لیلاسادات ابطحی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح ارزشیابی معلمان مقطع ابتدایی، اظهار کرد: برای صلاحیتهای حرفهای و ارتقای شایستگیهای معلمان ابتدایی، در ابتدا قرار بر این بود که معلمان دوره ابتدایی مورد ارزیابی و آزمون قرار بگیرند، اما این طرح در زمان طرح دچار تغییراتی شد و با توجه به شرایطی که وجود داشت، تعدیلهایی هم صورت گرفت.
بازدیدهای دورهای به طور مرتب انجام میشود
وی با بیان اینکه طرحهایی هم در مورد ارزیابی در طول مدت کار همکاران داریم، افزود: زمانی که معلم کار آموزش را انجام میدهد، بازدید دورهای به طور مرتب به وسیله گروهای درسی، راهبران آموزشی و مدیر واحد آموزشی انجام میشود و کیفیت کار مورد سنجش قرار میگیرد، علاوه بر اینکه خود معلم هم ارزیابی را برای خود به طور مرتب انجام میدهد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: پیگیریهای سازمان آموزش و پرورش ابتدایی برای معلمان این مقطع در زمانی که این فرایند برای معلمان انجام شد توانست گزارشگر کیفیت کار آنها باشد و در مواقعی که نیاز به کیفیت بخشی، ارائه آموزش یا ارتقای شایستگی معلمان باشد با دقت وارد این بخش میشود و با برگزاری دورههای ضمن خدمت برای معلمان دوره ابتدایی این کار انجام میشود.
ابطحی ادامه داد: به منظور اجرای این طرح قرار بر این بود که معلمان حق التدریس علاوه بر گذراندن دوره و آماده شدن برای تغییر وضعیت، آزمونهایی داشته باشند و با گذراندن پودمانهایی در دانشگاه بتوانند وارد این برنامه شوند، درخواست آموزش و پرورش ابتدایی این بود که این افراد به دلیل گذراندن دورههای پرباری که دارند نیازی به انجام سنجش صلاحیت برای آنها نباشد و این تغییر اتفاق افتاده است.
سوابق کاری معلمان برای ارزشیابی مدنظر است
وی در مورد مدنظر بودن سوابق کاری معلمان برای طرح ارزشیابی در دوره ابتدایی، گفت: یکی از ملاکهای بسیار مهم است در مورد کیفیت سنجی کار آموزش همین است که سوابق کاری مدنظر بوده و اینکه او چه دورههایی را گذرانده و درکل کیفیت کار معلم مورد توجه است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: وضعیت تحصیلی و آموزشی دانش آموزان، کیفیت کار، گزارشگری مفید در فرایند ارزیابی معلمان ابتدایی مؤثر است و امسال تألیف طرح جامع نظارت یکی از عملکردهای بسیار مهم در دوره ابتدایی است.
ابطحی خاطرنشان کرد: طرح جامع نظارت به وسیله سنتورهای آموزش انجام میشود و آنها در هر منطقه و ناحیهای برای بازدید از مدارس و رصد وضعیت آموزشی معلمان حضور پیدا کرده تا بازبینیهای لازم را انجام دهند، حضور مستقیم سنتورها در کانالهای همکاران فرهنگی و حضور در مدارس و دیدن کار معلم و بازبینی بازخوردهای سرگروهها و راهبران آموزشی، اعمال نظر مدیران مدارس در این بخش منجر به جمع بندی وضعیت کیفیت ارزشیابی کار معلمان مقطع ابتدایی در فرایند آموزش شده است.
نظر شما