به گزارش ایمنا، علی ربیعی در همایش «فقر و نابرابری آموزشی» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: این همایش به همت چهار انجمن علمی و ۱۰ سمن، خیریه، تشکلهای صنفی معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش برگزار میشود.
وی با بیان اینکه مجموعه مطالعات در سطح جهانی و ملی نشان میدهد که آموزش، قلمروی است که تأثیری بیبدیل بر حرکت جامعه در جهت مقابله با ابعاد مختلف نارساییها، بحرانها و حتی نابرابریها و کمک به ایجاد فرصت برابر برای همه دارد، افزود: فقر بهطورکلی محصول نابرابری است و نابرابری، ریشه در فقدان آموزش در جامعه دارد.
چرا موفق به فقرزدایی نمیشویم؟
ربیعی تصریح کرد: در جوامع امروزی، بدون سیاستگذاری صحیح و مؤثر، قادر به غلبه بر مشکلات و بحرانها نخواهیم بود؛ هرچند فقر چالش همه جوامع است، اما در ایران در کنار سایر مسائل با توجه به خیرخواهی دولتها در کاهش فقر، مسئلهای جدی است.
وی با طرح این پرسش که چرا موفقیت در امر فقرزدایی، حاصل نمیشود و وضع ایران در حوزه فقر قابل قبول نیست، گفت: سیاستگذاری نامناسب در طول زمانهای مختلف از جمله علل دستنیافتن به هدف مذکور است که اصلاحات را دشوار میکند. معتقدم یارانه بدون هدف و بدون معطوف شدن به جبران آموزش، نمونهای از گامهای اشتباه در ایران است.
رئیس همایش علمی فقر و نابرابری آموزشی، افزود: آموزش به دلایل مختلف، راهحل بنیادی محسوب میشود. برای مقابله با همه ابعاد فقر و حتی سیاست گذاری بهتر، درنظر گرفتن سیاستگذاری آموزشی امری اجتنابناپذیر است.
ربیعی با اشاره به اینکه پرداختن به فقر آموزشی، ایجاد فضایی برای غلبه بر مشکلات متعدد است، گفت: سیاستگذاریهای معطوف به آموزش در همه ابعاد از مهارتهای فنی و غیره را نیازمندیم و توصیه میکنیم.
آموزش، قربانی فقر معیشتی / افزایش آمار بازماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه
وی افزود: آموزش، هرچند معلول فقر و نابرابری است، اما یک سیاستگذاری صحیح، راهکارهای مقابله با نارساییهای بزرگ را به دست میدهد. آموزش، به مثابه معلول و علت نابرابری فقر، همچنین راهکار مقابله محسوب میشود.
وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه "تحریم" و "کرونا" موجب عمیقترشدن فقر شده و آموزش، قربانی فقر معیشتی و خوراکی شده است، گفت: تاجاییکه براساس تحقیقات، از سهم آموزش از سبد خانوار در سال ۹۸، ۲۹ درصد و در سال ۹۹، ۲۳ درصد کاسته شده است. آمار بازماندگی از تحصیل در دوره ابتدایی از ۱۴۰ هزار نفر به ۲۱۰ هزار نفر و در دوره متوسطه به ۷۶۰ هزار نفر رسیده است.
منبع: ایسنا
نظر شما