چری آریزو 5 یکی از محصولات لاکچری و نوین شرکت مدیران خودرو است که برای اولین بار در سال 95 رونمایی و وارد بازار کشور شد. به دلیل استقبال گسترده مردم از این خودرو، پس از گذشت یک سال شرکت سازنده اولین بروزرسانی را انجام داد و دوباره تعدادی از این خودرو را وارد بازار کرد. باز هم مردم استقبال خوبی را نسبت به این خودرو نشان دادند. از سال 96 تا سال 1400 این شرکت نسبت به تغییرات ساکت بود. اما در همین سال شرکت دوباره تصمیم گرفت یک سری تغییرات را جهت بهبود عملکرد این خودرو به کار گیرد. در ادامه با هم بیشتر این خودرو را بررسی می کنیم.
ویژگی های فنی
این خودرو دارای ویژگی های فنی و ساختاری بسیار خوبی است که در نوع خودش آن را در رقابت با خودروهای خارجی قرار داده است. ظاهر زیبا، قیمت مناسب و ویژگی های فنی این خودرو باعث شده افراد زیادی نسبت به خرید آن اقدام کنند. در حال حاضر بیش از 5 سال است که این خودرو در جاده های ایران است و خریداران از کیفیت آن راضی بوده اند. با توجه به اینکه این خودرو در سال 1400 دوباره بروزرسانی شد لازم است تا با هم کمی تغییرات اخیر را بررسی کنیم.
گیربکس 9 سرعتهCVT
آریزو 5 در ابتدا با گیربکس های دستی و اتوماتیک در سال 95 وارد بازار شد. در سال 96 هم که اولین بروزرسانی آن انجام شد گیربکس CVT آن به توان 7 سرعته تقویت شد. حال که با نسل جدید این خودرو رو به رو هستیم، گیربکس CVT این خودرو از 7 به 9 تقویت شده و به تبع کیفیت آن نسبت به نوع قبلی بهبود یافته است.
ترمز پارک برقی و اتوهلد
آریزو 5 در نسل جدید خود دچار تغییرات زیادی شده است. یکی از تغییرات بسیار خوبی که در این خودرو اتفاق افتاده مجهز شدن آن به ترمز پارک برقی و اتوهلد می باشد. از جمله مزیت های ترمز پارک برقی این است که کابل هایی که در خودروهای قدیمی به کار رفته است حذف شده و با سیستم الکتریکی جایگزین شده است. سیستم الکتریکی، کالیپر ترمز عقب را به صورت مستقیم به ecu خودرو متصل کرده و قدرت ترمز دستی را در صورت تغییرات جوی حفظ می نماید. از طرفی تاثیر مصرف شدن لنت بر قدرت ترمز دستی را حذف می کند.
دیسپلی8 اینچی مجهز بهGPS
مسیریابی سریع یکی دیگر از قابلیت های جدید آریزو 5 می باشد. دیسپلی 8 اینچ تاچ با مجهز شدن به نویگیشن امکان مسیریابی همچنین کنترل سیستم ایرکاندیشن را فراهم کرده است. امکان سینک شدن و مشاهده محتویات تلفن همراه هوشمند از جمله دیگر امکانات این قابلیت است.
تنظیمات تاچ ایرکاندیشن
سیستم تهویه مطبوع یا ایرکاندیشن نسل جدید این خودرو با استفاده از دکمه هایی که در کنسول خودرو تعبیه شده تنظیم می گردد. این سیستم تنظیمات خودرو را راحت تر، ارگونومی آن را بیشتر و فضای داخل کابین را مدرن و جوان پسند تر کرده است.
پنجره با طرح کهکشانی
در نسل جدید آریزو 5 در جلو پنجره از تم کهکشانی الماس شکل استفاده شده است. در این طراحی که چهره خودرو را اسپرت و جوان پسند نموده از ترندهای روز دنیای خودرو استفاده شده است. این کار ظاهر خودرو را زیباتر و بروزتر نشان می دهد.
طراحی بدنه خودرو آریزو 5
طراحی بدنه خودرو آریزو 5 بر اساس رویکردی مدرن و دیجیتالی صورت گرفته است. این خودرو با داشتن طراحی زیبا و پویا، خطوطی شیبدار و قوی دارد که به این خودرو جلوهی ویژهای میبخشد. در طراحی بدنه خودرو آریزو 5 از جنس فولاد و آلومینیوم استفاده شده است که باعث شده تا خودرو بسیار سبک و با تعادل مناسبی ایجاد شود. همچنین با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، بهطور کلی در جهت کاهش وزن خودرو تلاش شده است.
طراحی خودرو آریزو 5 بر اساس اصول ارگونومیک صورت گرفته است تا کاربران در استفاده از این خودرو حس بهتری داشته باشند. در بخش جلویی این خودرو از فناوری LED برای روشنایی استفاده شده است و همچنین در بخش عقب خودرو نیز از چراغهای LED برای نوردهی استفاده شده است.
همچنین در طراحی بدنه خودرو آریزو 5 بهطور ویژه به کاهش ضریب مقاومت هوا پرداخته شده است تا باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین افزایش سرعت خودرو شود. با استفاده از ترکیبات هوشمندانهای از کلاه موتور، طراحی شیبدار هواگیر و خطوط بدنه، ضریب مقاومت هوای خودرو به حداقل رسیده است. در کل، طراحی بدنه خودرو آریزو 5 با توجه به جزئیات کوچک و استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته و هوشمندانه، بهطور کلی از طراحی جذاب، سبک و کارا برخوردار است.
مصرف سوخت خودرو آریزو 5
مصرف سوخت خودرو آریزو 5، به دلیل داشتن موتورهای پرقدرت و مدرن، با مصرف سوخت خودروهای قدیمی که از موتورهای ضعیفتری استفاده میکردند، قابل مقایسه نیست. با این حال، میتوان گفت که مصرف سوخت خودرو آریزو 5 برای یک خودروی با ویژگیهای فنی و تکنولوژیهای پیشرفته، بهطور متوسط است.
برای مثال، مصرف سوخت خودرو آریزو 5 با موتور 1499 سی سی بنزینی، با دنده دستی در شرایط معمول شهری، بهطور متوسط 8.9 لیتر بر 100 کیلومتر خواهد بود. همچنین در شرایط بیرون شهری و در جادههای با سرعت ثابت، مصرف سوخت خودرو آریزو 5 بهطور متوسط 7 و نیم لیتر بر 100 کیلومتر میباشد.
مصرف سوخت خودرو آریزو 5، به دلیل داشتن تکنولوژیهای پیشرفته مانند سیستم شارژ بهینهی باتری و سیستمهای کاهش مصرف سوخت، از میانگین مصرف سوخت خودروهای همردهی خود، بهطور قابل توجهی کمتر است. همچنین، توجه به نکاتی مانند وضعیت ترافیک، شرایط جاده و سبک رانندگی میتواند به بهبود مصرف سوخت کمک کند.
بررسی و تست های ما
- شتاب آریزو 5 بین 9.5 تا 10 می باشد و از این لحاظ در مقایسه با ماشین های صفرکیلومتر، برتری بیشتری دارد. در مقایسه با خودروهای همترازی نظیر سراتو سایپا، آریزو 5 از نظر قدرت ترمزها و ایمنی رغیب ندارد. علاوه بر این تکنولوژی های ترمز نظیر ترمز پارک برقی، اتوهلد و ترمز عقب دیسکی و تعویض پلاک آسان نیز به رضایت مشتریان افزوده است.
- زمانی که این خودرو در سربالایی ها قرار می گیرد، اندکی با چالش مواجه می شود. هنگام حرکت آریزو 5 در سربالایی ها ابتدا حرکت خودرو ضعیف می شود اما اندکی بعد شاهد بهتر شدن خواهیم بود. اما شتاب ثانویه این خودرو موردی است که همه کاربران از آن راضی هستند.
طراحی بیرونی و ظاهر و بدنه
از رو به رو چری آریزو 5 برای کسایی که به دنیای حرفهای اتومبیل علاقهمند هستند، ممکن است یادآور محصولات جدید شرکت اوپل باشد. هر چند زبان طراحی جدید شرکت چری در محصولات دیگر آن مانند تیگو 7 هم به کار رفته است.
جلو پنجره آریزو 5 یک ظاهر شش ضلعی نامنتظم دارد که با یک پترن متمایز از رنگ سیاه درون آن پوشش داده شده است. نماد چری در وسط قرار گرفته و نوار کروم رنگ از اطراف آن تا دو انتهای کناری جلو پنجره امتداد پیدا کرده است.
چراغهای اصلی در دو طرف جلو پنجر جای گرفتهاند و حد فاصله این دو تنها به یک شکاف باریک محدود میشود. گرافیک داخلی چراغها هم طوری است که با نوار کرومی، هارمونی مناسبی را ایجاد کردهاست.
بخش بزرگی از نیمه پایینی سپر آریزو 5 شامل یک مجرای بزرگ ورودی هوا و جایگاه چراغهای دیلایت با رنگ مشکی است. در نمای رو به روی سپر خبری از خطوط حجمی اغراقآمیز نیست و تنها روی درب کاپوت یک سری خطوط برای ایجاد یک جلوه بهتر دیده میشود.
در کل میتوان گفت که آریزو 5 در طراحی بیرونی سنگ تمام گذاشته است و در این بخش نمره قبولی را میگیرد.
نظر شما