آقای نمکی! سری به بازار سیاه بزنید

بررسی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی، مسیر تورم تا پایان سال، سرنوشت نامعلوم ۲.۸ تن پانسمان بیماران پروانه‌ای، بررسی وضعیت مذاکرات وین و پیشنهادات مراجع تقلید به ابراهیم رئیسی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_شنبه ۱۹ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آخرین سیگنال بورسی رئیس جمهوری» به بررسی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی پرداخت و نوشت: مردادماه سال ۹۹ کابوس سرمایه‌گذاران در بازار بورس با دعوای دو وزیر و وزارتخانه اقتصاد و نفت بر سر نحوه عرضه پالایش یکم و مدیریت آن آغاز شد. کابوسی که تا اوایل تیرماه سال جاری همچنان ادامه داشت و سرمایه‌گذاران را بیش از پیش نگران وضع سرمایه‌هایشان می‌کرد. نگرانی برای بر باد رفتن سرمایه‌های خرد و کلان یکی از چالش‌های بازار بود و در پی افت متوالی بازار سرمایه و ناملایمات این بازار حواشی متعددی پیرامون این بازار شکل گرفت.

از استعفای رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران تا اعتراض سهام‌دارانی که دولت را به عنوان دعوت‌ کننده اصلی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس مقصر می‌دانستند و خواستاری جوابی از سوی دولت بودند اما با وجود شرایط اسف‌بار بازار بورس، شاخص در هفته‌های اخیر در مسیر رشد قرار گرفت و ناامیدی جای خود را به امید داد.

از ابتدای ریزش بورس مسئولان و صاحب‌نظران دائماً در خصوص شرایط پیش‌آمده، دلایل و مقصران ریزش شاخص صحبت می‌کردند. صحبت‌هایی که گاه خشم سهام‌داران را به دنبال داشت و گاهی هم در جهت آرام کردن بازار مطرح می‌شد. حال در روزهای پایانی دولت دوازدهم، رئیس جمهور بار دیگر در خصوص بازار سرمایه صحبت‌هایی را مطرح کرده است.

حسن روحانی در هفتاد و نهمین برنامه از افتتاح طرح‌های وزارت صمت بورس را یک بازار بسیار مهم دانست و گفت: «مردم وقتی وارد بورس می‌شوند نباید همه سرمایه خود را بیاورند. باید در حدی سرمایه‌شان وارد بورس کنند که فراز و نشیب آن زندگی‌شان را به هم نزند. اما در عین حال بورس اهمیت ویژه‌ای دارد و در بلندمدت نیز سود قابل ملاحظه‌ای دارد به عنوان مثال اگر شما بورس را در یک مدت زمان ۱۰ ساله نگاه کنید حتی آن را با پولی که در بانک می‌گذارند و یا سکه و دلار می‌خرند در بلندمدت، سود بورس از آن پائین‌تر نیست. البته در میان مدت طبیعی است که بورس فراز و نشیب‌هایی داشته باشد. از طریق بورس ما توانستیم میلیون‌ها نفر را وارد کسب و کار جدیدی کنیم که ان‌شاءالله امیدواریم با دقت‌هایی که در شورای عالی بورس انجام می‌شود و مصوبات فراوانی که در ماه‌های اخیر در این خصوص داشتیم، بورس تا پایان این دولت در مسیر درست خود حرکت می‌کند. البته دولت سیزدهم نیز می‌تواند از این بازار به خوبی استفاده کند. این بازار می‌تواند حتی اعتبارات مالی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را هم تأمین کند.»

آقای نمکی! سری به بازار سیاه بزنید

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آقای نمکی! سری به بازار سیاه بزنید» به بررسی سرنوشت نامعلوم ۲.۸ تن پانسمان بیماران پروانه‌ای پرداخت و نوشت: مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌بینی کرد نرخ تورم تا پایان امسال به رقم ۲۹.۸ درصد کاهش یابد درحالی که بسیاری از نیازمندی‌ها برای کاهش تورم در کشور هنوز نه پایدار شده و نه وضعیت مناسبی پیدا کرده‌اند که نشان دهند این امکان وجود دارد. از طرفی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم ماهانه و نقطه‌ به‌ نقطه در حال افزایش بوده و هیچ ثبات، کاهش یا تغییری در وضعیت حاصل نشده است.

نتیجه سال‌ها بی‌تدبیری در اقتصاد، گوشه‌نشینی و قهر و تنش با دنیا و نداشتن شرکای تجاری متعدد، نداشتن قراردادهای تجاری بین‌المللی، تحریم اقتصادی و سیاسی و بانکی، ازبین‌ رفتن بخش زیادی از تولید و صنعت به‌واسطه واردات بی‌رویه و حساب و کتاب، رانت و فسادمالی و اطلاعاتی سیستمی و نداشتن عضویت در سازمان‌های اقتصادی جهانی و نداشتن امتیازی برای لیدری اقتصادی در جهان و ده‌ها و شاید صدها مشکل دیگر باعث شده تا امروز ایران وسط بحران اقتصادی قرار بگیرد، ولی مسئولان به‌جای استفاده از تجربیات اقتصادهای موفق و افراد دارای فکر و اندیشه و حذف افراد فاسد سعی در ارائه پیش‌بینی‌هایی بر اساس احتمالات کرده‌اند درحالی که اقتصاد نه بر اساس احتمالات بلکه به‌واسطه برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و واقع‌بینی پیش می‌رود.

آقای نمکی! سری به بازار سیاه بزنید

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مذاکرات وین؛ تعطیل تا اطلاع ثانوی» به بررسی وضعیت مذاکرات وین پرداخت و نوشت: «آیا ایران قصدی برای احیای برجام دارد؟» طولانی شدن روند مذاکرات بازگشت به توافق هسته‌ای این پرسش را جایگزین پرسش‌های پیشین مبنی بر زمان احتمالی احیای توافق تا پیش یا پس از آغاز به کار دولت جدید در ایران کرده است. در حالی که به نظر می‌رسد مذاکره‌ کنندگان ایران در هشت سال گذشته همچنان مجری رایزنی‌ها در وین هستند اما روند تصمیم‌گیری در تهران از تغییرات جدید تأثیر پذیرفته است به عنوان نمونه تا پیش از این، هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه پس از بازگشت به تهران نتیجه رایزنی‌ها را در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار می‌داد تا درباره راه‌حل‌های ایران برای اختلاف‌های باقیمانده تصمیم‌گیری نهایی صورت بگیرد.

با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و نزدیک شدن به نقطه آغاز احیای برجام، نتیجه مذاکرات در وین علاوه بر شورای عالی امنیت ملی در کمیته تطبیق نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. پس از پیروزی ابراهیم رئیسی، دو نماینده از تیم او به کمیته‌ای «تطبیق متن نهایی توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۴» اضافه شدند.

علی حسینی‌تاش، معاون راهبردی شورای عالی امنیت ملی و علی باقری معاون سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مسؤول کنونی ستاد حقوق بشر قوه قضائی، از طرف رئیسی در جلسات این کمیته شرکت می‌کنند. اعضای این کمیته را علی شمخانی از طرف شورای عالی امنیت ملی، عبدالرضا مصری، مجتبی ذوالنوری و وحید جلال‌زاده از سوی مجلس شورای اسلامی و علی‌اکبر صالحی و عباس عراقچی، از دولت تشکیل داده‌اند. این کمیته که زیر نظر شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده، موظف است متن نهایی توافق وین را با «قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» (مصوبه هسته‌ای سال گذشته مجلس شورای اسلامی) همچنین با دستور رهبری در این باره تطبیق دهد.

برخی کارشناسان و تحلیلگران معتقدند از نظر عرف سیاسی حضور نماینده‌ای از دولت آتی در روند تصمیم‌گیری درباره نحوه احیای برجام ضرورت دارد و همزمان حضور نمایندگانی چه از دولت آتی و چه از مجلس شورای اسلامی را تضمینی برای برخورد با برجام در صورت احیای آن در دولت بعدی می‌دانند. در چنین شرایطی در حالی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور می‌گوید اگر اختیارات لازم به رئیس هیأت مذاکره‌ کننده ایران داده شود پروسه رفع تحریم به سرعت قابل آغاز است. فعلاً اخبار رسمی از تهران گویای موکول شدن پروسه مذاکرات به پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی است.

آقای نمکی! سری به بازار سیاه بزنید

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مشکلات اقتصادی مردم را برطرف کنید» به بررسی پیشنهادات مراجع تقلید به ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: ابراهیم رئیسی، روز گذشته در اولین سفر خود به قم بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور به دیدار مراجع تقلید رفت و با آیات عظام نوری‌همدانی، جعفر سبحانی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله علوی‌گرگانی و آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله شبیری زنجانی گفت‌وگو کرد. وی پیشتر به مشهد نیز سفر کرده بود.

به گزارش روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور منتخب، آیت‌الله‌العظمی حسین نوری‌همدانی در دیدار با رئیسی با اشاره به تأکیدات حضرت علی (ع) به زمامداران مبنی بر مردمی‌ بودن و اجرای عدالت و احیای حقوق مردم، گفت: مردم شما را شخصیت متواضع و طرفدار عدالت می‌دانند و باید از فرصت ایجاد شده با اولویت‌بندی در مسیر رفع مشکلات مردم به‌ویژه گرانی و بیکاری گام برداشت. باید در انجام مسئولیت سنگینی که بر عهده گرفته‌اید به نحوی عمل کنید که رضایت مردم جلب شده و محرومیت‌ها برطرف شود.

همچنین آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار با رئیسی فعال‌ کردن تولید داخل و رفع موانع در کنار جذب سرمایه خارجی را در غلبه بر مشکلات اقتصادی مؤثر دانست و گفت: «امروز باید از همه ظرفیت‌های موجود برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی مردم و تولیدکنندگان استفاده کرد».

آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب، گفت: «امروز مردم از وضعیت معیشت و کسب‌وکار ناراضی هستند و باید علت اصلی این نارضایتی‌ها به‌درستی شناسایی شده و برطرف شود. با همت، آمادگی و شجاعتی که از رئیس‌جمهور منتخب مردم سراغ دارم، این نابسامانی‌ها می‌تواند سامان پیدا کند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب گفت: در عملکرد گذشته خود بت‌شکن بودید و امیدوارم همچنان ابراهیم‌وار در مسیر شکستن بت‌های فساد و ناکارآمدی موفق باشید. ایشان با ابراز ناراحتی از وضعیت اقتصادی مردم، توجه به نیروی ارزشمند جوانان و رسیدگی به مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان را مورد تأکید قرار داد.

آقای نمکی! سری به بازار سیاه بزنید

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا زیر پای کابل را خالی کرد، ۸۵ درصد افغانستان در اختیار طالبان‌» نوشت: بالاخره پس از گذشت ۱۷ ماه از امضای توافقی مشکوک بین آمریکا و طالبان در پایتخت قطر که به «توافق دوحه» معروف است برای همگان مشخص شد که اراده نهایی دو طرف از این توافق چه بوده است. اتفاقاتی که امروز در افغانستان در جریان است شاید بهتر از هر تحلیلی بتواند این اراده را به نمایش بگذارد. در همان ماه‌های منتهی به امضای توافق، بسیاری از ناظران و کارشناسان مستقل نسبت به حضور نداشتن نماینده‌ای از دولت افغانستان در مذاکرات دوحه، حساس شده بودند و پیش‌بینی می‌کردند که میوه توافق صلح میان آمریکا و طالبان به دولت کابل و ملت افغانستان نرسد.

در سایه چنین ذهنیت‌هایی بود که توافق امضا شد و پس از آن، طالبان مدت‌ها دولت کابل را نادیده گرفت طوری که معلوم شد نه به دنبال تقسیم قدرت که به دنبال کسب همه قدرت است به عنوان مثال مقامات کابل بخش اعظم زندانی‌های طالبان را آزاد کرده بودند اما طالبان مرتب در روند مذاکرات بین‌الافغانی سنگ‌اندازی می‌کرد و کلاً اقدامات مبتنی بر حسن نیت کابل را نادیده می‌گرفت بدین ترتیب اولین پیامد مستقیم توافق دوحه، به شکل تشدید جنگ داخلی در افغانستان بروز یافت.

این وضعیت ادامه داشت تا این که قضیه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، خیلی جدی مطرح شد. آمریکا قول داد تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) آینده همه نیروهایش را از افغانستان خارج کند. در پی اعلام این خبر که پس از مذاکرات طالبان و آمریکا صورت می‌گرفت! پیشروی طالبان به طرز عجیبی شدت گرفت طوری که «ان بی سی نیوز» نوشت خود طالبان هم از این که این‌طور پیشروی می‌کند غافلگیر شده است.

آقای نمکی! سری به بازار سیاه بزنید

کد خبر 506136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.