به گزارش ایمنا، در اين مراسم دكتر فروزنده با بيان اينكه در اوایل انقلاب در بسیاری از رشته ها با کمبود متخصص مواجه بودیم، اظهار داشت: اکنون بسیاری از دانشگاه های کشور تبدیل به قطب آموزشی منطقه شده اند و با دانشگاه های با سابقه بیش از ۵۰ سال رقابت می کتنند.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور افزود: مسئله و چالش جدی امروز کشور، توسعه منابع انسانی است که حتماً بايد به تناسب نیازهای کشور آموزش ببینند زيرا این آموزش و تربیت، موجب حل مشكلات كشور در بخش هاي مختلف مي شود .
وی ادامه داد: در مسئله اشتغال که در بخش توسعه کشور یکی از مبناهای بسیار مهم می باشد؛ آموزش، انگیزش و کسب مهارت برای توسعه نیروی انسانی از مهم ترین مواردی است که باید به آنها پرداخت و تقویت نمود.
فروزنده یادآور شد: دانشگاه های ایران، امروز به مرز خودکفایی علمی رسیده اند و حدود ۸۰۰ هزار نفر متقاضی تحصیلات تکمیلی از جمله افتخارات کشور و رشد فوق العاده در بخش آموزش عالی می باشد.
وی با ابراز خرسندی از باورهای ایرانیان تصریح نمود: این باورها، اعتقادت و ارزش های انسانی است که انگیزه انسان را مشخص می کند و آن را جهت دهی می نماید و بسیار خوشحالم که اعلام نمایم جوانان کشورمان، کاملاً آرمانخواه و معتقد به ارزش های انقلاب و نظام اسلامی هستند و با علاقه تام و تمام به دنبال دستیابی به چشم انداز توسعه کشور در همه عرصه ها می باشند و این انگیزه، امتیاز بزرگی است که کشور ایران دارد، این در حالی است که استکبار جهانی درصدد بود با راه اندازی جنگ اقتصادی مردم ایران را منفعل کند اما به وضوح تحولاتی را که جوانان به منصه ظهور رساندند دیدیم و می بینیم و خواهیم دید.
وی در ادامه از بحث مهارت به عنوان گام سوم توسعه منابع انسانی یاد نمود و اظهار داشت: زمانی که به فرزندان ایران دانش و بینش لازم داده شد باید با شناسایی استعداد و علایق آنان و آموزش و تمرین و ممارست، مهارت را در بین آنان به وجود بیاوریم تا آموزش هایی را که می بینند به مرحله مهارت و کاربردی شدن برسانند؛ آنچنان که فارغ التحصیلان بعد از کسب دانش، نیاز به تجربه چند ساله خارج از دانشگاه برای ورود به بازار کار، اشتغال و کاربردی نمودن علم خود نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور بیان کرد: دولت در این خصوص اقدام به تدوین آیین نامه مهارت نموده و طی جلساتی که با وزرای علوم، ، بهداشت و آموزش و پرورش داشته ایم به بررسی و آمایش تقاضای نیروی انسانی پرداخته ایم تا سند ملی را طراحی کرده و بر اساس آن، اقدام به آموزش ها و مهارت های لازم بکنیم.
دکتر فروزنده در بخش ديگري از سخنان خود، در خصوص تحولاتی که باید در علوم انسانی صورت پذیرد گفت: موضوع علوم انسانی، انسان، باورها و ارزش ها و مسائل بومی و منطقه ای است که تبدیل به فرهنگ می گردد و این فرهنگ است که سازنده رفتارهای ماست آنچنان که برای هر برنامه ریزی و فعالیتی باید در ابتدا به لایه های فرهنگی آن ملت و مردم توجه شود.
وی افزود: در کتب علوم انسانی کشور ما ، تکنیک ها و تئوری های غرب تدریس می گردد که برخاسته از فرهنگ غرب است، این مبانی به صورت خودآگاه و ناخوآگاه در جامعه ما توسعه پیدا می کند و چون با فرهنگ کشور ما متفاوت است بخش فرهنگی و بومی کشورمان آسیب می بیند و به همین علت به طور حتم، علوم انسانی، توجه جدی و تغییرات محتوایی را می طلبد.
و تصریح نمود: در این خصوص، باید مبانی مشترک معرفتی را در علوم انسانی طراحی کنیم که مبنای آن تمدن ایرانی اسلامی است و همچنین تغییر سر فصل های دروس، تولید منبع و محتوا و تطبیقی و کاربردی نمودن علوم انسانی از مهم ترین رویکردها و برنامه هایی بود که معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور برای تحولات علوم انسانی عنوان نمود.
گفتني است اين مراسم با حضور استاندار آذربايجان غربي ، معاون استاندار ، روسای دانشگاه های ارومیه، معاونین و روسای دانشکده های دانشگاه ارومیه در سالن اجتماعات دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه برگزار شد .
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اعلام کرد:
دانشگاه های ایران، امروز به مرز خودکفایی علمی رسیده اند
مسئله و چالش جدی امروز کشور، توسعه منابع انسانی است
خبرگزاری ایمنا: دکتر لطف الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهور در جمع دانشگاهیان استان آذربايجان غربي گفت : کشور ما، امروز در توسعه آموزش عالی، گام های مهمی برداشته و وجود ۵/۴ میلیون نفر دانشجو در دانشگاه هاي سراسر كشورخود نشانگر این امر می باشد .
کد خبر 63738
نظر شما