کتاب «آموزش‌عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی» راهی بازار نشر شد

کتاب «آموزش‌عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی» عنوان کتابی است که «برت واندر ژوان» آن‌را تألیف و انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران منتشر کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران «مجتبی شریعتی‌نیاسر» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با همکاری «مرتضی ثقفی‌یزدی» عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) کتاب «آموزش‌عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی» را ترجمه و در ۱۸۵ صفحه منتشر و راهی بازار نشر کرده است.

در این کتاب، نظام‌های آموزش‌عالی، مشکلات گذشته، حال، مؤلفه‌های مؤثر در دهه‌های پیش رو و عرصه فعالیت دانشگاه‌ها در سال ۲۰۴۰ به‌صورت مقایسه‌ای بررسی شده است. همچنین در ابتدای این کتاب وضعیت آموزش‌عالی ایران مروری شده است تا براساس آنچه در سایر کشورها رخ می‌دهد ضرورت تحول روشن شود.

در پیشگفتار مترجم کتاب «آموزش‌عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی» می‌خوانیم:

آنچه نباید از آن غفلت کرد این است که در دهه‌های آینده مشکلات اجتماعی چندین برابر امروز خواهد بود که انتظار می‌رود دانشگاه‌ها برای حل آن‌ها نقش پررنگ‌تری داشته باشند؛ اگر قرار باشد رشد جمعیت با تغییر نکردن سیاست‌های کلان امروز همراه باشد، کشور با چالش‌های بسیار جدی و فشارهای سنگینی در حوزه‌های مختلف نظیر مهاجرت‌های شهری، مصرف مواد غذایی، تغییرات اقلیمی، جزر و مد دریا، سیل، کمبود آب، تهدید سلامت و بهداشت عمومی و غیره روبرو خواهد شد.

در فصل ششم از بخش اول این کتاب با عنوان «موفقیت‌ها و شکست‌های دانشگاه کارآفرین» آمده است:

ایده آزادی پژوهش به مفهوم ایده‌آل یعنی استقلال کامل در تحقیقات، از عصر روشنفکری وجود داشته است. بی‌تردید استقلال در تحقیق، از جمیع جهات مورد تائید است، اما اغلب این‌گونه تعبیر می‌شود که این دانشگاه است که باید برای تشخیص این‌که کدام حوزه تحقیقاتی مهم‌تر است، استقلال داشته باشد. این ایده به‌طور خاص آنجا که دانشگاه باید نقش ابتکاری و سهمی در رفع مشکلات داشته باشد به جامعه مربوط می‌شود.

در آمریکا از زمان گزارش «وانواربوش» رابطه نسبتاً خوبی بین دانشگاه‌ها و بخش خصوصی وجود داشته است، اما در اروپا کمپانی‌ها با حمایت مالی خود نقش فزآینده‌ای در هدایت تحقیقات در دانشگاه‌ها ایفا می‌کنند. این امر به بروز اصطکاک و انتقاد، به‌ویژه در جمع دانشگاهیان منجر شده است. آن‌ها معتقدند مدیریت دانشگاه با این رویکرد عملاً استقلال خود را به حراج می‌گذارد، اما از نگاه جناح مقابل، دولت‌ها خاصه در آسیا و اروپا، خواهان نقش بخش خصوصی در تأمین مالی و رفع بحران اقتصادی دانشگاه‌ها هستند.

هم‌چنین در فصل چهاردهم از بخش دوم این کتاب با عنوان «دانشگاه جامعه‌محور» آورده شده است:

مردم آسیا وقتی با این پرسش مواجه شوند که دانشگاه برای چیست و به تعبیر دیگر مأموریت یک دانشگاه کلاسیک و متداول چگونه تعریف می‌شود؟ در حیرت می‌مانند که چه پاسخی بدهند. مباحثی که در این رابطه در اروپا و آمریکا مطرح می‌شود به‌ندرت در آسیا موضوعیت دارد. البته در هر دانشگاه، آموزش و پژوهش وجود دارد، اما نظام دانشگاهی در آسیا از آنچه که در اروپا و آمریکا مشاهده می‌شود بسیار متفاوت است. از این‌رو لازم است این تفاوت در بررسی توسعه آینده دانشگاه، مدنظر قرار گیرد.

انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «آموزش‌عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی» را در ۲۱ فصل و سه بخش با موضوعات مشکلات دیروز و معضلات امروز، عوامل مؤثر در دهه‌های پیش رو و بالاخره عرصه عمل در دانشگاه آینده به قیمت ۱۰۰ هزار تومان چاپ و منتشر کرده است.

کتاب «آموزش‌عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی» راهی بازار نشر شد

کد خبر 605068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.