به گزارش ایمنا، دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها عصر امروز شنبه میزبان اعضا شورای اسلامی شدن دانشگاهها، شواری بازنگری، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسؤولان این نهاد برای رونمایی از "سرفصلهای بازنگری شده دورههای معرفتی دانشافزایی استادان" دانشگاه بود.
سرفصلهایی که پیش از این و در سال ۱۳۹۰ به نگارش درآمده بود و حدود ۱۰ سال نیز دورههای آموزشی و دانش افزایی آن برای استادان دانشگاهی برگزار شده است و امروز در نشستی نسخه بروز رسانی شده این سرفصلها رونمایی شد.
سرفصلهایی شامل پنج گرایش که حجتالسلام دکتر حبیب محمد نژاد چاووشی مدیر هم اندیشی و دانش افزایی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در حاشیه این رونمایی در گفت و گو با ایرنا به تشریح چند و چون آن پرداخت.
دوره آموزشی اساتید از ۱۸ به ۲۱ دوره افزایش یافته است
مدیر هم اندیشی و دانش افزایی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در ادامه با بیان اینکه، پنج سرفصل بازنگری شده در دور جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و بحث تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی، اسناد بالادستی که تابحال در این ۱۰ سال مصوب و ابلاغ شده است، افزود: این دورهها با توجه به اسنادی همچون سند آموزش و پرورش، نقشه جامعه علمی کشور یا مباحثی که در این ۱۰ سال همزمان با دورههای دانش افزایی مصوب شدند که در آن موقع محور تعیین سرفصلها نبودند، مورد بازنگری قرار گرفته است.
محمدنژاد با تاکید بر اینکه، در سرفصلهای جدید تمام اسناد بالادستی و تجارب مورد توجه قرار گرفته است، اضافه کرد: در واقع یک بازنگری در سرفصلها اتفاق افتاد و در این بازنگریها دورههای آموزشی که شامل ۱۸ دوره در سطوح مختلف اجرا میشد، برای این پنج گرایش به ۲۱ دوره افزایش یافت و موضوعات جدیدی در حوزههای مختلف از جمله بیانیه گام دوم اضافه شد.
وی افزود: علاوه بر این سرفصلهای برخی دورهها همچون اقتصاد مقاومتی که پیش از این نیز وجود داشت با تغییر همراه بوده است، به طوری که در ذیل عنوان اصلی، برخی موضوعات متناسب با مسائل روز اضافه شده است.
مدیر هم اندیشی و دانش افزایی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: به عنوان مثال بحثهایی مانند کرونا به عنوان یک عامل مؤثر در اقتصاد و همه اینها در سرفصلهای جدید مدنظر و مورد بازنگری قرار گرفت.
پنج سرفصل دورههای معرفتی دانش افزایی استادان کدامند؟
محمدنژاد در پاسخ به این سوال که این پنج سرفصل حوزه علوم انسانی که برای آموزش همه اساتید دانشگاهی است کدامند، با بیان اینکه، دورههای تعریف شده نخست شامل اصول تعلیم و تربیت اسلامی است افزود: این دوره یکی از عناوین کلی این سرفصلها است که خود شامل چهار دوره آموزشی از جمله مبانی و مهارتهای تربیتی دینی در تراز انقلاب اسلامی، مبانی و مهارتهای آموزش، مبانی و مهارتهای فرزندپروری و مبانی و مهارتهای ارتباطی است.
وی با اشاره به دومین سرفصل دورههای معرفتی دانش افزایی استادان دانشگاه با بیان اینکه، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی دومین سرفصل آموزشی اساتید دانشگاهی است اظهار کرد: در ذیل این سرفصل مباحثی شامل تمدن شناسی ایرانی اسلامی، تمدن نوین اسلامی، دانشگاه تمدن ساز اسلامی (این عنوان جز بیانیه گام دوم انقلاب نیز هست)، تمدن اسلامی با موضوع تمدن سازی انبیا و ائمه اطهار، سنتهای علمی در تمدن اسلامی و مطالعات راهبردی تمدنی جهان اسلام معاصر و مطالعات تمدنی در ایران و غرب مطرح شده است.
مدیر هم اندیشی و دانش افزایی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سومین سرفصل آموزشی اساتید دانشگاهی را بحث اخلاق علمی نام برد و اضافه کرد: این بحث نیز شامل سه فصل از جمله اخلاق آموزش، اخلاق پژوهش و اخلاق مشاوره است. البته این فصل یک سری کلیات هم دارد که شامل مبانی و کلیات اخلاق حرفهای است.
محمدنژاد، بحث اندیشه ورزی دینی را چهارمین سرفصل آموزشی اساتید دانشگاه برشمرد و ادامه داد: در این حوزه نیز دورههایی شامل دین در دنیای مدرن، روشنفکری دینی در عصر حاضر، معنویت دینی و معنویت سکولار، مبانی غرب شناسی، مبانی معرفت شناسی دینی و الحاد مدرن دورههایی است که برای اساتید دانشگاهی برگزار میشود.
وی از اندیشههای راهبردی انقلاب اسلامی به عنوان پنجمین گرایش از این پنج سرفصل آموزشی معرفتی دانش افزایی استادان ذکر کرد و افزود: در این حوزه نیز دورههایی شامل اندیشه سیاسی و مبانی نظری انقلاب اسلامی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی، حقوق اساسی جمهوری اسلامی، اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و انقلاب اسلامی، جهان امروز و افقهای آینده و همینطور سیاست و حکومت در قرآن و حدیث و جریان شناسی سیاسی انقلاب اسلامی برگزار میشود.
دورههای آموزشی اساتید دانشگاهی از چه زمانی آغاز میشود؟
این مسئول فرهنگی در دانشگاهها در پاسخ به این سوال که این دورهها آموزشی از چه زمانی برای اساتید دانشگاه برگزار میشود، با اشاره به رونمایی امروز از این پنج فصل افزود: این سرفصلها از این پس به همه دانشگاهها ابلاغ میشود و عموماً دورهای برای اساتید بین دو ترم و تابستان برگزار میشود، لذا سعی میشود در بین دو ترم دانشگاهی ۱۴۰۰ اجرایی سازی آن آغاز شود.
محمدنژاد با بیان اینکه، این دورهها مختص دانش افزایی اساتید است، تصریح کرد: این دوره ذیل ماده یک فرهنگیها برای ارتقا اساتید است و آنها برای ارتقا در سه مقطع بایستی دورههای دانش افزایی را طی کنند.
شرکت اساتید در دورههای آموزشی و تبدیل وضعیت استخدامی آنها
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اساتید دانشگاهی با شرکت در این دورهها چه امتیازاتی خواهند داشت، گفت: با گذراندن این دورهها در مرحله نخست وضعیت اعضا هیئت علمی دانشگاه از وضعیت پیمانی به رسمی آزمایشی و از وضعیت رسمی آزمایشی به رسمی قطعی تغییر خواهد کرد
مدیر هم اندیشی و دانش افزایی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: همچنین این معادل تبدیل ارتقا از استادیاری به دانشیاری و همچنین تبدیل وضعیت از دانشیاری به عنوان استادی است.
محمدنژاد ضمن تاکید بر گذراندن این دورهها از سوی اساتید دانشگاهی افزود: البته استادان دانشگاه از این پنج سرفصل و دورههایی که زیرمجموعه آنها است ممکن است تنها یک دوره را بگذرانند و بیشتر از این هم شاید نیاز نداشته باشند، اما پنج گرایش وجود دارد که اساتید بایستی دورههای آن را طی کنند و قرار است از همین امسال اجرایی شود.
چه افرادی مأموریت تدریس اساتید دانشگاهی را عهده دار خواهند بود؟
وی در دانشگاهها در پاسخ به این سوال که چه افرادی مأموریت تدریس این پنج سرفصل آموزشی را به استادان دانشگاه عهده دار خواهند بود نیز اظهار کرد: مدرسین ما عموماً از فضلای قم یا استاد تمام های دانشگاه هستند.
مدیر هم اندیشی و دانش افزایی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: این افراد در طول این سالها رزومه خود را ارائه و ارزشیابی شدهاند و اساتیدی که ارزشیابی مناسبی داشتهاند برای تدریس سرفصلهای آموزشی دانش افزایی استادان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
محمدنژاد با تاکید بر اینکه، استادان سرفصلهای دانش افزایی بر اساس یک ساز و کار علمی انتخاب شدهاند افزود: یک کارگروه علمی رزومه اساتید دانشگاهی را به عنوان مدرس بررسی میکند.
وی افزود: سیاست ما این است که اگر استانی در کشور که در سطح مورد نظر برای تدریس اساتید دانشگاهی دارای افراد حائز شرایط و دارای رزومه بود مورد حمایت قرار گیرند و از همان اساتید استانی استفاده شود.
نظر شما