به گزارش خبرنگار ایمنا، آرزو ذکاییفر با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در برنامههای پیشگیری به ویژه پیشگیری سطح یک، توانمندسازی آحاد جامعه برای مراقبت از خود و خانواده است، اظهار کرد: خودمراقبتی، گام نخست سلامت و شامل مهارتهایی است که افراد میآموزند چگونه از خود، اطرافیان و خانوادهشان مراقبت کنند؛ بنابراین موجب ارتقای کیفیت زندگی میشود و این موضوع بالطبع بر ارتقای کیفیت زندگی، اجتماع، کارایی و افزایش نیروی مولد در جامعه نیز اثرگذار است.
وی ادامه داد: مطالعات متعدد انجام شده نیز نشان میدهد، بین ۶۵ تا ۸۵ درصد مراقبتهایی که در حوزههای مختلف به سلامت منتهی و منجر میشود، محصول خودمراقبتی است که علاوه برجنبه جسمی، دارای حیطههای روانی، اجتماعی و معنوی است؛ به عبارت دیگر افراد باید بیاموزند زمانی که مسئلهای بحرانی برای خود یا خانوادهشان رخ میدهد، چگونه مهارتهای حل مسئله و مقابلهای را به کار گیرند و کمتر دچار مخاطرات و عوارض ناشی از بحران شوند.
معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به کارکرد خودمراقبتی در ابعاد معنوی، تصریح کرد: علاوهبر اینکه کارکرد خودمراقبتی در حیطههای مختلف باعث ارتقای سلامت فرد و خانواده میشود، موجب ارتقای سلامت اجتماعی نیز خواهد شد؛ زمانی که فردی بتواند از خود در برابر بیماریهای جسمی و روانی و آسیبهای اجتماعی مراقبت کند، جامعه نیز سالمتر خواهد بود. ازآنجاکه سازمان بهزیستی براساس قوانین بالادستی دارای وظایف و مسئولیتهایی در حوزه کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی به ویژه پیشگیری است، کارهای متعددی در برنامههای آگاهسازی، اطلاعرسانی و دانشافزایی آحاد جامعه انجام میشود. بر همین اساس به منظور ارتقای سواد سلامت جامعه، سازمان بهزیستی طرحی تحت عنوان «خودمراقبتی با اولویت زنان و دختران» تدوین کرده است.
وی با اشاره به اینکه حدود دو سال از اجرای این طرح میگذرد، تاکید کرد: در سال اول، برنامه خودمراقبتی در هفت استان و در سال دوم در ۱۴ استان اجرا شد، اما با توجه به دستاوردها و خروجیهای طرح و نیازها و اولویتهای اساسی اجتماعی جامعه انسانی این طرح از ابتدای سال جاری در سراسر کشور به اجرا درآمد.
ذکاییفر گفت: این برنامه در دامنه سنی ۱۳ تا ۴۰ سال در حال اجرا است و براساس گروههای سنی برنامههای مختلف آموزشی به افراد ارائه میشود، اما آنچه در این برنامه مورد تاکید واقع شده، خودآگاهی، خودباوری، احیای حقوق مادی و معنوی، استقلال، مهارتهای حل مسئله و مهارتهای مقابله و افزایش سلامت اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: البته ازآنجاکه جوانان و نوجوانان با فضای مجازی در ارتباط هستند، دانش و سواد رسانهای در فضای مجازی میتواند در خودمراقبتی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بسیار مؤثر باشد، از همین رو یکی دیگر از موضوعات در این آموزشها، ارتقای سواد رسانهای است. در طرح خودمراقبتی بالغ بر ۴۵۰ تسهیلگر که آموزشهای لازم را در این زمینه دریافت کردهاند، برای اجرای طرح همکاری میکنند. درحالحاضر این برنامه به صورت اجتماعمحور در محلات اجرا میشود. اکنون ۱۲۰ شهرستان و ۳۸۰ محله تحت پوشش با اولویت مناطق حاشیهای و آسیبخیز تحت پوشش این برنامه هستند که از برنامههای آموزشی بهطوررایگان بهرهمند میشوند. تاکنون بالغ بر چهار هزار کلاس آموزشی ویژه مخاطبان برگزار شده است، علاوهبر این کلاسهای آموزشی ۱۲۰ نوع محتوای رسانهای در قالب کلیپ و موشنگرافی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه در بحث کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و پیشگیری اولیه مسائل آموزشی و آگاهسازی نقش بسیار پررنگی دارند، گفت: هر چقدر بتوان در برنامهریزیها، سیاستگذاریها و بودجهریزیها به این موضوع توجه کرد، چندین برابر بودجه آن موجب ذخیره منابع خواهد شد و به نوعی از هدررفت برخی منابع که برای درمانها و مداخلات هزینه میشود، پیشگیری خواهد شد؛ لذا اکنون که در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم باید به نقش پیشگیری در حوزه کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی جدیتر پرداخته شود.
منبع: ایسنا
نظر شما