به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید ابراهیمی امروز _دوشنبه نوزدهم دی ماه_ در جلسه افتتاحیه ارزیابی شهرداری اصفهان برای شرکت در بیستمین دوره جایزه ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: شهرداری اصفهان طی سالهای اخیر در پیادهسازی الگوی ملی تعالی سازمانی در مجموعه شهرداری و سازمانهای وابسته اقدامات خوبی را انجام داده است.
وی با بیان اینکه در الگوی تعالی سازمانی، نهادها و سازمانها از منظرهای مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرند، افزود: مهمترین هدف از اجرای این برنامه و مدل، محک خود بر اساس اهداف و سیاستهای تعیین شده است، چرا که این الگوها فرایندهای ارائه خدمات در آن سازمان را ارزیابی میکند.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ادامه داد: در این راستا پس از ارزیابی هر کدام از این معیارها در الگوی تعالی سازمانی، خروجیهای عملکرد سازمان را در قالب نتایجی که برای مردم، پیمانکار و کارکنان دارد، امتیازبندی میکند و بر این اساس سیاستگذاریها و اقدامات عملی توسط یک تیم، راستیآزمایی میشود.
ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به حضور شهرداری اصفهان در چهار دوره جایزه تعالی سازمانی، بدنه شهرداری کلانشهر اصفهان با مفهوم الگوی تعالی سازمانی آشنا است که منجر به ارتقای جایگاه و بهبود عملکردها میشود.
وی تاکید کرد: الگوی ارزیابی و تعالی سازمانی در حوزه تأمین منابع مالی، مشارکتها، فرایندها، رهبری سازمان، خروجیها و نتایج سازمان یک نگاه متوازن به کل سازمان دارد و سعی میکند به تمام ابعاد سازمان توجه داشته باشد و اگر نقاط ضعف و فرصتهای بهبودی وجود دارد، در تمام اجزا و لایهها دیده شود.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: رویکرد الگوی ارزیابی و تعالی سازمانی اینگونه تعریف شده است که منجر به شناخت نقاط قوت و ضعف و همچنین نقاط بهبودی در بدنه سازمانها میشود.
وی با بیان اینکه ارزیابی تعالی سال ۱۴۰۰ سازمانها و شرکتهای شهرداری با فعالیت ۵۵ ارزیاب داخلی و ۱۰ ارزیاب خارج از شهرداری انجام شد، گفت: در مجموع ارزیابی تعالی سازمانها و شرکتهای شهرداری اصفهان با ۱۱۰۰ نفر-ساعت ارزیابی داخلی و ۶۰۰ نفر ساعت ارزیابی بیرونی کار در شش هفته انجام شد که طی آن تمام سازمانها از خردادماه سال جاری اظهارنامههای تعالی خود را تهیه کردند و این فرایند چند ماهه در قالب یک کار تیمی به هماهنگی بین بخشها کمک شایانی کرد.
ابراهیمی افزود: تشکیل کارگروه قوی در ابعاد مختلف از جمله دستاوردهای ارزیابی تعالی سازمان در شهرداری است، همچنین این فرایند در نهایت منجر به پیشنهاد بیش از ۷۰۰ پروژه بهبودی بر اساس ارزیابیها شده است.
وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ شهرداری اصفهان در جایزه ملی تعالی سازمانی شرکت کرده است که با فراز و فرودهایی همراه بوده است، اما امروز بدنه غالب شهرداری اصفهان به این درک و فهم رسیده است که الگوی تعالی سازمان میتواند کمک حال ارتقای جایگاه مدیریت شهری باشد.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان نخستین شهرداری در سطح کشور بوده است که در جایزه ملی ارزیابی تعالی سازمان شرکت کرد و این مهم به عنوان یک برند برای شهرداری تلقی میشود و بر این اساس امروزه از سوی شهرداران سطح استان نیز پیشنهاد همکاری در این عرصه جهت شرکت در جایزه ملی تعالی سازمانی میشود.
وی اظهار کرد: طی فرایند شرکت در جایزه ملی تعالی سازمانی و تدوین اظهارنامه خود ارزیابی، بخشهای مختلف شهرداری مرتبط میشوند و جنب و جوشی در مجموعه شهرداری کلانشهر اصفهان رقم میخورد، بنابراین یک فرایند آموزش و یادگیری دوسویه در لوای آن محقق میشود.
ابراهیمی اظهار امیدواری کرد: ادامه این حرکت به ارتقای جایگاه شهرداری و ارائه خدمات بهتر و با کیفیتتر به شهروندان منجر شود.
شهرداری اصفهان در زمینه الگوی تعالی سازمانی پیشرو است
فیروز حسینزاده، ارزیاب ارشد جایزه ملی تعالی سازمانی نیز در این نشست اظهار کرد: تفاوت ارزیابی با بازرسی در این است که بازرسان به دنبال بررسی نقاط تخلف و عرصههای تخطی کارکنان از مسیرهای قانون هستند، اما ارزیابان علاوه بر رصد و بررسی استانداردهای حداقلی سازمانها به دنبال رویکردهای بهبودی و مثبت در زمینه ارتقا سازمانها هستند.
وی ادامه داد: توجه سازمانها به این رویکردهای بهبودی بسیار مهم است، بر این اساس به شهرداری اصفهان که به عنوان نخستین شهرداری کشور در جایزه ملی تعالی سازمانی شرکت کرده، تبریک گفته شده است، چراکه شهرداری اصفهان به نوعی در سطح کشور پیشرو است.
ارزیاب ارشد جایزه ملی تعالی سازمانی با بیان اینکه شهرداری اصفهان با شرکت در جایزه ملی تعالی سازمانی، تصمیم به قرار گرفتن در مسیر تعالی گرفته است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان اولویتها و مسائل اولیه مدیریت شهری را دانسته و اجرا میکند، اما آنچه که ما بررسی میکنیم، علاوه بر این امور، چگونگی حرکت به سمت اهداف و برنامهها، نحوه میزان تحقق آنها و اقدامات دیگر بهبودی است.
وی خاطرنشان کرد: از اهداف کلی جایزه ملی تعالی سازمان، ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمانی، فضای مناسب برای تبادل تجربه و تشویق سازمانها برای انجام خود ارزیابی است.
حسینزاده افزود: یکی از ارکان اصلی اجرای مدلهای تعالی سازمانی، خود ارزیابی سازمانها است، یعنی سازمان باید به مرحلهای برسد که خود را ارزیابی کند.
وی با بیان اینکه سازمانهای ایرانی در پنج بخش ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و عمومی و در دو گروه سازمانهای «کوچک و متوسط» و «بزرگ» میتوانند متقاضی جایزه تعالی سازمانی باشند، تصریح کرد: ارزشها و مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی شامل رهبری آیندهنگر، نگرش سیستمی، مشتری مداری و ارزشآفرینی، یادگیری، بهبود و نوآوری، وابستگی کارکنان، توسعه شراکتها، مدیریت با چابکی، توسعه قابلیتهای سازمانی، مسئولیتپذیری اجتماعی و نتایج برجسته پایدار است.
ارزیاب ارشد جایزه تعالی سازمانی اضافه کرد: مدل تعالی ۱۴۰۰ نسبت به سالهای قبل تغییراتی داشته است، این مدل در سالهای قبل دارای ۹ معیار و ۳۲ زیر معیار بود اما برای سال ۱۴۰۰ هفت معیار و ۲۷ زیر معیار تعریف شده و عمده تغییرات در عرصههای نتایج رقم خورده است.
وی خاطرنشان کرد: منطق ارزیابی این مدل بر اساس چهار محور «اتخاذ رویکردها»، «جاریسازی رویکردها» در زمینه بررسی اجرا شدهها و ساختیافتهها، «ارزیابی و اصلاح» در زمینه اندازهگیری، تحلیل و یادگیری و چهارم «نتایج مورد نیاز» مربوط به قابلیتهای استفاده، محدوده، درستی و بخشبندی آن است.
حسینزاده در تشریح سطوح مختلف تعالی سازمانی گفت: سازمانهایی که در ارزیابیها تا ۲۵۰ امتیاز کسب کنند شامل تقدیرنامه برای تعالی، تا ۴۵۰ امتیاز تندیس بلورین، تا ۵۵۰ امتیاز تندیس سیمین و تا ۶۵۰ امتیاز تندیس زرین تعیین شده است.
ارزیاب ارشد جایزه تعالی سازمانی خاطرنشان کرد: اهداف بازدید از محل در فرایند جایزه تعالی سازمانی شامل درک بهتر از فضای سازمانی، تصدیق آنچه در اظهارنامه سازمانی مشاهده شده، شفاف کردن آنچه در اظهارنامه سازمانی مبهم است، بررسی جاریسازی رویکردها، بررسی و تحلیل نکات کلیدی و رسیدن به امتیاز نهایی است.
وی اظهار کرد: روشهای تحقق اهداف بازدید از محل طی چهار روز در شهرداری اصفهان بر اساس بازدیدهای عمومی، مصاحبههای انفرادی، مصاحبه گروهی، جلسات عمومی و گروههای متمرکز انجام میگیرد.
نظر شما