به گزارش خبرنگار ایمنا، الهام یاوری در اولین جشن ستارگان مدارس سمپاد استان اصفهان با تبریک فرارسیدن ماه شعبان و اعیاد آن از حضور در جمع دانشآموزان سمپاد با ابراز خرسندی، اظهار کرد: بهانه این مراسم، جشنگرفتن موفقیت فرزندانمان در ماههای گذشته تحصیلی و یادآوری ارزشهایی است که در وجود این دانشآموزان نهفته است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا باید کار فرهنگی انجام داد و در حوزههای ادبی، قرآنی، ورزشی و هنری زمان گذاشت و قدری از فعالیتهای درسی فاصله گرفت؟، افزود: تحقیقات جهانی و تحقیقاتی که در کشور انجام شده است، نشان میدهد دانشآموزانی که در چند حوزه فعالیت میکنند در مقایسه با دانشآموزانی که تنها در یک حوزه فعال هستند، تمرکز و توانایی تحلیل بیشتری دارند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به تحقیقی که سال گذشته در خصوص موفقیت دانشآموزان سمپادی در آزمون پایش کیفیت تحصیلی انجام شده است، تصریح کرد: دانشآموزانی که در آزمون پیش پایش اعلام کردند که در طول هفته دستکم یک ساعت را به فعالیتهای غیردرسی مانند برنامهنویسی کامپیوتر یا زبان میپردازند، به طور معناداری از دیگر دانشآموزان پیشرفت تحصیلی بیشتری داشتند.
وی ادامه داد: بنابر نتایج این یافتهها که یافتههای جهانی نیز آن را تأیید میکند هرچه دانشآموزان ساعتهای معینی را بیرون از فضای علمی محض کار کنند و ذهنشان را به فعالیت و تفکر وادارند در ساحت علمی نیز دانشآموزان موفقتری خواهند بود.
یاوری با بیان این نکته که در جهانی چندساحتی زندگی میکنیم، گفت: به جز تحصیل به مهارتهایی نیاز داریم که به دیگر ابعاد زندگیمان نیز بپردازد و اگر در این ابعاد بهقدر کافی توانمند نباشیم زندگی دچار آشفتگیهایی خواهد شد که روی درس و تحصیل ما نیز تأثیر منفی خواهد داشت.
وی ارتباط با دوستان و خانواده و مدیریت مالی شخصی را نمونههایی از این مهارتها دانست و اظهار کرد: بدون داشتن این مهارتها نمیتوان آرامش ذهنی در زندگی را تجربه کرد و در نتیجه انسان دائماً در تنش خواهد بود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه پرداختن به فرایندهای متنوع و چندساحتی ابزاری برای سامان بخشیدن به بخشهای دیگر زندگی است، افزود: پس از اینکه بخشهای دیگر زندگی آرامتر شدند و سامان بخشیدن اتفاق افتاد میتوانیم سهم بیشتری از انرژی و تمرکز خودمان را به فعالیتهای درسی و حرفهای اختصاص دهیم.
وی تصریح کرد: به طور قطع موفقترین فارغالتحصیلان سمپاد باهوشترین دانشآموزان نیستند و در میان فارغالتحصیلان دانشآموزانی داشتهایم که در طول دوران تحصیل بسیار موفق بودهاند، اما چون ساماندهی دیگر بخشهای زندگی خود را به خوبی انجام ندادند، نتوانستند این موفقیت را به دیگر بخشهای زندگی نیز تسری دهند.
یاوری افزود: اگر فردی به طور کامل به موفقیتهای حرفهای و تحصیلی رسیده، اما با ابعاد مختلف شخصیتی خود به وضعیت صلح و آرامش نرسیده باشد و نتواند نیازهایی را در وجود خود بیابد که هرگز به آنها توجه نشده است، به لحاظ درونی مملو از احساس نارضایتی و خستگی خواهد بود هرچند از بیرون انسان موفقی به نظر برسد.
وی ادامه داد: از آنجا که این احساس نارضایتی در دهههای دیرتر زندگی اتفاق میافتد انسان فرصت و توان کافی برای تغییر سبک زندگی و یادگرفتن هنر، ارتباط گرفتن با دیگران، کار گروهی را نخواهد داشت.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: انسانی که تنها در یک ساحت فعالیت میکند، ممکن است انسانی موفقی شود، اما از تجربه شکست محروم میشود و این تجربه شکست یکی از مهمترین و ارزشمندترین اتفاقها برای یک انسان تیزهوش است که ممکن است در زندگی وی پیش بیاید.
وی خاطرنشان کرد: از تمام دانشآموزان سمپاد خواستاریم به خود فرصت دهند که در حوزههای مختلف آزمایش شوند و تجربیات مختلف زندگی را بچشند تا کولهباری از ذخیره فرهنگی و تجربی را برای سالهای آینده خود فراهم کنند.
نظر شما