به گزارش ایمنا، محمدرضا ابراهیمی امروز_یکشبنه بیستویکم اسفندماه_ در یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی استان اصفهان، با اشاره به فرمان معمار کبیر انقلاب درباره تأسیس نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸، اظهار کرد: فرمان تاریخی تأسیس نهضت سوادآموزی این پیام را به همراه داشت که انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بوده است و سواد به معنای مبارزه با جهل است.
وی ادامه داد: حاکمان ظلم و جور در صدد هستند تا جهل را در جامعه حاکم و سلطه خود را بر جوامع مختلف تحمیل کنند تا مانع از رشد و تعالی آنها شوند، درحالیکه هدف از خلقت رسیدن به کمال در ابعاد فردی و اجتماعی است و یکی از راههای آن آموختن سواد است و امام راحل (ره) با عنایت به این موضوع فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی را صادر کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به آمار ۴۸ درصدی باسوادی پیش از انقلاب، گفت: طبق آخرین سرشماری رسمی، آمار باسوادان به بیش از ۹۵ درصد رسید که حاکی از رشد دو برابری باسوادان پس از انقلاب است.
وی با بیان اینکه عمده بیسوادان حاضر در استان مهاجرانی هستند که در موقعیت اجتماعی خاصی قرار دارند و برای آنها تدبیری اتخاذ شود، تصریح کرد: اعتقاد داریم حتی یک بیسواد در جامعه نباید حضور داشته باشد و تلاش باید بر این مبنا باشد که درصد باقیمانده نیز به سمت آموختن هدایت شوند و چنین امری در جامعه برطرف شود.
ابراهیمی با اشاره به تلاشهای آیتالله قرائتی در عرصه سوادآموزی، افزود: در آغاز فعالیت، نهضت سوادآموزی تعداد قابل توجهی از بیسوادان را جذب کرد اما به مرور زمان و با توجه به افزایش با سوادان امروزه شناسایی بیسوادان کمی دشوار شده و نیاز به همراهی دستگاهها و نهادهای کشور دارد تا همانند روزهای آغازین این حرکت، در جهت باسوادی گام برداشته شود.
وی مشارکت در امر سوادآموزی را در جرایمی که قابلیت اجرایی دارد پیشنهاد داد و خاطرنشان کرد: سوادآموزی را میتوان بهعنوان یکی از مجازاتهای جایگزین حبس در نظر گرفت شود چرا که باید از هر فرصت و موقعیتی برای امر سوادآموزی استفاده کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره با نقش تأثیرگذار دهیاران در مناطق استان گفت: در مناطق روستایی دهیاران به واسطه ارتباط مستقیم خود با مردم در شناسایی بیسوادان نقش ویژهای را میتواند ایفا کنند که در امر سوادآموزی بسیار اثربخش است.
وی با تأکید بر اهمیت واژه «نهضت سوادآموزی» اظهار کرد: «نهضت» برای همه است و تلاش تمام دستگاهها در ابتدای انقلاب برای کمکرسانی موضوع بود و درحال حاضر نیز باید جهادی تلاش کرد تا این امر حل شود.
ابراهیمی در بخشی دیگر از سخنان درباره تأثیرگذاری آزمونهای نهایی بر کنکور افزود: یکی از مهمترین دغدغههای آموزش ماندگار و مطابق با سند تحول بنیادین، روبهرو شدن دانشآموزان با کنکور است اما این بحث از متوسطه دوم به متوسطه اول و دبستان منتقل شده یعنی دانشآموزان از دبستان وارد فرایند تستزنی میشوند و از طرفی مؤسسات کنکور نیز گردشهای مالی بزرگی را به خود اختصاص میدهند.
وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال بود تا آزمون کنکور را کم اثر و آزمونهای نهایی را از تأثیر مثبت به قطعی تبدیل کند، تصریح کرد: در حال حاضر اثر مثبت آزمون نهایی در کنکور ۴٠ درصد است و مقرر شده در افق ۱۴٠۴ تبدیل به ۶٠ درصد تأثیر قطعی و تمام آزمونهای متوسطه دوم تبدیل به آزمون نهایی شود و در این راستا هر آزمون به منزله یک کنکور است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برای کنکور همه دستگاهها و ارگانها دست به دست هم میدهند تا آزمونی سالم و بدون دغدغه برگزار شود و باید همه امتحانات همین شرایط را داشته باشد.
وی با بیان اینکه تمام دستگاههای مرتبط با کنکور، برای بحث آزمونهای نهایی نیز با آموزش و پرورش مرتبط شوند، تأکید کرد: در دی ماه برای امتحانات نهایی هیچ مورد افشای سوالات را نداشتیم اما با افزایش حوزههای امتحانی نیازمند همکاری دستگاههای مربوطه هستیم.
نظر شما