به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، سی و سومین گردهمایی مدیران مراکز مشاوره دانشجویی و یازدهمین گردهمایی مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاههای سراسر کشور با حضور هاشم داداشپور، معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان و مدیران مراکز ۱۲۰ دانشگاه به میزبانی دانشگاه هرمزگان برگزار شد.
داداشپور در این گردهمایی با بیان اینکه تحولگرایی، مردممحوری و عدالتخواهی حوزههای اولویت دار سازمان امور دانشجویان در مسیر زیست سالم دانشجویی است؛ اظهار کرد: ما از همان ابتدای حضور در سازمان اهدافی را مشخص و دنبال میکنیم که این اهداف در مسیر زیست سالم دانشجویی تعریف شده است.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: دوران دانشجویی دوران تغییر و تحولات بزرگی است که با خود استرسها، چالشها و تعارضات متعددی به همراه دارد به همین منظور توجه به زیست سالم دانشجویی اهمیت مییابد که در این راستا برنامه سازمان امور دانشجویان تحولگرایی و حرکت از درمانگری به سمت پیشگیری است.
رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه سلامت زمانی محقق میشود که دانشجویان ما از بعد سلامت روان و سلامت جسم در وضعیت مطلوب قرار گیرند؛ افزود: مراکز مشاوره دانشجویی و مراکز بهداشت و درمان دانشگاهها میتوانند با هدف قرار دادن پیشگیری و عملکردی هماهنگ به نتایج بسیار مطلوبی دست یابند.
داداشپور با اشاره به ضرورت اصلاح سبک زندگی دانشجویی، تصریح کرد: برنامهها و غربالگریهایی که از دانشجویان در کارنامه سلامت انجام میشود سلامت جسم و سلامت روان آنها را مورد بررسی قرار میدهد؛ توجه به هنگام و بررسی مشکلات دانشجویان توسط مراکز مشاوره و بهداشت و درمان سبب میشود تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای اصلاح سبک زندگی یک دانشجو مراکز مشاوره و مراکز بهداشت باید تکمیل کننده کار یک دیگر باشند و برای پیشبرد این هدف ضروری است به تعامل و همکاری بپردازند.
رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: مهمترین چالشها و فشارهای دوران دانشجویی شامل جدایی از خانواده و غم غربت، کسب هویت، نیاز به صمیمیت، مشکلات تحصیلی، خود مراقبتی، مشکلات بین فردی و بین فرهنگی، مشکلات روانشناختی، مشکلات جسمی، بحرانها، رفتارهای پرخطر و رفتارهای خود آسیب رسان، مشکلات مالی و مدیریت سبک زندگی است که در پاسخ به آنها مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان در سه حیطه میتوانند برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اولین بخش مربوط به فعالیتهای ارتقایی میشود؛ تصریح کرد: در این راستا مراکز میتوانند با هماهنگی، سایر بخشهای دانشگاه به افزایش آگاهی عمومی پیرامون برخی مشکلات خاص بپردازند و با رویکرد فعال و مثبت نسبت به ارتقای سلامت روانی و جسمی برنامهریزی کنند.
وی با اشاره به اینکه فعالیتهای پیشگیرانه دومین بخش مقابله با چالشها محسوب میشود؛ افزود: تحولگرایی در این بخش یعنی تغییر نوع نگاه از سوی درمانگری به سمت فعالیت پیشگیرانه است. در حال حاضر نوع نگاه برای مراجعه به حوزه سلامت روان از نقطه آسیب است و دانشجویان تصور میکنند حتماً باید بیمار باشند تا به مشاوره مراجعه کنند در صورتی که افراد سالم برای پیشگیری حتماً باید این مراجعات را جدی بگیرند.
داداشپور تصریح کرد: فعالیتهای مداخلهای نیز سومین حیطه در راستای مقابله با چالشهای دوران دانشجویی است؛ در این خصوص مداخلههای اولیه شامل غربالگری، مشاوره و درمان، ارجاع، مددکاری، توانبخشی و مداخله های مشورتی انجام میشود.
رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: دانشجویان همچون فرزندان ما هستند به لحاظ اخلاقی و حرفه ای لازم است به مسائل و مشکلات آنها توجه شود در این راستا پیگیری طرح پات «پیشگیری از افت تحصیلی» نیز یک از راهکارها در خصوص افزایش امید و انگیزه پیشرفت در دانشجویان محسوب میشود.
معاون وزیر علوم تحقیقات در پایان خاطر نشان کرد: فعالسازی کانونهای دانشجویی همیاران سلامت و جذب دانشجویان علاقمند به منظور دستیابی به هدف مردم محوری، متمرکز نبودن مراکز مشاوره در تعدادی از دانشگاههای بزرگ کشور، اصلاح آییننامه مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان برای تعریف برنامههای توانمندسازی پیشگیرانه در حوزه اساتید، کارمندان و به ویژه دانشجویان نیز از دیگر فعالیت هایی است که مراکز مشاوره و بهداشت باید به آن اهتمام ورزند.
گفتنی است؛ در پایان اختتامیه با حضور رییس سازمان امور دانشجویان از مراکز مشاوره و سبک زندگی و مراکز بهداشت و درمان «برتر، نمونه و فعال» سراسر کشور تقدیر بعمل آمد.
نظر شما