Nissan؛ از تولید داتسون تا بزرگ‌ترین خودروسازی جهان

شرکت «نیسان» به عنوان دومین تولیدکننده خودرو، تویوتا را در بازار جهانی اروپا و آمریکای‌شمالی به چالش می‌کشد و هوندا را به‌طورچشمگیری پشت سر گذاشته است. نیسان در سال ۲۰۱۲ میلادی درآمدی بالغ بر ۹۵میلیارد دلار داشت و با بیش از ۱۵۵کارمند در سراسر جهان، از بزرگ‌ترین خودروسازان به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «نیسان» موتور شرکت خودروسازی ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در شهر یوکوهاما قرار دارد. تأسیس این شرکت به زمان راه‌اندازی شرکت خودروسازی داتسون بازمی‌گردد که در پی خریداری آن توسط «یوشیسوکه آیکاوا» و ادغام با شرکت تازه تأسیس خود، بخش خودروسازی جدید نیسان را راه‌اندازی کرد. شرکت نیسان همانند تویوتا و هوندا که برندهای لکسوس و آکورا را در آمریکای شمالی توزیع کردند، برند اینفینیتی را برای بازار آمریکا تولید کرد و در سال ۲۰۱۲ پس از شرکت‌های جنرال موتورز، تویوتا، فولکس‌واگن، هیوندای موتور و فورد به عنوان ششمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد. در ادامه به بررسی بیشتر این شرکت خودروسازی می‌پردازیم:

تاریخچه شرکت نیسان

در سال ۱۹۱۱ «ماسوجیرو هاشیموتو» شرکت کوایشینشا موتور کار ورکس را تأسیس و در ۱۹۱۴ این شرکت با سرمایه‌گذاری سه بازرگان ژاپنی، نخستین خودروی خود را طراحی و تولید کرد؛ این وسیله نقلیه دو سیلندری که تنها ۱۰ اسب بخار قدرت داشت دات نامیده شد که از حروف اول نام خانوادگی سه سرمایه‌گذار یعنی گنجیرو دین، روکارو آویاما و میتارو تاکئوچی گرفته شده است. در سال ۱۹۱۹ شرکت جیتسایوو جیدوشا به عنوان شرکت تابعه کمپانی کابوتا در شهر اوساکا راه‌اندازی شد و بلافاصله شروع به تولید کامیون‌های سایز کوچک کرد، سپس در سال ۱۹۲۶ و یک سال پس از تغییر نام شرکت کوایشینشا موتور به دات موتور کار، جیتسایو جیدوشا با آن ادغام شد.

در سال ۱۹۳۰ خودروی دات تغییر یافت و خودروی کوچکی به نام دات‌سان تولید شد که با گذشت زمان به داتسون شناخته و مدل تیپ ۱۱ آن در سال ۱۹۳۱ به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۳۴ داتسون با شرکت نیهون سانگیون که متعلق به کارآفرین و بازرگان ژاپنی «یوشیسوکه آیکاوا» بود، مشارکت کرد. آیکاوا در ابتدا قادام به خرید داتسون کرد و سپس با تصاحب چند شرکت خودروسازی کوچک با ادغام آن‌ها به شرکت خوشه‌ای متشکل از ۷۴ شرکت صنعتی و غیرصنعتی تبدیل شد. در ابتدای دهه ۱۹۳۰ و پس از ورود شرکت نیهون سانگیون با بازار بورس توکیو؛ این شرکت در مبادلات سهام به اختصار از نام نیسان استفاده کرد که مختصر شده نیهون سانگیو بود؛ این شرکت و زیرمجموعه‌های آن تا سال ۱۹۳۳ عملاً در صنعت خودروسازی فعالیت نمی‌کردند، اما خریداری شرکت توباتا موجب ورود شرکت نیسان به صنعت خودروسازی و تشکیل شرکت خودروسازی نیسان شد.

تبدیل نیسان به شرکت خودروسازی موفق

در سال‌های نخست دهه ۱۹۵۰ این شرکت به عنوان خودروسازی ژاپنی موفق در سطح جهانی شناخته شد. با پیشرفت صنایع خودروسازی و الکتریکی شدن خودروها، دولت ژاپن نیز بهره‌گیری از انرژی دوگانه را مدنظر قرار داد و نیسان اقدام به تولید خودروی الکتریکی تاما کرد. به منظور جواب‌گویی به نیازهای ارتش ژاپن در سال ۱۹۵۱ نخستین خودروی دو دیفرانسیل نیسان به نام پاترول از خط تولید شرکت خارج شد و بسیار مورد توجه ژاپن قرار گرفت. در سال ۱۹۶۶ شرکت نیسان با پرینس موتور ادغام و فاز جدیدی از محصولات به خط تولید شرکت وارد شد که منجر به عرضه نیسان اسکای‌لاین و گلوریا شد.

نیسان در ایالات متحده

در دهه ۱۹۷۰ نیسان صادرات خودروهای خود را به ایالات متحده ادامه‌داد و بازاری برای خود فراهم کرد که با فروش سالانه بیش از ۲۵۵ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۹۷۱ ادامه یافت، اما بحران عظیم سوخت در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک شرکت مصرفی باعث شد، این کشور خودروهای کوچک‌تر، ارزان‌تر و با سوخت مناسب‌تری را درخواست کند. در سال ۱۹۷۳ یک میلیون دستگاه داتسون در ایالات متحده به فروش رسیده بود و دو سال بعد از آن شرکت نیسان به بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده وسیله نقلیه به شمال آمریکا تبدیل شد.

شرکت نیسان در ۱۰ سال اخیر

در حال حاضر شرکت نیسان به عنوان دومین تولیدکننده خودرو، تویوتا را در بازار جهانی، اروپا و آمریکای شمالی به چالش می‌کشد و هوندا را به طور چشمگیری پشت سر گذاشته است. نیسان در سال ۲۰۱۲ میلادی درآمدی بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار داشت و با بیش از ۱۵۵ کارمند در سراسر جهان از بزرگ‌ترین خودروسازان به‌شمار می‌رود.

اینفینیتی

اینفینیتی زیرمجموعه‌ای از شرکت نیسان است که در تاریخ هشت نوامبر ۱۹۸۹ فعالیت خود را با توزیع خودرو در آمریکای شمالی آغاز کرد؛ این شرکت وظیفه تولید خودروهای لوکس شرکت نیسان را بر عهده دارد و تا کنون مالک شبکه‌ای از ۲۳۰ مرکز فروش در ۱۵ کشور جهان است که در سطح خودروهای نیمه‌لوکس و لوکس طبقه‌بندی می‌شود.

برخی از مدل‌های تولیدی شرکت نیسان

خودروهای شهری

  • هیپرمینی
  • نیسان موکو
  • نیسان ای‌کا
  • نیسان پینو
  • نیسان پیکسو

خودروهای سوپرمینی

  • نیسان ب یک
  • نیسان فیگارو
  • نیسان پائو
  • نیسان مارس ۲۲ نیسان پلاتینا

خوردوهای کامپکت

  • نیسان چری
  • نیسان لوچینو
  • نیسان سانی
  • نیسان پولسار
  • نیسان آلمرا
  • نیسان شیلفی پرنده آبی
  • نیسان تیدا
  • نیسان ۹۰
  • نیسان لیف

خودروهای خانوادگی

  • نیسان ای ۴۰
  • نیسان استانزا
  • نیسان پرسا
  • نیسان بلوبرد
  • نیسان آرنسا
  • نیسان اونیر
  • نیسان پریمرا
  • نیسان استاجیا
  • نیسان اسکای‌لاین
  • نیسان آلتیما
  • نیسان کریو
  • نیسان وینگرود

خودروهای شرکتی

  • نیسان ای ۵۰
  • نیسان گلوریا
  • نیسان سدریک
  • نیسان لورل
  • نیسان لئوپارد
  • نیسان پینتارا
  • نیسان آی
  • نیسان ماکسیما
  • نیسان تینا
  • نیسان فوگا

خودروهای لوکس

  • نیسان پرزیدند
  • نیسان سیما
کد خبر 564844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.