به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد حیدری صبح امروز _ دوشنبه ۲۷ دیماه _ در نشست خبری اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان در خصوص آمار مأموریتهای اورژانس پیشبیمارستانی استان اصفهان، اظهار کرد: تعداد مأموریتهای ۹ ماهه اخیر اورژانس پیشبیمارستانی حدود ۲۱۵ هزار مأموریت بوده است.
وی افزود: حدود ۵۰ هزار نفر از این آمار در حوادث تصادف، امدادرسانی شدند که از این تعداد حدود ۱۹ هزار نفر در تصادفات شهری و ۱۵ هزار نفر در تصادفات جادهای امدادرسانی شدند. با افزایش ۲۰ درصدی در تعداد اقدامات مشابه سال گذشته روبهرو هستیم و همکاران پایگاهها، به نسبت فعالتر از سالهای گذشته بودهاند.
سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی استان اصفهان ادامه داد: تماسهای برقرار شده با مرکز اورژانس، طی سال گذشته به طور متوسط سه هزار و ۲۵۰ تماس روزانه بوده که این تعداد در سال جاری به دو هزار و ۵۴۰ تماس رسیده است و علیرغم کاهش بیش از ۲۰ درصدی تعداد تماسها، تعداد اقدامات امدادی ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در سال گذشته به علت شیوع بیماری کرونا، تعداد تماسهای بسیاری با اورژانس به علت نگرانی و سوالات افراد برقرار شد، اما در سال جاری چنین مواردی کاهش یافته است و از حدود دو هزار و ۵۴۰ تماس روزانه اورژانس، تقریباً یک سوم منجر به اعزام آمبولانس برای امدادرسانی به امدادخواهان میشود.
اهمیت شرح حال کامل بیمار و آدرس دقیق محل حادثه
حیدری تصریح کرد: شهروندان باید در نظر داشته باشند که تنها در موارد لزوم با اورژانس تماس حاصل کنند؛ زیرا در صورت مشغول بودن خطوط امکان دارد فرد واجد شرایط پشت خط بماند و برای وی مشکلی حاصل شود. همکاران بر اساس توضیحات افراد، تصمیم به اقدامات میگیرند؛ بنابراین تماس گیرنده باید شرح کاملی از اتفاق داشته باشد و آدرس محل حادثه را به طور دقیق بداند. صحیح نبودن آدرسدهی محل مورد نظر، ممکن است منجربه تأخیر در رسیدن آمبولانس به محل شود.
وی اضافه کرد: آمار به صورت روزانه بررسی میشود و یکی از موارد قابل توجه، مسمومیت افراد با گاز CO است. تعداد موارد ابتلاء حدود هفت درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و از ابتدای سال جاری ۲۷۷ مورد مسمومیت با گاز CO گزارش شده؛ اما فوت ناشی از آن در سال جاری ۲۵ مورد بوده که بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
علل شایع مسمومیت با گاز CO
سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به علل گازگرفتگی، اظهار کرد: از علل شایع مسمومیت با گاز CO میتوان به مسمومیت با زغال که معمولاً در باغها و تفریحات آخر هفته اتفاق افتاده، خرابی اتصالات وسایل گرمایشی و خرابی خود وسایل گرمایشی اشاره کرد. برای کاهش مسمومیتها و مرگ و میر ناشی از گاز CO نیاز به همت جمعی و فرهنگسازی در جامعه است. وسایل معیوب باید تعمیر و اتصالات وسایل گرمایشی چک شود. همچنین افراد از روشن کردن زغال در فضای بسته اجتناب کنند.
وی با بیان اینکه شهرستانهای اصفهان، خمینیشهر، مبارکه، سمیرم، فلاورجان و نجفآباد تعداد مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی بالاتری دارند، ادامه داد: گاز CO بیرنگ و بو بوده و ممکن است فرد متوجه پخش شدن این گاز در فضا نشود. آبریزش بینی، سردرد و سرگیجه مختصر از علائم مسمومیت با این گاز است که اگر فرد در آن فضا باقی بماند و منبع نشست گاز قطع نشود، دچار کاهش هوشیاری و تشنج شده، در نهایت به فوت منجر میشود. نکته حائز اهمیت این است که فرد امکان دارد علائم مسمومیت با این گاز را با موارد دیگری اشتباه بگیرد. بیشتر موارد فوتی هنگام خواب بوده است.
استان اصفهان؛ پیشرو در توسعه اورژانس هوایی
حیدری با بیان اینکه امداد و اورژانس هوایی یکی از اولویتهای کل کشور است، افزود: تعداد مأموریتهای اورژانس هوایی طی ۹ ماهه سال جاری، ۲۷ مورد با جابهجایی ۳۴ مصدوم بوده و اورژانس پیشبیمارستانی به دنبال توسعه آن است؛ هرچند استان اصفهان در زمینه توسعه اورژانس هوایی پیشرو است. در حال حاضر ۱۸ پد بالگرد در استان اصفهان وجود دارد و در برنامههای توسعه به دنبال تأسیس ۲۴ پد هوایی دیگر در استان اصفهان هستیم تا تقریباً همه استان تحت پوشش قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در اورژانس هوایی موضوع حائز اهمیت، شروع پرواز بوده که زمان آن ۱۳ تا ۱۵ دقیقه است. بخشی از موارد دخیل در این زمان، مشکلات اداری و گرفتن مجوز پرواز است که پس از اطلاعرسانی این فرآیند آغاز میشود و زمان رسیدن به مددخواه بسته به بُعد مسافت و محل امدادخواهی متغیر است و شاید یک تا دو دقیقه زمان اخذ مجوز را بتوان کاهش داد. در چنین حوادثی که اعزام بالگرد مقرر میشود، مصدوم منتظر رسیدن بالگرد هوایی نمیشود و کد زمینی برای حادثهدیده اعزام و وی به محل پد بالگرد منتقل میشود.
حیدری تصریح کرد: از ۲۴ موردی که جزو برنامههای آینده است، سه مورد طی دهه فجر افتتاح شده، دو مورد نیز احتمالاً تا پایان سال تکمیل میشود و مابقی در طول زمان تکمیل خواهد شد. استفاده از اورژانس هوایی بسیار هزینهبر است اما با کمال میل حاضر به هزینه کردن هستیم تا یک هموطن امدادخواه با بعد مسافت طولانی، از امدادرسانی لازم برخوردار شود.
سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی استان اصفهان اضافه کرد: بسیاری از پدهای ساخته شده توسط خیران و مسئولان شهرهای مختلف و محلی ساخته شده اما بازهم این خواسته از خیران و مسئولان شهرستانها وجود دارد که در زمینه تکمیل پدهای بالگرد مرکز اورژانس را یاری کنند تا در کنار استفاده از منابع مالی موجود کمک مالی این عزیزان مثمرثمر واقع شود.
وی گفت: حدود ۱۶۰ پایگاه اورژانس هوایی در سطح استان اصفهان وجود دارد که ۷۹ پایگاه شهری، ۸۰ پایگاه جادهای و یک پایگاه هوایی است. در سال جاری به تعداد پایگاههای اورژانس هوایی شش پایگاه افزوده شده است. در برنامه آمایش سرزمین اضافه کردن ۳۷ پایگاه پیشبینی شده بود که به دلایلی محقق نشده است و در حال پیگیری هستیم تا با تأمین منابع و کمک مسئولان تعداد پایگاهها افزایش یابد و امداد رسانی با وسعت بیشتری انجام شود.
وی ادامه داد: ۱۲ پایگاه از ۳۷ پایگاه پیشبینی شده در حال تکمیل است تا به بهرهبرداری برسد و چهار پایگاه در دهه فجر افتتاح خواهد شد. چند پایگاه قبل که دچار مشکل بودهاند نیز در حال تکمیل هستند. ۱۲ پایگاه در کانکس استقرار دارند و از اولویتهای انتقال این پایگاهها به ساختمان هستند.
تأثیر بیماری کرونا روی مأموریتهای اورژانس
حیدری با اشاره به اعزامیهای مربوط به بیماری کرونا، اظهار کرد: قسمت زیادی از مأموریتهای دو سال اخیر مربوط به بیماری کرونا بوده است. از ابتدای شیوع کرونا تا ۹ ماهه سال جاری بیش از ۳۰ هزار اعزام اتفاق افتاده است. حدود ۱۲ هزار اعزام مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و ۳۹۳ پرسنل اورژانس در این مدت به علت ابتلاء به بیماری کرونا بستری شدند و دو تن از همکاران نیز به علت ابتلاء به بسیاری کرونا جان باخته و شهید مدافع سلامت شدند. حدود ۷ درصد از اعزامها به علت بیماری کرونا اتفاق افتاده است.
وی گفت: استفاده از خیران، موضوعی است که سعی در احیای آن وجود دارد. در گذشته خیریه «سخا» در اورژانس پیشبیمارستانی وجود داشته است که ما به دنبال احیا و توسعه آن هستیم و زمانی که به صورت کامل تکمیل شد، اطلاعرسانی میشود تا کمبود منابع مالی با کمک این خیریه رفع شود.
کمبود ۴۰۰ نیرو در پایگاههای اورژانس / آمادگی اورژانس برای همکاری با افراد به صورت شرکتی
سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی استان اصفهان ادامه داد: پرسنل پایگاههای موجود تعطیل نمیشوند و تنها ممکن است اضافه کار کمتری بگیرند. کمبود نیرو وجود دارد؛ کما اینکه مجوز به کارگیری شرکت ۲۲۶ نیرو را داشتیم که تا آخرین فراخوان انجام شده، ۴۹ ظرفیت همچنان خالی است. براساس استاندارد موجود که هشت نفر بهازای هر پایگاه باید وجود داشته باشد، نزدیک به ۴۰۰ نفر کمبود نیرو داریم و در نتیجه با کمک نیروهای شرکتی و اضافهکاریهای پرسنل، تا حدود زیادی مشکل حل میشود.
وی با اشاره به آمادگی برای همکاری با افراد به صورت شرکتی، افزود: اورژانس پیشبیمارستانی، آمادگی همکاری به صورت شرکتی را با هر فردی متمایلی که دارای مدرک فوریتهای پزشکی، هوشبری و پرستاری است، دارد. طبق قانون افراد استخدام شده علوم پزشکی، نمیتوانند به صورت شرکتی مجدد در همان سازمان فعالیت داشته باشد و هیچ استانی از پرسنل استخدامی خود به صورت شرکتی استفاده نمیکند.
۳.۵ میلیارد؛ هزینه تعمیر ۲۴ آمبولانس
حیدری اضافه کرد: به علت نبود منابع مالی و تأمین نشدن قطعات، تعدادی از آمبولانسها در تعمیرگاه کهندژ هستند که با تأمین مالی میتوانند به چرخه فعالیت برگردند. با برآوردی منطقی، ۲۴ آمبولانس با هزینهای حدود سه ونیم میلیارد میتوانند به چرخه فعالیت بازگردند. با ارتباط با سایر سازمانها به زودی مبلغ موردنظر تأمین میشود تا به تدریج این آمبولانسها تعمیر شده و به چرخه فعالیت بازگردند.
وی گفت: استان اصفهان دارای دو پارکینگ آمبولانس است؛ یکی از پارکینگها در خیابان کهندژ واقع شده که ۲۴ آمبولانسی که نیاز به منابع مالی کمتری برای تعمیر دارند، در آنجا نگهداری میشود و پارکینگ دوم ارغوانیه است که آمبولانسهایی با آسیبهای جدی در آن نگهداری میشود.
تجمیع دیسپچها
سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی استان اصفهان تصریح کرد: ۵۷ پایگاه در شهر اصفهان دایر هستند. اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ افتاد، تجمیع دیسپچ بود بدین صورت که تمام دیسپچ شهرستانها به صورت تجمیعی در شهر اصفهان مستقر شوند که جز چند شهرستان، مابقی در اصفهان مستقر شدهاند. اکثر تماسها در شهر اصفهان پاسخ داده میشوند و این تجمیع تصمیمی کشوری بوده که مزایا و معایبی دارد.
وی افزود: با تجمیعی بودن دیسپچها اگر امدادخواهی در شهرستانی اتفاق افتد و پایگاههای خود آن شهرستان درگیر باشد، امکان استفاده از نزدیکترین پایگاه همجوار وجود دارد و در منابع انسانی و مالی نیز صرفهجویی میشود. مشکل موجود در این طرح این است که آدرسها مربوط به کل استان میشود و برای فردی که آدرس میگیرد، کمی کار سخت میشود. به همین علت فرد امدادخواه باید آدرس را به صورت کامل و با جزئیات اعلام کند. البته کد دیسپچ در شهر اصفهان است اما کد اعزامی از خود منطقه امدادخواهی است و آنها نیز تا حدودی اشراف به مناطق دارند.
حیدری ادامه داد: به علت مشکلات مالی هنوز شش مرکز تجمیع نشدهاند. از دیگر مشکلات موجود، وجود نقاط کور مخابراتی است که البته کمتر شده اما باز هم در حال پیگیری است. در حال حاضر ردیابی حدودی تماسهای گرفته شده از طریق نزدیکترین دکل مخابراتی اتفاق میافتد و در تلاش برای در اختیار قرار گرفتن سامانهای است که آدرس منطقه امدادخواهی با کمک اپلیکیشن یافته شود و نیاز به آدرسدهی مکالمهای نباشد.
کاهش زمان رسیدن به محل حادثه در شهرستانهای بدون ترافیک
وی با اشاره به اهمیت خطوط ویژه برای اورژانس، اظهار کرد: به طور کلی میانگین زمان حضور در محل حادثه حدود ۱۲ دقیقه است که در پایگاه شهری حدود ۱۱ و پایگاههای جادهای حدود ۱۴ دقیقه است. زمان رسیدن به محل حادثه در شهرستانهایی با ترافیک پایین از ۱۱ دقیقه به ۹ دقیقه میرسد و مسئولان باید خط ویژه و شرایط خاص را لحاظ کنند. این زمان، از میزان مدنظر مقداری بیشتر بوده اما به نسبت سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ ثانیه کاهش یافته است و به مرور با افزایش تعداد پایگاهها و پوششدهی مخابرات، این زمان باز هم کاهش مییابد.
سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به مسیرها، به خودروهای امدادی توصیه میشود از مسیرهای ویژه عبور کنند اما موضوع مورد بحث با راهنمایی رانندگی جریمه خودروهای اورژانس است که چرا اصلاً چنین اتفاقی میافتد. مواردی نیز در مسیرهای رسیدن آمبولانس به محل حادثه وجود دارد که قابل رفع نیست؛ ترافیک از این موارد است که از همشهریها خواهشمندیم هنگام مشاهده آمبولانس مسیر را باز کنند تا امدادرسانی سریعتر انجام دهند.
مزاحمتها ۵ درصد از تماسهای روزانه / آمبولانسهای غیرمجاز
وی در خصوص مزاحمتهای تلفنی برای اورژانس، خاطرنشان کرد: مزاحمتهای تلفنی به جز تماسهایی که اشتباهاً گرفته میشود، حدود ۵ درصد از تماسهای روزانه را شامل میشود و شاید درصد بالایی نباشد؛ اما حتی یک مورد هم نباید برای ارگانی که ثانیهها در خدمترسانی آن حائز اهمیت است، وجود داشته باشد.
حیدری افزود: مسافرکشی در آمبولانسهای دولتی اتفاق نمیافتد و شش شرکت خصوصی مجوزدار نیز به صورت سالانه پایش میشوند که قطعاً در آن شرکتها نیز چنین اتفاقی نمیافتد. گزارشی نیز از فعالیتهای غیرمجاز نرسیده که مسافرکشی کنند. هرگونه فعالیت از سمت آمبولانسهای غیرمجاز، غیرمجاز است حتی انتقال مصدوم آنها. آمبولانسهای غیرمجاز بیشتر در مواقع خاصی مانند مسابقات ورزشی استفاده میشوند که نامههای زیادی به سازمانهای مربوطه زده شده تا شماره پلاک آمبولانسها شناسایی شوند و از تردد آنها جلوگیری شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد ارائه شده این است که آمبولانسهای غیرمجاز، ظرف دو هفته تجهیزات خود را تکمیل و مجوز اخذ کنند و در صورت تکمیل نکردن تجهیزات، جلوی هر گونه تردد آنها گرفته شود. هر یک از شهروندان اگر چنین آمبولانسهایی را مشاهده کردند، اطلاعرسانی کنند.
فعال شدن موتورلانس، در دست اقدام/۲ آمبولانس CBRNE در اصفهان
سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی استان اصفهان تصریح کرد: فعال شدن موتورلانس نیز یکی از موارد مدنظر است. با سازمان علوم پزشکی کشور در این باره صحبت شده و قرار است تعدادی موتورلانس خریداری شود. کلانشهر اصفهان یکی از اولویتهایی است که قرار است موتورلانس در اختیار آن قرار گیرد تا در درجه اول برای حادثههایی با مصدومان بدحال موتورلانس اعزام شود.
وی درخصوص آمبولانسهای ویژه برای اقدامات هستهای، اظهار کرد: همه استانها آمبولانسهایی برای اقدامات هستهای دارند. استان اصفهان نیز دارای دو آمبولانس CBRNE است. اتوبوس آمبولانس نیز برای مواقعی که مصدومان یک حادثه زیاد است، وجود دارد. در بحث مدیریت بحران استان نیز مباحثی مانند آلودگیزایی به صورت کلی دیده شده است.
حیدری اضافه کرد: عمومی کردن اطلاعرسانی چنین موضوعی مانند چاقوی دو لبه است. اگر از امروز آموزشدهی شروع شود، ممکن است تصور اتفاق افتادن یک حادثه در ذهن عموم مردم نقش ببندد. در چنین مواردی مردم عادی خیلی درگیر نمیشوند و افراد درگیر با حادثه و بیمارستانهای درگیر، باید آماده باشند و شاید اطلاعرسانی در این خصوص خیلی صحیح نباشد. هنگام اتفاق افتادن یک بحران، تنها افراد مسئول باید در جریان بگیرند تا از ایجاد همهمه، استرس و حس کنجکاوی جلوگیری شود تا پرسنل درگیر به راحتی اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.
آموزشهای تخصصی برای امدادرسانی به کودکان
وی گفت: در همه زمینهها که یکی از مهمترین آنها امدادرسانی به کودکان است به صورت مداوم پرسنل اورژانس آموزش میبینند، اما امکان وجود کدهای اختصاصی برای امدادرسانی به کودکان وجود ندارد؛ زیرا ممکن است فاصله امدادخواهی با کد اختصاصی زیاد باشد و منجر به تأخیر در امدادرسانی شود. به همین علت بیشتر به جای اختصاصی شدن کدها به دنبال افزایش آموزشها هستیم.
سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی استان اصفهان خاطرنشان کرد: پرسنل اورژانس، پرسنلی زحمتکش محسوب میشوند و ایجاد مزاحمت برای پرسنلی که حافظ جان مردم هستند، اصلاً پذیرفته شده نیست. افراد اعزامی ممکن است به علت وجود مشکل از چندین کیلومتر فاصله با تأخیر به محل رسیده باشد و توهین یا درگیری فیزیکی با پرسنل قابل قبول نیست. آنها پرسنلی هستند که در بدترین شرایط و حالات وظیفه خود را انجام میدهند. ما نیز وظیفه داریم از آنها پشتیبانی کنیم و پیگیر مطالبات آنان هستیم.
نظر شما