احسان محمدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جام جهانی فوتبال در کشور قطر در حال برگزار است و مسئلهای که وجود دارد حضور و اقامت ۱.۵ میلیون گردشگر در این کشور، معادل نیمی از کل جمعیت این کشور اسلامی است.
وی ادامه داد: تصور کنید در قیاس با کشور ایران نیمی از جمعیت معادل ۴۱ میلیون گردشگر وارد کشورمان شوند؛ این یک فرصت استثنایی از نظر گردشگری و نمایش ارزشها، آثار هنری، فرهنگی و تمدنی است.
رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: قطر از اقامت افراد مستقر در این کشور منفعت زیادی میبرد. هم گردشگرانی از ۳۰ کشور جهان در این کشور حضور دارند و هم مردم کشورهایی که تیم فوتبال آنها در جام جهانی حضور ندارند، مشتاقانه از دریچه قطر این رقابتهای جذاب و تماشایی را دنبال میکنند.
وی با بیان اینکه امکانات، جذابیتها و چهرههای قطریها در این جام دیده شد، ادامه داد: رویداد فوتبالی جام جهانی علاوه بر اینکه یک میدان و آوردگاه ورزشی است، عرصهای برای نمایش توانمندیهای فرهنگی و هنری است.
محمدی افزود: قطریها تلاش میکنند در این رقابت جهانی بخشی از فرهنگ اسلامی را به نمایش بگذارند، برای همین افتتاحیه جام را با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز میکنند و میکوشند در زمان پخش اذان، آهنگهای دیگر پخش نشود. در واقع به دنبال نمایش چهره اسلام رحمانی هستند تا آن چهره پرخاشگر طالبانی یا داعشی که از اسلام به نمایش گذاشته شده است را از ذهن جهانیان پاک کنند.
وی ادامه داد: گردشگران حاضر در قطر، بسیار شاد و بانشاط با قطریها صحبت میکنند، درحالیکه نشانههای فرهنگی کشورشان را همراه دارند و به همین خاطر است که میگویند جام جهانی فقط یک رویداد و رقابت برای ۶۴ مسابقه نیست، بلکه فرصتی برای نمایش توانمندیهای انسانی، فرهنگی و ظرفیتهای هنری کشور برگزارکننده است.
این جامعهشناس تأکید کرد: فوتبال یک وحدت و انسجام اجتماعی ایجاد میکند، بنابراین مردم هرجایی که هستند، زمانی که بازیکنان کشورشان مسابقه دارد، همدلانه و با کنار گذاشتن اختلاف سلیقهها با یکدیگر برای تیم ملی همصدا و یکپارچه میشوند.
وی گفت: وقتی یک تیم پیروز میشود همه مردم کشور مربوط به آن خوشحال میشوند و وقتی تیم ملی کشوری میبازد مردم آن کشور را اندوه و غم فرامیگیرد. اینها همه نشان از اعجاز ورزش فوتبال است که به طرز شگفتانگیزی افراد را به هم نزدیک میکند. حتی گاهی در ورزشگاه یک معلم کنار یک رفتگر، یا پزشک در کنار یک کارگر مینشیند، درحالیکه ممکن است هیچوقت درباره کسبوکارشان سخن نگویند اما درباره فوتبال، تکنیک، لحظه گل و تیم محبوبشان به بحث و تبادل نظر میپردازند.
محمدی با بیان اینکه هواداری در ورزش آمیخته با احساسات است، اظهار کرد: هواداری با احساسات همراه است. در دوره نوجوانی بحثوجدلهای فوتبالی درگیرانهتر و هیجانیتر است و در میانسالی به شکل تبسم یا هیجانات ملایمتر بروز میکند.
وی افزود: عشق به فوتبال در نوسان است؛ چون امروز رقابت بزرگ جام جهانی در حال برگزاری است، بنابراین این هیجانها ظهور و بروز زیادی دارد اما پس از برگزاری و تمام شدن جام، این نوسانها کمتر و کمتر میشود.
رابطه فوتبال با ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی
رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال با تأکید بر اینکه فوتبال ایران ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی خوبی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان تحت تأثیر پیامها و الگوهای آموزشی هستند، ورزش فوتبال و فوتبالیستها میتوانند در این رابطه نقش ایفا کنند؛ موارد و زمینههایی از جمله کاهش تصادفات، افزایش آگاهیها نسبت به تصادفات رانندگی، فرهنگ رانندگی، افزایش تحرک و کاستن از کمتحرکی که منجر به چاقی کودکان و نوجوانان و همچنین مبارزه با دخانیات و حمایت و حفاظت از محیطزیست از تأثیرات ورزش است.
وی تصریح کرد: فوتبال وظیفه و سوادی برای حل این مشکلات و چالشها ندارد اما میتواند آگاهیها را ارتقا دهد، چون فوتبال را همه میفهمند و زبان آن ساده است. درواقع الگوها و چهرههای ورزشی میتوانند در این حوزهها کار کنند و اثرگذار باشند.
محمدی با اشاره به اینکه از نظر استاندارد همه کشورها معتقد هستند که ورزش باید مستقل از نهادهای دولتی باشد، ادامه داد: در کشور ما به دلیل اینکه این رشته ورزشی بازدهی اقتصادی ندارد، توقع اینکه افرادی حاضر شوند از سرمایه شخصی و بدون بازگشت خود در این عرصه هزینه کنند، انتظار بزرگی است.
وی اظهار کرد: پیشینه ورزش فوتبال در ایران نشان میدهد افرادی که آمدهاند و در این حوزه سرمایهگذاری کردهاند، ورشکست شدهاند اما صنایع میتوانند در فوتبال مؤثر باشند،؛ هرچند نباید مشتریها و مردم را به چشم کیف پول بنگرند.
این جامعهشناس خاطرنشان کرد: باید همانطور که صنایع از افراد خدمات مالی دریافت میکنند به مشتریانشان خدمات اجتماعی در مسیر پویایی، ایجاد نشاط و شادابی جامعه نیز ارائه کنند. همچنین باشگاهها میتوانند با توسعه ورزش، نشاط اجتماعی و امید به آینده را بین قشر جوان و نوجوان تقویت کنند. بنابراین شرکتها در حوزه مسئولیت اجتماعی وظایفی دارند که باید به آنها جامه عمل بپوشانند.
نظر شما