مردم همیشه درصحنه باشند، این حس میتواند حس تعلق و انسجام شهری را تقویت کند و مردم آن را از خود بدانند. ریچاردز و پالمر (۲۰۱۰) بیان کردند که شهرها نیاز دارند که رویدادمدار شوند تا بدین منظور به رقابت رو به رشد برای منابع و توجه بپیوندند؛ البته اگر آنها به دنبال پیشرفت در قرن بیست و یکم هستند.
این جامعهشناس فرهنگی تصریح میکند: رویدادها از مهمترین تلنگرها در این زمینه هستند، وجود فضاهایی با موضوعات گوناگون همیشه تخصص و اندیشه و مهارت عدهای را تحریک میکند و این سوال را نجوا میکند که من چه نقشی در اداره شهرم دارم، در ابتداییترین سطح، میتوان تجربه شهرها بر اساس توسعه و نوع رویدادها را بررسی کرد؛ تا نقش رویداد مداری را در توسعه شهرها درک کرد. شهرهای بسیاری در حال حاضر به این فکر میکنند که چگونه میتوانند رویدادها را برای رسیدن به اهداف اصلی شهرها برنامهریزی و اجرا کنند. این استراتژیها بهطورمعمول بر سیاستهای کلی رویداد تمرکز میکنند و این سیاستها بر مبنای هدفهای اصلی شهرها تنظیم میشود، جلب اعتماد مردم در شهرها میتواند موجب اهتمام جدی و بروز نشاط اجتماعی مردم در مداخلات شهری باشد.
وی میافزاید: با توسعه گردشگری و صنایع خلاق ضمن گسترش همبستگی و احساس تعلق شهری که منجر به نشاط اجتماعی خواهد شد، شهرها میتوانند موقعیتهای جدیدی خلق کنند که این موقعیتها هرکدام میتواند فرصتی برای سرمایهگذاری، اشتغال و رشد شهری باشد.
رویدادهای فرهنگی و هنری مهمترین مانور قدرت انسجام اجتماعی شهرها
الحسینی ادامه میدهد: برگزاری رویدادهای بزرگ و جهانی امروزه عامل مهمی برای نشان دادن و مانور قدرت انسجام اجتماعی در یک شهر محسوب میشود بررسی یک رویداد بزرگ مانند برگزاری جام جهانی در قطر نشان داد که چگونه میتواند یک رویداد در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نه یک شهر بلکه منطقه مؤثر باشد. البته این کار نیاز به شبکههایی درونشهری وبرون شهری دارد.
وی اضافه میکند: بهطورمعمول شهرهای توسعهیافته و با مدیریت حسابشده زمینههای مناسبتری برای ایجاد رویداد دارند. گاهی این رویدادها بهسرعت میتواند ضعف خدمات شهری را هم بهسرعت گسترش داد و فرصتهایی را خلق کند که فکرش را هم نمیکنند، شهروند قطری که با گفتن مترو مترو معروف شد و نمونههای بسیاری دیگر ازایندست هستند. ظرفیتهای فرهنگی نهفته در ساختار مدرن و پستمدرن شهری مثل معماری، پوشاک و غذا از مواردی هستند که در رویدادها فرصت عرضاندام پیدا میکنند و با مشارکت مردم رسوم و مناسک محلی زنده میماند.
برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری ارتقا حس تعلق شهروندان را به همراه دارد
حسین معافی، مدرس دانشگاه و فعال رسانهای به ایمنا میگوید: در عصر حاضر که عصر ظهور فناوریهای جدیدی مانند هوش مصنوعی و متاورس است که کل جامعه را تحت تأثیر خود قرار دادهاند، رویدادهای فرهنگی و هنری دارای نقش بسیار مهمی را در جامعهایفا میکنند. این رویدادها میتوانند بهعنوان یک وسیله برای ارتقای فرهنگ و هویت ملی، ترویج هنر و ایجاد فرصتهای شغلی و توسعه عمل اقتصادی و افزایش امید و نشاط اجتماعی شهروندان باشند.
وی ادامه میدهد: رشد و توسعه فرهنگ و هنر و رویدادهای فرهنگی و هنری در یک شهر، میتواند تأثیرات مثبت بسیاری بر روی شهر و شهروندان و افزایش امید و نشاط اجتماعی شهروندان داشته باشد. برخی از این تأثیرات ارتقای سطح تفکر و دیدگاه شهروندان، ارتقای سطح آگاهی فرهنگی، ایجاد فضایی مناسب برای تفریح و سرگرمی، ایجاد فرصتهای شغلی و تقویت هویت فرهنگی شهر است.
این مدرس دانشگاه و فعال رسانهای تصریح میکند: امروزه که باوجود فضاهای مجازی و کاهش تحرکات فیزیکی، بهنوعی نشاط و سرگرمیهای اجتماعی رو به افول است. برای افزایش نشاط و شادابی و امیدبخشی اجتماعی به شهروندان میتوان اقداماتی همچون ارتقای کیفیت زندگی با حل مشکلات اقتصادی و معیشتی، احترام به ارزشها و باورهای دینی و فرهنگهای بومی هر منطقه، انجام رویدادهای ورزشی و گسترش فضاهای فرهنگی و هنری در شهرها، افزایش حس تعلقخاطر به محیط زندگی و…را دنبال کرد.
وی ادامه میدهد: اگرچه برخی از اقدامات ذکرشده جنبه اقتصادی و سیاسی دارند، اما اقدامات فرهنگی و اجتماعی نیز میتوانند در افزایش امید و نشاط اجتماعی تأثیرگذار و مهم باشند. برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری میتواند به افزایش تعاملات اجتماعی و افزایش احساس تعلق به جامعه کمک کند و این امر نیز باعث امید و نشاط در جامعه میگردد. این رویدادها میتوانند فضایی مناسب برای افراد فراهم کنند تا باهم تعامل کنند و با یکدیگر در ارتباط باشند. برخی از روشهایی که برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری میتواند به افزایش احساس تعلق به جامعه کمک کند، ارائه فرصتهای آموزشی و اطلاعرسانی، تقویت هویت فرهنگی، ترویج هنر و فرهنگ محلی، ارائه فرصتهای مشارکت و تشویق به تفکر خلاق باشد.
معافی اظهار میکند: رویدادهای فرهنگی و هنری میتوانند به افزایش همبستگی و ارتباطات اجتماعی کمک کنند. رویدادهای فرهنگی و هنری میتوانند به افزایش همبستگی و ارتباطات اجتماعی کمک کنند. با برگزاری این رویدادها، افراد مختلف به یک محل جمع میشوند و با دیدار یکدیگر، ارتباطات اجتماعیشان تقویت میشود. علاوه بر این، با شرکت در رویدادهای فرهنگی و هنری، شهروندان میتوانند به ارتقای هویت فرهنگی و هنری خود و شهر خود کمک کرده و با برگزاری این رویدادها، شهروندان میتوانند با یکدیگر در تعامل بوده و به اشتراکگذاری تجربیات، ایدهها و خلاقیتهای خود پرداخته و شورونشاط و شادابی را تجربه نمایند.
وی میگوید: با شرکت در رویدادهای فرهنگی و هنری، شهروندان میتوانند با یکدیگر به اشتراکگذاری علاقههای مشترک خود، بهعنوانمثال علاقه به هنر و فرهنگ، و با توجه به این علاقهها، میتوانند به یکدیگر کمک کنند و با همکاری در پروژهها و فعالیتهای مشترک، به افزایش همکاریهای اجتماعی کمک کنند که خود نشانه رشد و توسعه امیدآفرینی است.
مدرس دانشگاه و فعال رسانهای ادامه میدهد: با برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، میتوان به ارتقای صنعت گردشگری و به توسعه صنعت هنری در شهر کمک کرد و ایجاد فرصتهای شغلی در این صنعت را تسهیل کرد. با جذب توریستها، نیاز به کارکنان در صنایع مختلف مانند هتلها، رستورانها، فروشگاهها و تورهای گردشگری افزایش پیدا میکند. علاوه بر این، با برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، میتوان فرصتهای شغلی در حوزههای مرتبط با صنعت هنری مانند طراحی، نقاشی، عکاسی و ساختوساز صحنه را ایجاد کرد.
وی میگوید: با برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، هنرمندان و صنعتیهای مرتبط با صنعت هنری میتوانند فرصتی برای به نمایش گذاشتن آثار خود داشته باشند. با نمایش آثار هنری، هنرمندان میتوانند شهروندان را با اثر خود آشنا کرده و باعث افزایش شهرت و شناخته شدن آنها در جامعه شوند. همچنین، با نمایش آثار هنری، میتوان بازار فروش برای آثار هنری ایجاد کرد.
معافی تأکید میکند: همه عوامل ذکرشده که با برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری اتفاق میافتند، میتوانند امیدآفرینی، نشاط و شادابی اجتماعی را در بین شهروندان گسترش داده و مردم جامعه را به آینده امیدوار کنند. امید به زندگی و امید به آینده از شاخصهای کیفی هر جامعۀ پویاست که باید سیاستمداران و حاکمان به آن توجه ویژهای داشته باشند.
برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری مهمترین مؤلفه شهر پویا
سید محمدصادق سجاد زاده، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به ایمنا میگوید: هنگامیکه از یک شهر پویا و سرشار از تحرک و در کل شهر زندگی صحبت میکنیم لازمه مؤلفه این شهر شاید شامل مؤلفههای بسیاری مانند زیست پذیر بودن، فرهنگی بودن، فعال و پویا بو دن و خانواده محور بودن باشد.
وی میافزاید: یکی از لوازم یک شهر پویا، فعال و پر جنبوجوش شکل گرفتن رویدادهای متعدد، اتفاقات فرهنگی هنری و اجتماعی است یکی از لوازم یک شهر پویا، فعال و پر جنبوجوش شکل گرفتن رویدادهای متعدد، اتفاقات فرهنگی هنری و اجتماعی استچراکه به آن شهر تحرک و پویایی میبخشد و هر چه شهری در معرض شکلگیری این رویدادها قرار گیرد، پویاتر و درنتیجه رشد یابندهتر و فاخرتر خواهد بود بدین معنا که شهری که در راستای رشد، تکامل و اعتلای خود گام برمیدارد و اگر درصدد تبدیل به یک شهر رشد یافته و فعال در حوزههای فرهنگی و اجتماعی است باید به رویدادهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی اهتمام بیشتری داشته باشد چراکه این مهم افزایش شادابی و نشاط اجتماعی و همبستگی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
دبیر هفته فرهنگی اصفهان تصریح میکند: هراندازه آئینها و رویدادهای فرهنگی یک شهر بیشتر باشد بهطورقطع پویایی بیشتری در روابط اجتماعی و تولیدات آن جامعه به وجود خواهد آمد و درنتیجه دارای جامعه فعالتر، شادابتر، سالمتر و پویاتری خواهد بود و چیزی جز سلامت اجتماعی را نتیجه نخواهد داد.
توجه به درونزا بودن فعالیتهای فرهنگی و هنری شهر
وی در خصوص چرایی تأثیر نگذاشتن کارکرد برگزاری رویدادها بر مؤلفه نشاط و امید اجتماعی اظهار میکند: یکبخشی از این مسئله به درونزا بودن فعالیتها بازمیگردد بدین معنا که تا چه میزان شکلگیری آن رویدادها از دل مردم و توسط آنها در جامعه رقم خورده است. هراندازه مشارکت اجتماعی در خلق آن رویدادها بیشتر باشد، مردم احساس سهیم بودن بیشتری در آن رویداد دارند بهطوریکه رویداد مربوطه و جریانات فرهنگی را از خود میدانند.
سجادزاده ادامه میدهد: بخش دیگر این مسئله به مقطعی بودن رویدادها بازمیگردد بهطور مثال یک رویدادی امروز برگزار میشود و دیگر آن را تا چندماه بعد یا سال بعد شاهد نیستیم و اینگونه است که تبدیل به یک جریان دائمی و مستمر نمیشود. بهطور مثال حتی در بعضی از شهرها رویدادهایی با هزینههای سنگین اجرا میشود اما به دلیل تبدیل نشدن به یک جریان مستمر و دائمی، نمیتواند برای مردم نشاطآفرین باشد بنابراین آن چیزی که لازمه یک شهر فعال، پویا و فرهنگی و شهر زندگی پذیر است مربوط به جریان دائمی این رویدادها، جشنوارهها و برنامههای فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی و تفریحی است.
وی میگوید: یک رویداد فرهنگی مذهبی مانند ایام محرم و نیمه شعبان، در ایام عزا و اعیاد مذهبی شهر را درگیر میکند و به تعبیری تمامی مردم در برگزاری آن مشارکت کرده و سهیم هستند، همین مسئله باعث نزدیک شدن شهر به پویایی و شادابی هرچه بیشتر است. بهواسطه تحرک اجتماعی شهری، شهر پویایی لازم را حفظ میکند و در این صورت شهری سرزنده را شاهد خواهیم بود و به همین روش، سایر رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی هم میتواند در شادابی و نشاط و پویایی شهر تأثیرگذار باشند.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه میدهد: بنابراین سه شاخص از قبیل وجود یک جریان دائمی در برگزاری رویدادها بهجای یک جریان و رویداد موقت، درونزا بودن به معنای ایجاد مشارکت اجتماعی در مردم و متناسب بودن با باورها و اصالتهای مردم میتواند به شادابی و نشاط یک شهر کمک کند. هرچه آن رویدادها به اصالتها، داشتهها و سرمایههای فرهنگی، اعتقادات و رسوم مردم نزدیکتر شود به شادابی اجتماعی، پویایی و سرزندگی جامعه کمک میکنند.
تعبیر نادرست از نشاط اجتماعی در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تعبیر نادرستی از بحث نشاط اجتماعی و رویدادهای فرهنگی و وجود دارد، پاسخ میدهد: شادی و نشاط اجتماعی را که به معنای برگزار کردن رویدادهایی که به هر واسطهای تلاش میکند تا لبخند را برای مردم به همراه آورد، الزاماً رویداد نشاطآفرین نیست. گاهی نشاط اجتماعی بیش از اینکه برخاسته از رویدادهای سرگرمی محور باشد ناشی از احساس تعلق مردم و کارآمدی آنها است گاهی نشاط اجتماعی بیش از اینکه برخاسته از رویدادهای سرگرمی محور باشد ناشی از احساس تعلق مردم و کارآمدی آنها است؛ گاهی برخاسته از این است که تا چه اندازه به مردم احساس رضایت بیشتری میدهد، گاهی بعضی رویدادهای آرامشبخش، رویدادهای معنوی، مذهبی و اعتقادی میتواند نشاط اجتماعی را دوچندان سازد، گاهی بعضی از رویدادهای خرد محور و تأملبرانگیز که عقل و تفکر را اغنا سازد و به تأمل وادارد، میتواند نشاطآفرین باشد.
این جامعهشناس میگوید: بهطورقطع نشاط یک مسئله درونی و مستمر است. اگر به دنبال شادابی و نشاط پایدار در فضای اجتماعی هستیم باید بهتمامی این مؤلفهها توجه کنیم و الا صرف برگزاری یک رویداد در یک بازه زمانی یک الی دوساعته که درنهایت میتواند یک موقعیت نشاطآفرین را خلق کند، الزاماً به پایداری آن نشاط اجتماعی منجر نمیشود هرچند که نافی این نیست که باید تمامی فعالیتها و ظرفیتها به خلق نشاط اجتماعی پایدار سوق پیدا کند و از ایجاد فرصتهای کوتاه برای ایجاد موقعیتهای شادیآفرین نشاطبخش نباید غفلت کرد.
وی میگوید: تعدد برنامههای نشاطآفرین، شادابی بخش و آرامشبخش برای جامعه میتواند به پایداری آن کمک نماید اما نباید از این نکته غافل بود که در شکلگیری و ایجاد برنامهها باید به شادابی و نشاط پایدار مردم بیشتر توجه شود.از طرفی گاهی محرک بیرونی برای شادابی وجود ندارد زیرا این محرک برای آن میزان نشاط گاهی درونی است و هرچه برای رشد، بالندگی و خودساختگی افراد تلاش شود تا بتوانند برای خودشان و اعضای خانوادهشان موقعیتهای نشاطآفرین خلق کنند، میتواند سهم نشاط و شادابی را در جامعه بیافزاید و به پایدار شدن نشاط اجتماعی نیز کمک کند.
دبیر هفته فرهنگی اصفهان در خصوص نقش رویدادها و فعالیتهای فرهنگی که باعث افزایش و ارتقای نشاط اجتماعی میشود، اظهار میکند: بعضی از حالات روانشناسی کوتاهمدت هستند که در کوتاهمدت رقم میخورند و الزاماً پایدار نیستند و بخشی مبتنی بر یک فرایند بوده و زمانبر هستند. نشاط، شادی و امید اجتماعی را ممکن است در لحظه خلق کرد مانند خبر مسرتبخش که در لحظه انسان را خرسند میکند اما ممکن است در مواجهه با یک رویداد یا یک خبر لبخند و خنده عمیق به وجود آید اما نافی شادی پایدار ناشی از مثبت اندیشی، تغییر نگرش شادیبخش و توانمند شدن افراد برای شادی خانواده و اطرافیانشان نیست بنابراین به موقعیتها، برنامه و رویدادهایی نیاز داریم که به شادابی اجتماعی مردم کمک کند و به تعدد رویدادها و پایدارتر شدن آن بیانجامد. البته باید به رویدادها، برنامهها و فرایندهایی بیاندیشیم که بتواند به نشاط پایدار اجتماعی منجر شود.
نشاط اجتماعی فرآیند زمانبر است
وی میافزاید: چیزی که تحت عنوان نشاط اجتماعی یاد میشود یک فرایند زمانبر است چراکه عوامل متعددی در آن دخیل است و فقط برنامهها نیستند که جامعه را به نشاط اجتماعی سوق دهد بلکه عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و سیاسی میتواند در پایداری یا ناپایداری نشاط اجتماعی تأثیرگذار باشد.
سجاد زاده تأکید میکند: باید سمتوسوی تمامی رویدادهای فرهنگی و هنری، ورزشی و تفریحی به نشاط سالم اجتماعی، نشاط پایدار اجتماعی و نشاط مشارکت آمیز اجتماعی و متناسب با باورها و اصالتهای فرهنگی آن جامعه منتهی شود.
وی در خصوص ارتباط رویدادهای فرهنگی و هنری با امید اجتماعی میگوید: یکی از مؤلفههای امید اجتماعی، مسئله نشاط اجتماعی است یا بالعکس. در جامعهای که مردم میتوانند به تعامل و احساس مشارکت بیشتر و انتخاب درست از زندگی دست پیدا کنند، میزان امید اجتماعی بالاتر است. حال اگر رویدادهای فرهنگی بهدرستی انتخاب و اجرا شوند نهتنها موجب افزایش نشاط اجتماعی میشوند بلکه امید اجتماعی را نیز دوچندان میسازند بدین معنا که در جامعه احساس پویا بودن و فعال بودن جامعه را در مردم به دنبال خواهد داشت به تعبیری سیستمهای فرهنگی، اجتماعی، هنری و مذهبی، ورزشی و تفریحی آن جامعه هم برای ایجاد تحرک و زیست پذیری تلاش میکنند، در چنین جامعهای امید اجتماعی بالا میرود.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار میکند: در جامعهای که امید اجتماعی کاهش یابد، بهطورقطع محیط پیرامون، سازمانها، دستگاههای فرهنگی و برنامه ریزان فرهنگی این حس را در جامعهایجاد خواهند کرد که جامعه فعال و پویا نیست و اکوسیستم فرهنگی و ساختار فرهنگی آن جامعه خوب نبوده و احتمالاً جای خوبی هم برای زندگی نخواهد بود که به کاهش امید اجتماعی منجر میشود.بنابراین اثر نشاط و امید اجتماعی اثر متقابل است.
وی تأکید میکند: همبستگی نشاط و امید اجتماعی هم متقابل است بهطوریکه اگر جامعه دارای نشاط اجتماعی بالاتر دارای امید اجتماعی بالاتر است و بالعکس در جامعهای که امید اجتماعی پایین است، نشاط اجتماعی هم در آن منفی و پایین خواهد بود.
میزان درونزا بودن رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان
سجادزاده در خصوص لزوم توجه به مشارکت مردم در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری بهویژه در هفته فرهنگی اصفهان، میگوید: طیف وسیعی از برنامهها چه در هفته فرهنگی اصفهان یا سایر مناسبتهای سال که توسط سازمان فرهنگی برگزار میشود، توسط خود مردم برگزار میشود.بهطور مثال در ایام عید غدیر اتفاقی که در چند سال اخیر رقم خورده، واگذاری حوزه فرهنگ به مردم بوده است بهطوریکه در قالب فراخوان از مردم جهت مشارکت در برگزاری بعضی از رویدادهای فرهنگی، مذهبی، آئینی و هنری دعوت میشود و سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان نیز بهعنوان مشارکتکننده رویداد نقش ایفا میکند؛ در هفته فرهنگی اصفهان هم این مسئله را شاهد بودیم و دستگاههای اجرایی اجتماعی متعددی هم فعالیت کردند تأثیرگذار بودند.
وی ادامه میدهد: اگر خود مردم در برگزاری رویدادها سهیم نبودند بسیاری از این رویدادها برگزار نمیشد. اصفهان، هویت، فرهنگ، سابقه و میراث ارزشمند فرهنگی اصفهان متعلق به چند سازمان فرهنگی یا هنری شهر نیست بلکه میراث ارزشمند اصفهان به مردم این خطه متعلق است و خود اصفهانیها این رویدادها را رقم زدند.
این جامعهشناس تصریح میکند: میزان مشارکت و حضور اجتماعی در این رویدادها نشاندهنده این است که مردم نهتنها تشنه شکلگیری این رویدادها هستند بلکه به دنبال رویدادها و برنامههای اصیلی هستند که شخصیت و هویت اصفهان و داشتههای فرهنگی آنها را یادآور شود و سطح استقبال مخاطبین از این رویدادها نشاندهنده این بود که نسبت به این برنامهها اقبال و استقبال فراوان دارند.
نظر شما