قطر پس از جام جهانی چه می‌کند؟

قطر با اجرای پروژه‌ها و تبلیغاتی که تنها به جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ محدود نشده است، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ با رساندن سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص ملی به ۱۲ درصد، سالانه میزبان بیش از شش میلیون گردشگر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قطر به‌تازگی آمار و ارقامی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد شمار گردشگران این کشور پس از ناکامی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بهبود یافته است و بر این اساس ورودی گردشگران بین‌المللی به این کشور از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ به ۷۲۹ هزار نفر رسید که ۱۹ درصد بیشتر از ۶۱۱ هزار نفری است که برای کل سال ۲۰۲۱ ثبت کرده بود.

نکته قابل توجه این است که این تعداد گردشگر در سال ۲۰۲۱ و پیش از رقابت‌های جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است؛ رویدادی که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱.۲ میلیون بازدیدکننده به این کشور جذب کند و حدود ۱۷ میلیارد دلار به اقتصاد ملی قطر اضافه کند.

«برتولد ترنکل»، مدیر اجرایی در بخش گردشگری قطر در این‌باره می‌گوید: سرمایه‌گذاری روی گردشگری فعلی یک موضوع و اطمینان از رشد پایدار موضوعی دیگر است. سال گذشته شورای عالی امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری از ما خواسته بود تا یک برنامه ۱۰ ساله ارائه دهیم که شامل استراتژی و معیارهایمان باشد. گردشگری حدود شش تا هفت درصد از تولید ناخالص داخلی قطر را تشکیل می‌دهد و در این طرح، تا سال ۲۰۳۰ این سهم دو برابر خواهد شد و به ۱۲ درصد می‌رسد. این رقم ۱۲ درصدی، شامل تأثیرات مستقیم و هم غیرمستقیم گردشگری است، به این معنی که مخارج و هزینه‌های زندگیِ صدها هزار ذی‌نفعی که از کل اکوسیستم گردشگری در قطر حمایت می‌کنند را در نظر می‌گیرد. از لحاظ اشتغال نیز بخش گردشگری در قطر پیش از همه‌گیری کرونا حدود ۱۲۰ هزار کارمند داشت که برای دو برابر کردن سهم آن در تولید ناخالص داخلی، باید سهم اشتغال را به حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار کارمند افزایش دهیم.

رسیدن به مرز سهم ۱۲ درصد در تولید ناخالص ملی، گردشگری را به یکی از سه بخش مهم اقتصادی قطر تبدیل می‌کند. با توجه به این‌که صنایع مرتبط با کربن، ساخت‌وساز، صنایع زیرساخت، مراقبت‌های بهداشتی، لجستیک و آموزش به طور سنتی بخش‌های مورد توجه قطر بوده‌اند، این یک تغییر بزرگ محسوب می‌شود و می‌توان گفت گردشگری اکنون جایگاه خود در قطر را به‌دست آورده است.

وی همچنین اظهار می‌کند: قطر در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ سالانه شش میلیون بازدیدکننده جذب کند. برای حمایت از رشد گردشگری در این کشور، تعدادی اقامتگاه جدید لوکس یا به‌تازگی افتتاح شده‌اند یا به‌زودی افتتاح خواهند شد که از آن جمله می‌توان هتل‌های «فرمونت» و «رافلز» در برج‌های نمادین کاتارا در دوحه، هتل «The Ned» که احتمالاً امسال افتتاح می‌شود و همچنین استراحتگاه ساحلی «هیلتون سالوا» و «ویلاس» و استراحتگاه سلامتی «زلال» اشاره کرد.

مدیر اجرایی در بخش گردشگری قطر تصریح می‌کند: در حالی که این املاک در سطح بالایی قرار دارند، قطر باید کسانی را که ممکن است با بودجه‌های کم‌تری خواهان سپری کردن تعطیلات در این کشور باشند در نظر بگیرد. ما در حال گفت‌وگو با بخش خصوصی در بخش سرمایه‌گذاری هتل هستیم تا رشد در بخش اقامتگاه‌های مقرون به صرفه را نیز تشویق کنیم و علاوه بر هتل‌های پنج ستاره استثنایی، اقامتگاه‌های سه و چهار ستاره خوب و مقرون به صرفه هم داشته باشیم.

مشارکت بخش خصوصی برای رشد گردشگری در این کشور حیاتی است، اما ارائه مقرراتی که فرآیندها را ساده می‌کند نیز به همان اندازه مهم است و چیزی است که «ترنکل» و تیمش به دقت در حال بررسی آن هستند. او در این باره می‌گوید: بخش دشوار ایجاد تعادلی درست است. شما به سطحی از مقررات نیاز دارید، اما نمی‌خواهید بیش از حد ایجاد مقررات کنید. کل این استراتژیِ مقررات چیزی است که ما در دو سال گذشته با مشاوران روی آن کار کرده‌ایم. در چند حوزه مقررات چندان پخته نبود، به عنوان مثال گردشگری ماجراجو و فعالیت در بیابان، که یا مقرراتی نداشت یا مقررات بسیار سبکی داشت. ما این مقررات را بسیار حرفه‌ای‌تر و قوی‌تر می‌کنیم و این حتماً روی بخش خصوصی تأثیر می‌گذارد؛ زیرا ما استانداردهایی را برای آن‌ها وضع می‌کنیم تا یا مجوز داشته باشند یا مورد بازرسی قرار بگیرند.

فرودگاه بین‌المللی حمد دوحه که فرودگاه اصلی قطر محسوب می‌شود، پس از پایان فاز A طرح توسعه، می‌تواند میزبان ۵۸ میلیون مسافر باشد. فاز B این برنامه سال آینده آغاز خواهد شد و ظرفیت آن را به بیش از ۶۰ میلیون مسافر افزایش خواهد داد.

گردشگری قطر همچنین یک کمپین تبلیغاتی با هدف جلب توجه میلیون‌ها نفر از توریست‌ها برای گردش در این کشور در طول ۴۸ ساعت راه‌اندازی کرده است. «دیوید بکهام»، فوق ستاره پیشین فوتبال جهان که بیش از ۷۵ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد، تبلیغ‌کننده این کمپین چندرسانه‌ای است که او را در حال سفر روی یک قایق چوبی سنتی، گشت‌وگذار در بازارهای پیچ در پیچ ادویه «سوق واقف»، تماشای هنرهای خیابانی محلی، پختن تاکو، کمپینگ در صحرا و موتورسواری برای بازدید از نقاط مختلف نشان می‌دهد. مهاجران مقیم و همچنین قطری‌های برجسته‌ای مانند شیخه ریم آل ثانی، سرآشپز نور المزرویی، فیلمساز حمیده عیسی الکواری و همچنین قهرمان موتورسیکلت سعید السلیتی نیز در این کمپین تبلیغاتی حضور دارند.

جدا از برگزاری نمایشگاه‌های جاده‌ای در کشورهای مختلف برای جلب حمایتِ بازارهای اصلی، از جمله هند و عربستان سعودی، بخش توریسم قطر در ماه آگوست ۲۰۲۲ نیز نخستین دفتر نمایندگی خود را در تهران، پایتخت ایران افتتاح کرد. این سیزدهمین افتتاحیه جهانی آن در ادامه شبکه بین‌المللی از دفاتر نمایندگی بود که در حال حاضر بازارهایی از جمله استرالیا، هند، چین و ایالات متحده را در بر می‌گیرد.

اکبر الباکر، رئیس بخش گردشگری قطر که مدیر اجرایی گروه قطر ایرویز نیز هست و به نوبه خود رویکردی هماهنگ برای رشد گردشگری کشور ارائه می‌دهد، می‌گوید: در ماه ژوئن، گروه (هواپیمایی) قطر ایرویز رکورد سود خالص ۱.۵۴ میلیارد دلاری را در طول سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ گزارش کرد که ۲۰۰ درصد بیشتر از بالاترین سود گزارش شده خود در ۲۵ سال گذشته است. درآمد حاصل از مسافران این گروه پروازی نسبت به سال قبل ۲۱۰ درصد افزایش یافته است و در مجموع ۱۸.۵ میلیون مسافر از طریق این هواپیمایی جابه‌جا شده‌اند که نسبت به سال قبل آن ۲۱۸ درصد افزایش داشته است.

قطر همچنین در راستای این توسعه تصمیم گرفته است فرودگاه قدیمی خود را در دوحه به منظور تکمیل عملیات در فرودگاه بین‌المللی حمد باز کند. پیش‌بینی می‌شود در اوج رقابت‌های جام جهانی روزانه ۱۰۰ هزار نفر به این کشور وارد شوند. به نظر می‌رسد قطری‌ها تنها چشم به جام جهانی ندوخته‌اند و تلاش می‌کنند گردشگران را به بازدید دوباره از این کشور ترغیب کنند و بر اساس چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کد خبر 615900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.