به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت علوم، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نشست نمایندگان وزارت علوم در هیئتهای نظارت بر تشکلهای اسلامی، اظهار کرد: اعضای هیئتهای نظارت در دانشگاهها ایجاد فضای گفتوگو را وظیفه خود بدانند و آن را از ریاست دانشگاه و تشکلهای دانشجویی مطالبه کنند.
وی گفت: باید کرسیهای آزاداندیشی احیا شوند و به مسئولان نهاد در سراسر کشور این موضوع تاکید شده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: دوست و دشمن به دانشگاه چشم دوختهاند، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت جایگاه دانشگاه تاکید دارند، دشمن نیز به اهمیت دانشگاه آگاه است و به آن طمع دارد.
خواست اصلی دشمن ایجاد وقفه در فعالیتهای دانشگاه است
رستمی اظهار کرد: کارکرد اصلی دانشگاه علم و دانش و حل مسائل جامعه است و خواست اصلی دشمن از ایجاد وقفه در فعالیت دانشگاه، ضربه زدن به پیشرفت علمی کشور است.
وی گفت: جوانان دانشگاهی ما عدالتخواه، آرمانخواه و تحولخواه هستند و بدخواهان میخواهند با انحراف مطالبات دانشجویی از روحیات دانشجویان سوءاستفاده کنند. با وجود خواست دشمن، دانشگاهها در مسیر رشد کشور هستند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر حمایت ویژه از دانشگاه و جریان علمی کشور تاکید کردهاند و دانشگاه را موجب افتخار و سنگر مقابله با استکبار میدانند.
ابلاغ آئیننامه ستاد راهیان پیشرفت به دانشگاهها
عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: چند فعالیت ستادی بزرگ همچون آئیننامه هیئت دولت درباره گردشگری علم و فناوری، ستاد راهیان پیشرفت و تور پارکهای فناوری به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری انجام شده است.
وی افزود: نگاه تاریخی به سیر تطور و پویاییهای جریانها و جنبشهای دانشجویی، حرکت از آزادی اندیشه به سمت آزادی انتخاب و آزادگی مصرف، بسیار آموزنده و راهگشا است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید متناسب با این تحولات و تغییرات در سازوکارهای حکمرانی فرهنگ در دانشگاهها شکل گیرد؛ به عنوان مثال، فضای مجازی در دنیای جدید فقط یک ابزار نیست بلکه عمده زیست جهان جوانان و نوجوانان را فضای مجازی شکل میدهد اما عمده آئیننامهها، سازوکارها و حتی برنامهها و فعالیتهای فرهنگی مرسوم دانشگاهها نسبتی با این فضا ندارد، بنابراین یکی از محورهای اصلی و حتی اصلیترین محور بازنگری در فرآیندها و برنامههای فرهنگی در دانشگاهها فضای مجازی است.
کلانتری افزود: قانون محور فعالیتها در دانشگاهها و تنها میثاقی است که امور دانشگاهها را به سامان میکند و هدایت تمام کنشگران باید به سمت قانونمداری باشد.
وی با تاکید بر پرهیز از شکلگیری دوقطبی در فضای دانشگاهها گفت: در جریان اعتراضات و اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که با کمک جریان معاند بخشهایی از مردم و دانشجویان در برابر هم قرار گرفتند و بداخلاقیهای زیادی صورت گرفت. برای جامعهای که همزیستی مسالمتآمیز تاریخی ویژگی آن است چنین صحنههایی واقعاً دردناک و نازیبا بوده و هست و باید دوباره این همزیستی را علیرغم تمامی تفاوتها احیا کرد.
دانشگاه باید پیشرو باشد، نه دنبالهرو
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تقویت تشکلهای سیاسی و کمک و تسهیل فعالیتهای آنها را مورد تاکید قرار داد و افزود: تشکلهای سیاسی نشانه بارز بلوغ سیاسی در میان دانشجویان هستند.
کلانتری گفت: باید کمک کرد سطح مطالبات دانشجویان ارتقا یافته و به مسائل اساسی کشور توجه شود. دانشگاه باید پیشرو باشد و نه دنبالهرو، آن هم دنبال روی سلبریتیها البته متأسفانه رسانهها به سلبریتیزدگی در کشور دامن زدند. وقتی نیروهای اصیل و تاریخساز و متفکر و دانشگاهی را حذف میکنیم و چنان که باید نشان نمیدهیم؛ بدیهی است که باید میدان را برای سلبریتیهای همهچیزدان مهیا میشود، باید بررسی شود رسانههای ما چقدر موفقیتهای نخبگان ما را بازنمایی میکند و چقدر سلبریتی ها را پوشش میدهند؟
وی افزود: فعالیت در تشکلها تمرینی است برای فعالیت در مقیاس کلان نظام سیاسی و فرصتی برای جامعهپذیری سیاسی است. بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم ناشی از مشکلاتی است که در این ناحیه داریم و بخش عظیم راه حل نیز در تقویت تشکلها و ساماندهی فعالیتهای آنها نهفته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خاطرنشان کرد: از تشکل و متشکل شدن نهراسید و دانشجویان را به فعالیتهای جمعی، متشکل، رسمی، قانونی، منضبط و گروهی سوق دهید، شما نمایندگان حاکمیت هستید و باید بزرگمنشانه و همراه با صبر و حلم و سعهصدر و مدارا با مجموعههای دانشجویی برخورد کنید.
مطالبات قانونی را ارج مینهیم
کلانتری افزود: مطالبات دانشجویی را در هر قالب قانونی ارج مینهیم و به جای مخالفت با مطالبهگری و اعتراض و تجمع، آن را باید فرصتی برای کنشگری دانشجویان و جامعهپذیری آنها و اصلاح و بلوغ ساز و کارهای جاری بدانیم. با این نگاه دانشجویان را به سمت فعالیتهای قانونمند هدایت کنیم تا شاهد حرکتهای ساختارشکن و هنجارشکن در دانشگاهها نباشیم.
وی گفت: اعتراض در هر نظام و جامعهای طبیعی است و فرصتی برای بیان مطالبات و طلب خیر و امر به معروف و نهی از منکر است، از این رو به جای مخالفت با آن باید آن را جهت داد و هدایت کرد که نظام اسلامی بتواند از فرصتهای آن استفاده کند و مانع رفتارهای ساختارشکن و هنجارشکن شود و از فرصت طلبی دشمنان و معاندین جلوگیری کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: باید اعتراض را به رسمیت شناخت، اما فراتر از این نیز فرصتهای قانونی جدیدی برای رسمیت دادن به حق اعتراض دانشجویان در حال بررسی و نهایی شدن است که بهزودی ابلاغ خواهد شد.
کلانتری افزود: البته اعتراضات را باید به گونهای مدیریت کرد که مخل فرایندهای جاری دانشگاه نباشد و مرز مشخصی با اغتشاش داشته باشد و فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه خدماتی و رفاهی را مختل نکند.
وی گفت: دشمن «امید» دانشجویان را نشانه رفته است. امید، هسته مرکزی هر نوع تحول اجتماعی و تمدن سازی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: همچنین نباید منکر بود که در کشور مسائل و مشکلاتی وجود دارد اما این مسائل و مشکلات نباید منشأ ناامیدی باشند، بلکه باید محرکی برای فعالیت و کنشگری باشند، زیرا مشکلات این کشور توسط نخبگان، دانشگاهیان و جوانان این کشور حل میشود؛ حلال مشکلات کشور همین جوانان و دانشجویان و نخبگان فعال در دانشگاه هستند و این مشکلات لاینحل نبوده و راه حل دارند.
کلانتری تاکید کرد: مشکلات نباید موجب شود پیشرفتها و تحولات بزرگ علمی و فناورانه که در کشور صورت گرفته را نادیده بگیریم؛ پیشرفتهایی که عمدتاً توسط همین دانشجویان و دانشگاهیان جوان محقق شده، باید این دستاوردها را به تصویر کشید که در این راستا چند فعالیت ستادی بزرگ همچون آئیننامه هیئت دولت درباره گردشگری علم و فناوری، ستاد راهیان پیشرفت و تور پارکهای فناوری انجام شده که همراهی نمایندگان وزارت علوم در هیئتهای نظارت بر تشکلهای اسلامی تحقق بیشتر آنها را تسریع خواهد کرد.
نظر شما