به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماریهای قلبی-عروقی آمار بسیاری از مرگومیرهای جهان را به خود اختصاص داده است و ازآنجاکه بشر همیشه بهدنبال دور شدن از مرگ است، تحقیقات بسیاری برای پیشگیری از بیماریهای قلبی انجام داده است. کسب سلامت بیشتر از هرچیزی دغدغه افراد است و عملاً مردم همواره بهدنبال یافتن راههایی برای افزایش سلامت خود هستند. سلامت معمولاً با طول عمر انسانها در ارتباط است و بههمین دلیل هر شخص تمایل دارد با کسب سلامتی، طول عمر بیشتری را تجربه کند.
یکی از مسائل مهمی که در حوزه سلامت و پیشگیری از بیماری بسیار حائز اهمیت است، ایجاد آگاهی و افزایش دانش جامعه نسبت به روشهای مقابله با بیماری است که در این راستا دنیا فعالیتهای مختلفی انجام داده است.
با توجه به فرارسیدن روز جهانی قلب نشست نقد و نظر تحت عنوان «سلامت قلب» با حضور تعدادی از متخصصان قلبوعروق به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد که در ادامه گزارش قسمت چهارم این برنامه را که به بررسی اهمیت آگاهیسازی و آموزش در کسب سلامت قلب میپردازد را میخوانید:
لزوم وجود نگاه ویژه رسانه برای پیشگیری از بیماریها
سیدمحمد هاشمی، یک پژوهشگر قلب در رابطه با اهمیت آگاهیبخشی در بیماریهای قلبیعروقی به خبرنگار ایمنا میگوید: هر فعالیت اجتماعی که قرار باشد به موجب آن تغییر ایجاد شود، نیازمند ایجاد دانش و آگاهی است.
وی میافزاید: در این زمینه اصحاب رسانه مهمترین عامل برای گسترش دانش و آگاهی هستند و تلویزیون و رادیو نیز نقش بسیار مهمی دارند، اما متأسفانه در ایران بیشترین ضعف در حوزه تلویزیون و رادیو مشاهده میشود، زیرا این دو رسانه با سلامتی همگام نیست.
این پژوهشگر قلب تاکید میکند: متأسفانه تعداد ساعاتی که تلویزیون به ورزش همگانی و فواید آن میپردازد، بسیار محدود است و معمولاً برنامههای این چنین در ساعاتی پخش میشود که کمترین بیننده را دارد.
وی اشاره میکند: یکی دیگر از مسائل مطرح تبلیغاتی که در رسانهملی انجام میشود، درواقع اگر بخواهیم تغذیه را در جامعه اصلاح کنم، باید تبلیغ مواد غذایی را نیز طبق استانداردهای سلامتی پیش ببریم.
هاشمی ادامه میدهد: در شرایط کنونی عملاً جامعه تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته و ذائقه آن به سمت استفاده بیشتر از نمک و مواد غذایی ناسالم هدایت شده است که این مسئله در آینده فشار بسیاری در جامعه ایجاد میکند.
وی در رابطه با اهمیت تبلیغ و گسترش فرهنگ دوچرخهسواری میگوید: یکی از مواردی که در مبحث آگاهی بخشی بسیار حائز اهمیت است، ایجاد فرهنگ دوچرخهسواری، پیادهروی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
این پژوهشگر قلب میافزاید: معمولاً در سطح شهر با تبلیغ خودروهای گران قیمت خارجی مواجه میشویم، اما باید این آگاهی در مردم ایجاد شود که بخش بسیاری هزینههای خود را باید به سلامتی اختصاص دهند.
وی تاکید میکند: در صورتی که ما بتوانیم آگاهی سطح جامعه را افزایش دهیم به مرور با تغییر رفتار مردم مواجه میشویم؛ بهبیان دیگر برای تغییر عملکرد مردم باید آگاهی جامعه را افزایش دهیم؛ اتوبوسهای داخل شهر، میتوانند تابلویی تبلیغاتی در جهت بهبود سلامت جامعه باشند.
هاشمی ادامه میدهد: واحد فرهنگی شهرداری اصفهان برخی از تابلوهای شهر را به روشهای تغذیه سالم اختصاص داده است که این موضوع بسیار باارزش است.
وی با تاکید بر اهمیت افزایش آگاهی جامعه میگوید: بیماریهای قلبی فقیر، غنی، مدیر یا کارمند نمیشناسد و متأسفانه از آنجایی که میانگین سنی ایران رو به افزایش است به مرور مقام نخست بیماریهای قلبی را در منطقه کسب خواهیم کرد.
هاشمی در همین رابطه ادامه داد: امروزه سن بیماریهای قلبی در کشور در حال کاهش است و این مسئله اهمیت فرهنگسازی و آگاهیبخشی در تغذیه سالم، انجام فعالیتهای بدنی و رفتار اجتماعی سالم را بیش از پیش نشان میدهد.
وی خاطرنشان میکند: بیماریهایی مانند فشار خون و دیابت رشدی مخفی در بدن دارند و میتوانند سلامت جامعه و خانوادهها را تحت تأثیر قرار دهد.
آموزشی که منجر به تغییر تفکر شود، مفید است
حمید شمسالکتابی، یکی دیگر از پژوهشگران قلب در رابطه با اهمیت آموزش در پیشگیری از بیماریهای قلبی-عروقی به خبرنگار ایمنا میگوید: در رابطه با اهمیت آموزش باید بدانیم که آموزش بهتنهایی کافی نیست، بلکه باید منجر به تغییر تفکر، ایجاد انگیزه و در نهایت تغییر رفتار شود.
وی میافزاید: معمولاً پزشکان، بیش از سایر افراد جامعه از مضرات تغذیه، دخانیات و کمتحرکی آگاهی دارند و قاعدتاً در این زمینه از دانش کافی برخوردارند، اما متأسفانه در جامعه پزشکانی حضور دارند که به این مسائل اهمیتی نمیدهند.
این پژوهشگر قلب تاکید میکند: تنها ایجاد آگاهی کافی نیست، بلکه ایجاد انگیزه نیز بسیار اهمیت دارد و متأسفانه در شرایط کنونی انجام این کار بسیار دشوار بوده و نیازمند برنامهریزی طولانی مدت است.
وی در همین رابطه ادامه میدهد: متخصصین و مراکز فعال در این حوزه نمیتوانند بهتنهایی عمل کنند. در کشورهای توسعه یافته مشاهده میکنیم که عزمی همگانی موجب تغییر شده است؛ در فنلاند که امروزه از بهترین سیستم آموزشی برخوردار است شاهد عزمی همگانی برای ایجاد تغییر هستیم.
شمسالکتابی تصریح میکند: در اوایل دهه ۷۰ میلادی میزان مصرف دخانیات در فنلاند بسیار زیاد بود و در زمینه بیماریهای قلبی-عروقی بیشترین تعداد مبتلا را داشت، اما در آن زمان عزم ملی صورت گرفت و نتیجه آن امروز قابل مشاهده است.
وی میافزاید: برای ایجاد انگیزه و اعتقاد در بین جامعه، باید از تبلیغ برخی مسائل جلوگیری کنیم، به طور مثال نمیتوان مواد غذایی ناسالم را تبلیغ کرد و از طرف دیگر بهدنبال ایجاد انگیزه بود؛ درواقع این مسئله نیازمند عزم ملی در تمام ارکان است.
این پژوهشگر قلب اشاره میکند: دانش مورد نیاز برای آموزش به مردم در ایران موجود است و پژوهشگران میدانند چه راهی برای پیشگیری از بیماریهای قلبی-عروقی وجود دارد، اما بهتنهایی نمیتوانند در این حوزه فعالیت کنند.
وی در همین رابطه میگوید: پیشتر نانواییها مجبور شده بودند که میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهند که همین مسئله میزان مصرف نمک در اصفهان را کاهش داد و نتایج بسیاری در بروز بیماریهای قلبی داشت.
شمسالکتابی میافزاید: این مسئله برای بسیاری از نانواییها دشوار بود زیرا آردی که مصرف میکردند، نیازمند نمک بسیاری بود؛ بنابراین باید آردی مرغوب تهیه میکردند که مشکلات زیادی بههمراه داشت.
وی ادامه میدهد: درواقع این رفع این مشکلات نیازمند درگیر شدن تمام عناصر دولتی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی است از طرفی باید جایگاه بهداشت در کتابهای آموزشی را اصلاح کنیم.
نظر شما