به گزارش ایمنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آمادهسازی و بهرهبرداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمام دستگاههای اجرایی و وزارتخانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راهاندازی کنند تا از رجوع دریافتکنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریورماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاههای اجرایی که خدمات آنها شناسنامهدار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۱۰۰ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کردهاند.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبتنام و احراز هویت اقدام کنند. پس از نخستین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران
در درگاه اطلاعرسانی خدمات الکترونیکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران در بین سازمانهای مستقل قرار دارد و در این درگاه ۱۰۵ خدمت برای آن تعریف شده است که از بین آنها موارد متعددی قابل ارائه به شکل الکترونیک هستند. بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق سامانه «ایثار من» به پنجره ملی خدمات متصل شده و در صفحه نخست این درگاه، خدمات به صورت طبقه بندی شده برای افراد قابل مشاهده است.
اواخر شهریورماه بود که بنیاد شهید و امور ایثارگران در گزارشی بنیاد شهید و امور ایثارگران را از دستگاههایی معرفی میکند که پنجره واحد خود را راهاندازی کردهاند و از این نظر به تکلیف خود در اتصال به پنجره خدمات دولت هوشمند که مهلت آن در شهریور به پایان رسید عمل کرده بود.
بستری و درمان ایثارگران در بیمارستانها و کلینیکها، احراز ایثارگری، رسیدگی به شکایات ایثارگران در کمیسیون ماده ۱۶، آمادهسازی زیرساختها و اعطای تسهیلات اشتغال و کارآفرینی ایثارگران و صدور معرفی نامههای عمومی شاهد و ایثارگر از اهم خدمات این بنیاد است.
سامانه ایثار من
در سامانه «ایثار من» خدمات درخواست بازنشستگی جانبازان، سامانه دیدار، واگذاری خودرو، فیش حقوقی ایثارگران و پلاک ویژه در بین خدمات پرکاربرد این پنجره واحد معرفی میشوند. سامانه دیدار به منظور دسترسی آسان ایثارگران به مدیران بنیاد در کلیه سطوح مدیریتی با رویکرد حل مسئله طراحی شده است.
در بخش خدمات مسکن، ۱۲ مورد مانند وام مسکن، عوارض نوسازی و عوارض شهرداری دیده میشود. بخش دیگری هم با عنوان خدمات و سرویسهای هوشمند خدمات دیگری را از جمله بیمه عمر و حوادث غیرمترقبه، معافیتهای نظام وظیفه، پلاک ویژه و صدور بیمه پایه و تکمیلی به ایثارگران ارائه میدهد. بخش دیگری هم برای خدمات مربوط به اشتغال ایثارگران در این سامانه در نظر گرفته شده و مجموعاً ۱۱ خدمت هم در این بخش قابل استفاده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما