عوارض جانبی واکسن‌های کوواکسین و کووی‌شیلد

گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که شهروندان هندی پس از دریافت واکسن‌های کووی‌شیلد و کوواکسین عوارض جانبی خفیفی را تجربه کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی عوارض جانبی واکسن‌های کوواکسین و کووی‌شیلد مطالعه جدیدی انجام دادند، آن‌ها برای نیل بدین هدف ۴۰ هزار فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. ۶۲ درصد افراد شرکت کننده در مطالعه مرد و ۳۸ درصد آن‌ها زن بودند. پژوهشگران از این افراد درخواست کردند که عوارض جانبی خود پس از دریافت واکسن‌های کوواکسین یا کووی‌شیلد را یک روز، سه روز، هفت روز و ۱۴ روز پس از آن اعلام کنند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۷۰ درصد افرادی که دوز اول واکسن کووی شیلد و ۷۵ درصد افرادی که دوز دوم این واکسن را دریافت کردند هیچ عوارض جانبی خاصی را تجربه نکردند یا فقط درگیر علائم خفیف آن شده بودند. در حالی که ۶۴ درصد افرادی که دوز اول واکسن کوواکسین و ۸۴ درصد افرادی که دوز دوم واکسن را تزریق کردند هیچ عوارض جانبی خاصی را تجربه نکردند یا فقط به علائم خفیف آن مبتلا شدند.

عوارض جانبی خفیفی معمولاً بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از دریافت واکسن‌ها پدیدار شده‌اند و تنها یک درصد از افراد شرکت کننده در مطالعه پس از دریافت دوز اول واکسن به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شدند. عوارض جانبی واکسن‌های کوواکسین و کووی‌شیلد شامل سوزش محل تزریق، خستگی و تب می‌شود.

کد خبر 517261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.