به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلوژ-نپوکا، دومین شهر بزرگ رومانی، موفق شده است بهواسطه بهرهگیری از ترکیبی هوشمندانه از سیاستهای عمومی، بخش فناوری اطلاعات پررونقی را میان ماهیت روستایی منطقه و جمعیت نسبتاً کم خود توسعه دهد.
این شهر که از یکسو روستاهایی به سبک اوایل قرن بیستم را در خود جای داده و از سوی دیگر چراغی از فرصت و نوآوری در آن سوسو میزند، درحالحاضر دارای دو خوشه فناوری اطلاعات شناخته شده است، با این وجود در نظر دارد با پیادهسازی استراتژی تحول دیجیتال گام خود را فراتر بگذارد. هدف از این استراتژی معرفی شیوههای دولت دیجیتال است که رابطه بین مقامات و مردم را تغییر میدهد.
معرفی استراتژی جدید دولت دیجیتال
بعضی از مسئولان شهر مرفه اما نهچندان ثروتمند کلوژ-نپوکا هرگونه سرمایهگذاری روی ابزارهای دیجیتال را با نابودی بخش عمدهای از بودجه محلی برابر میدانند، بنابراین شهرداری آن ملزم به دستیابی به شیوههایی برای ساختن ابزار و خدمات است که قابلیت استفاده مفید توسط مقامات دولتی، شرکتهای خصوصی، شهروندان، سازمانهای غیردولتی و سایر عوامل شهری و روستایی را داشته باشد.
راهکار شهرداری کلوژ-نپوکا برای تحقق این هدف، خرید فناوری آسان، پلتفرمها، ماشینها، سرورها و دادهها است، با این حال این امکانات نیازمند ادغام مؤثر توسط مقامات دولتی است. استراتژی تحول دیجیتال، راهکار شهر برای عبور از این مشکل است.
کلوژ-نپوکا از جمله بزرگترین موانع پیش روی خود برای اجرای موفقیتآمیز این استراتژی را مقاومت در برابر تغییر، حضور مقامات دولتی غیرمنعطف و نادیده گرفتن نوآوری معرفی کرده است. در این راستا مسئولان موافق با اجرای استراتژی تحول دیجیتال، ایدههایی برای مقابله با موانع ارائه دادهاند که شامل ایجاد یک دفتر تحول دیجیتال برای رسیدگی به امور سایر مقامات دولتی و اطمینان از بهروز ماندن استراتژی هفتساله معرفیشده، همچنین ایجاد یک پلتفرم دیجیتال ارگونومیک میشود که مردم از آن استفاده کنند. این پلتفرم مطابق با همان روشی طراحی شده است که مردم دنیا از برنامههای محبوبی همچون تیکتاک استفاده میکنند.
ستونهای استراتژی جدید دولت دیجیتال کلوژ-نپوکا
استراتژی تحول دیجیتال کلوژ-نپوکا دارای چهار ستون اصلی است که بهعنوان پروژههای اصلی شهر شناخته میشوند و ساختار آنها بهنحوی پیشرونده است که هر یک امکان ادغام فناوری دیجیتال را در سراسر شهر عمیقتر میکند، با این وجود مقامات محلی و تیم پشتیبان این استراتژی همچنان ایده مشخصی در مورد نوع دادههایی که کلوژ-نپوکا جمعآوری میکند، همچنین شکل و میزان مفید بودن آنها ندارند.
این امر شهر را به پروژه اصلی دوم میرساند که عبارت است از ایجاد یک پلتفرم داده شهری که تمام دادهها را در یک جریان و یک پایگاه داده جمعآوری میکند و در اختیار ذینفعان مختلف میگذارد. برای مثال با جمعآوری اطلاعات از سیستم اشتراکگذاری دوچرخه، تاکسیها و حملونقل عمومی، کاربر بالقوه پایگاه داده میتواند یک تصویر بسیار غنی از وضعیت جابهجایی در شهر به دست آورد. چنین امکانی باعث ایجاد نوعی شناسه دیجیتال برای شهروندان میشود.
مؤسسات عمومی مختلف سراسر کلوژ-نپوکا در حال حاضر انواع مختلفی از دادههای دیجیتال را جمعآوری میکنند، بنابراین هر شهروند یک نهاد واحد برای آنها نیست. از سوی دیگر دولت دیجیتال برای شهروندان یک نهاد واحد با کارتها و کدهای متنوع برای تعامل با نهادهای مختلف نیست، بنابراین ارائه خدمات دیجیتال پیچیده به شهروندان و شرکتها مستلزم در اختیار داشتن راهی برای شناسایی کاربران است. بنابراین در ایدهآلترین حالت ممکن، لازم است در بخش عمومی بهعنوان یک کل، لازم است هر شهروند کلوژ-نپوکا یک فرد با یک هویت باشد که این امر در سومین پروژه اصلی آن میکنجد.
چهارمین پروژه اصلی استراتژی جدید دولت دیجیتال کلوژ-نپوکا نیز پشتیبانی از زیرساختهای محلی فناوری اطلاعات، سازمانهای غیردولتی و سهامداران مختلف با پلتفرم داده یکپارچه است.
نظارت دیجیتال و اخلاق فروش دادههای عمومی
اخلاق فروش دادههای شهروندان از مؤسسات دولتی به شرکتهای خصوصی یکی از مهمترین مباحثی است که در مبحث استراتژی تحول دیجیتال دولت کلوژ-نپوکا مطرح است چراکه واکنشهای منفی زیادی را در پی خواهد داشت.
تیم پشتیبانی این استراتژی اعلام کرد که نهادهای دولتی و خصوصی هر دو از این دادهها برای بهبود کیفیت کلی زندگی شهروندان بهره خواهند برد، به همین دلیل پلتفرم جمعآوری دادهها دارای اطلاعات ناشناس است که بهصورت رایگان در دسترس عموم قرار میگیرد چراکه هدف از آن برای مثال این نیست کدامیک از شهروندان سوار اتوبوس شده است بلکه استراتژی یادشده در نظر دارد از تعداد افرادی که از اتوبوس استفاده میکنند اطلاعاتی بهدست آورد.
در نهایت آخرین مرحله اجرای استراتژی تحول دیجیتال کلوژ-نپوکا ترکیب شدن آن با نهادهای عمومی و زندگی شهری بهنحوی است که بخشی طبیعی از آن بهشمار رود تا جایی که وجود آن اصلاً احساس نشود و شهروندان تنها از مزایای فناوری، ابزار آسانتر و خدمات سریعتر بهرهمند میشوند.
تیم پشتیبانی دسترسی به این مرحله را در وهله نخست افزایش اعتماد مردم به فناوری معرفی کرد که این امر نیازمند آغاز تغییرات از درون مؤسسات و نحوه تعامل نهادها با سهامداران است. این به معنای توضیح دادن به شهروندان و کارمندان دولتی یا خصوصی است که فناوری چه کاری میتواند برای آنها انجام دهد، زیرا در غیر این صورت، اجرای استراتژی با موانع و مقاومت در برابر تغییر مواجه خواهد شد.
نظر شما