به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که یوسف عباسی، کارشناس برنامهریزی پست استان اصفهان درخصوص کاهش استرس شغلی در اختیار این رسانه قرار داده است، استرس شغلی از رایجترین انواع استرس به معنی استرسی است که از طریق کار کردن به انسان وارد میشود. میزان کنترلی که فرد شاغل بر مسائل کاری خود دارد، میتواند روی استرس شغلی نیز تأثیر بسزایی ایجاد کند؛ البته نوع کار نیز در شدت استرس شغلی تأثیر مستقیم دارد، اما توانایی مدیریت کردن استرس بزرگترین ابزار برای مقابله با این نوع نگرانیها است.
استرس موتور محرک
استرس شغلی یا کاری در حد تعادل میتواند مانند یک موتور محرکه عمل کند و فرد را برای حرکت به طرف هدف و موفقیت سوق دهد؛ اما در صورتی که استرس شغلی افزایش و از حد طبیعی خود خارج شود، باید به فکر چاره باشیم.
دلایل بروز استرس شغلی
ازجمله دلایل و عواملی که باعث بروز استرس شغلی میشوند عبارت است از:
- سازماندهی ضعیف کاری
- طراحی ضعیف کاری
- مدیریت ضعیف
- رضایت نداشتن از شرایط کاری
- استرس محیطی
- مشکلات شخصی و خصوصی-فشار
- عملکرد
- ناراضی بودن از شغل
- داشتن مسئولیتهای بسیار زیاد
- ساعات کاری زیاد
- کار در شرایط خطرناک
- اطمینان نداشتن
- در مورد پیشرفت، اخراج شدن و مشاجره با همکاران
راهکارهای کاهش استرس شغلی
برای کاهش و از بین بردن استرس شغلی، میتوان از فعالیتهایی نظیر افزایش توان کاری و مهارت، مدیریت زمان، مقایسه خود با شخص خود، ارتباط با اشخاص خوشبین، آموختن هنر نه گفتن و نه شنیدن، برنامهریزی کاری، هماهنگی وظایف با اهداف و حذف عوامل استرسزا و تغییر یا قبول کردن آنها استفاده کرد.
مدیریت استرس شغلی
استرس یک واقعیت انکارناپذیر در زندگی است و گریز از آن، میسر نیست. زندگی بدون استرس ساکن و راکد است که در ادامه تنبلی را به وجود میآورد؛ اما از سوی دیگر افزایش استرس نظم و سیستم تعادل بدن را به هم میریزد و کارایی مطلوب را دچار اختلال میسازد. بنابراین مدیریت استرس بهخصوص در شغل میتواند راهکار مناسبی برای مقابله با پیامدهای ناخوشایند استرس محسوب شود که اکنون مورد توجه صاحبنظران بوده و کنفرانسها و سمینارهای متعددی را در جهان به خود اختصاص داده است.
نظر شما