برای اینکه بتوان در محل کار با خیالی آسوده و به دور از خطر، فعالیت انجام داد، باید یکسری قوانین را تحت عنوان ایمنی محیط کار رعایت کرد. هدف از رعایت اصول ایمنی محل کار، محافظت از افراد آسیب دیده هنگام کار و فعالیت است. همانطور که میدانید برای بالا بردن دقت در کار و بهداشت کار، رعایت یکسری موارد ضروری است. با توجه به تنوع کار و شرایط مختلفی که برای محیطهای کاری وجود دارد، رعایت قوانین برای مدیریت ایمنی در دستیابی به کارایی سازمان به طور فزایندهای اهمیت خواهد داشت.
در این مطلب قصد داریم که درباره ایمنی محل کار و شرایط آن توضیحاتی دهیم تا انتهای متن با ما همراه باشید.
تجهیزات مناسب برای ایمنی محیط کار
استفاده از تجهیزات ایمنی را میتوان، یکی از مهمترین عوامل برای یک محیط کار ایمن دانست. کارفرما باید، متناسب با محل کار خود و نوع شغلی که در آن فعالیت میشود، تجهیزات ایمنی را تهیه کند. این تجهیزات میتواند: لباس کار، کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، عینک ایمنی، گوشی ایمنی، ماسک ایمنی و کفش ایمنی باشد؛ که متناسب با شغل باید به تمام کارگرها و کارمندها تعلق گیرد. دقت کنید که این وسایل ایمنی محیط کار متناسب با نوع شغل، ممکن است، تغییراتی داشته باشد و با توجه به حرفه و شغل متفاوت خواهد بود.
با علائم هشدار دهنده ایمنی محل کار را افزایش دهید
نکته مهم این است که هر شغلی که به تجهیزات ایمنی نیاز دارد، باید از آن استفاده کند تا ایمنی افراد تضمین شود و هیچ گونه مشکلی برای کارمندها ایجاد نشود. نکات مهمی در ایمنی محیط کار وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
نکات ایمنی در محیط کار
یک محیط کار باید از لحاظ ایمنی آماده انجام کار باشد. به طور مثال اگر کار ساختمانی انجام میدهید، باید برای کار در ارتفاع ساختمان، تجهیزات ایمنی استفاده کنید. این تجهیزات شامل: کلاه ایمنی، کفش ایمنی، دستکش ایمنی، لباس ایمنی و عینک ایمنی است. به طور کلی نکات مهم ایمنی عبارتند از:
- از شیشههای نشکن استفاده کنید.
- فضای کافی را برای حرکت و دسترسی ایمن ایجاد کنید.
- هرگونه حفر در کف زمین را با درپوش و حفاظ بپوشانید.
- برای جلوگیری از سقوط افراد یا اشیا از راه پلهها، ارتفاع، لبههای پنجره و کنارههای باز احتیاطها و ایمنی را ایجاد کنید.
- از انجام تعمیرات ضروری و مناسب در ساختمانهای محل کار اطمینان حاصل کنید.
- در نگهداری تجهیزات ایمنی محل کار خود تلاش کنید تا همیشه این تجهیزات قابل دسترسی باشد و ایمنی محیط کار را تضمین کند.
- عیب و نقص موجود در محیط کار را برطرف کنید تا جان و سلامت افراد در معرض خطر نباشد.
برای کسب اطلاعات جامع و کامل در خصوص نکات ایمنی در محیط کار به لینک زیر مراجعه نمائید:
https://bimeh.com/mag/workplace-safety/
روشنایی محل کار برای ایمنی محیط کار
روشنایی محیط کار یکی دیگر از نکات ایمنی محیط کار است که باید به آن دقت زیادی داشت، زیرا با تجهیز نبودن محیط کار، راندمان و عملکرد کارمندها با مشکل روبه رو خواهد شد. فرقی ندارد محل کار شما در محیط بسته یا باز باشد، باید برای تمرکز بیشتر از نور مناسب استفاده کرد.
خطرهای آتش سوزی را برطرف کنید
خطرهای احتمال آتش سوزی در محیط کار باید برطرف شود تا سطح ایمنی محیط کار افزایش پیدا کند و آسیبی به افراد و محل کار وارد نشود. برخی از موارد برطرف کردن آتش سوزی عبارتند از:
- اگر به مواد اشتغالزا در محیط نیاز دارید به مقدار مورد نیاز در محل کار نگهداری کنید و هنگامی که به این مواد نیازی نیست بهتر است که دور از محیط کار و در انبار ایمن شده نگهداری کرد.
- مواد قابل اشتعال را در محلی مشخص و به دور از منابع احتراق قرار دهید.
- از اینکه لباس کار شما به مواد اشتعال زا آلوده نشده باشد، اطمینان حاصل کنید و در صورت آلودگی به سرعت لباس خود را تعویض کنید.
- هرگونه مانع در راهروها و دربهای خروج در محیط کار را باید برطرف کرد. از انباشت کالاها در جلوی دربها خروج اضطراری باید جلوگیری کرد.
- مواد اولیه را حداقل ۴۶ سانتیمتر از آبپاشهای خودکار، کپسولهای آتشنشانی و کنترلکنندههای آبپاشها دور نگه دارید.
با قرار دادن کپسول آتش نشانی، ایمنی محیط بیشتر میشود.
از ریختن اشیا جلوگیری کنید
برای جلوگیری از شلوغی محل کار و حفظ ایمنی محیط کار، بهتر است که از ریختن اشیا جلوگیری کنید تا کارکنان امنیت بیشتری داشته باشند. برای جلوگیری از بهم ریختگی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- از جعبه انباشت استفاده کنید.
- ابزار را در جای درست روی میز قرار دهید.
- اشیا سنگینتر را در قفسههای پایین قرار دهید.
- تجهیزات بهتر است از لبه میز دور باشند.
- اشیا را در محلهای عبور و مرور کارکنان قرار ندهید.
دقت کنید که چیدمان در محیط کار بر ذهن کارکنان و تأثیر دارد و نباید به گونهای باشد که رفت و آمد افراد را دچار مشکل کند.
بیمه آتش سوزی
برخی از مواقع دیدهمیشود که عدم رعایت ایمنی در محیط کار، حادثه ساز شده و با آتش سوزی و موارد مختلف دیگر همراه است. از این رو سازمانها و کارگاهها میتوانند، برای جلوگیری از هزینههای سنگین ناشی از حادثه، بیمه آتش سوزی را با پوششهای مختلف خریداری کرده و جبران خسارتهای ناشی از حوادثی مانند: زلزله، طوفان، نوسانات برق و موارد دیگر را به بیمهگر منتقل کرد.
پوششهای بیمه آتش سوزی
همچنین میتوان علاوه بر خرید پوششهای اصلی بیمه آتش سوزی، با پرداخت حق بیمه بیشتر پوششهای اضافی را هم خریداری کنید. این موارد عبارتند از:
- بیمه زلزله
- پوشش آتشفشان
- بیمه سیل و طغیان آب
- پوشش طوفان و تندباد
- ترکیدگی لوله آب
- بیمه سقوط هواپیما (در این حالت فاصله مورد بیمه از فرودگاه مهم است.)
- هزینه پاکسازی و برداشت ضایعات
- سرقت با شکست حرز
- انفجار ظروف تحت فشار صنعتی
- ریزش سقف ناشی از سنگینی برف
- ریزش، رانش و فروکش کردن زمین
- پوشش سقوط بهمن
دقت کنید که خرید تمام این موارد و پوششهای اضافی برای نوع کار و محل قرارگیری شرکتها و کارگاهها مناسب نیست. همچنین نیازی به خرید تمام این موارد دیده نمیشود. از این رو بهتر است که از کارشناسهای بیمهای در خصوص مورد بیمه شده راهنمایی بگیرید.
بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه است که میتوان به راحتی وارد صفحه اصلی سایت bimeh.com شوید و در بخش منوی محصولات، اقدام به خرید بیمه آتش سوزی کرد.
سخن پایانی
به طور کلی مرتب بودن وسایل و ایمنی محل کار از بروز مصدومیت برای کارکنان جلوگیری کرده و میزان بهرهوری افراد را افزایش میدهد. همچنین هنگامی که افرادی از خارج سازمان وارد محیط کار میشوند، تأثیر مثبتی بر روی آنها خواهد گذاشت. دقت داشته باشید که ا یمنی محیط کار یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. در این مطلب برخی از موارد و نکات مهم درباره ایمنی محل کار توضیح دادهایم که با دانستن آنها میتوانید به راحتی و بدون دغدغه، فعالیت خود را انجام دهید.
منبع: سایت بیمه ( https://bimeh.com)
نظر شما