به گزارش ایمنا، این کتاب درآمدی برای یافتن ردپای هنر معاصر (امروز) در اصفهان و نسبت آن با نوجویی در هنر این شهر است. هنر معاصر و اتفاقات و جریانهای سیاسی، اجتماعی و هنری در غرب بر هنر اصفهان نیز تأثیر گذاشته و برخی از هنرمندان این شهر را به سمت گرایشهای جدید هنری سوق داده است.
همچنین این کتاب درآمدی برای شناخت مفهوم هویت در بستر هنر است. این شناخت، عملکردهای متفاوتی را پیش روی هنرمندان هنر معاصر میگذارد؛ چرا که خود این مفهوم، دو وجه متفاوت و حتی متضاد را پیشنهاد میدهد. این کتاب به مؤلفههای هنر معاصر و هویت هنر جدید در اصفهان و تشابه و تفاوت موجود میان آثار هنر امروز با غرب میپردازد و آثار هنرمندان هنر امروز را دارای ویژگیهای مخصوص به خود میداند.
آثار هنری ای که گاهی در مواجهه با هنر سنتی قرار میگیرند در پی بازنمود جهانی هستند که محدودیتها در آن رنگ می بازد و هر کار ماده و رسانهای میتواند دارای اعتبار باشد و هنرمند را برای بیان ایده و دغدغههای زیست فردی و اجتماعی یاری کند.
کتاب "هنر، معاصر، اصفهان" دارای پیشگفتار (نوشته: مهدی تمیزی)، درآمد (نوشته: علیرضا ارواحی، رسول کمالی دولت آبادی و مرتضا بصراوی) و دو بخش است. بخش اول که "مؤلفهها و مضامین مفاهیم هنر سنتی و هنر معاصر" نام دارد، شامل دو مقاله تأملی انتقادی درباره مفهوم هنر سنتی، نوشته: امیر مازیار و مقدمهای بر هنر معاصر (بررسی موردی برخی از مؤلفهها و مضامین هنر معاصر)، نوشته: محمدعلی نقی زاده است.
بخش دوم که "درآمدی بر روند نوگرایی در هنر اصفهان" نام دارد، شامل پنج مقاله نقاشی اصفهان؛ روایت چهار قرن همنشینی کهنه و نو، نوشته: بابک مفیدی، خوانش و گذار از سنت و ایجاد نسبت با رسانههای نوین هنری (سیر هنری ایران در سده اخیر از سنت به معاصر، با تأکید بر هنر اصفهان)، نوشته: بهروز سهیلی اصفهانی و مهسا نجات، اصفهان گوشهای بی دستگاه (تحلیلی بر هنر امروز اصفهان)، نوشته: رسول معرک نژاد، سرمایههای نهادی-گروهی در آغاز شکل گیری هنر معاصر؛ با تأکید بر شهر اصفهان، نوشته: رسول کمالی دولت آبادی و شکل گیری هنر معاصر و چگونگی تأثیرگذاری آن بر هنرمندان ایرانی (با تأکید بر هنرمندان اصفهانی)، نوشته: علی سجادیه است.
نظر شما