محورهای چهارگانه تبلیغ تخصصی

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه خشیت الهی، قول سدید، نتیجه گرا بودن و توجه به تحول فرهنگی پیش آمده در عصر حاضر از محورهای شاخص تبلیغ تخصصی است، گفت: اگر عمل ما عامل ذکر خدا و آرامش شد، در این صورت تبلیغ موفق و منشأ اثر خواهیم داشت.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد، در جلسه هم اندیشی شاخص‌های تبلیغ نوین در جامعه نوین همراه با تبیین چشم انداز فعالیت‌های تبلیغ تخصصی که به همّت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به سیاست‌ها و مؤلفه‌های تبلیغ، گفت: ‏ قرآن کریم و سیره ائمه اطهار، بهترین منبع برای تبیین شاخص‌های تبلیغ تراز در اعصار مختلف است و یکی از شئون اهل بیت، مبلّغ بودن آنها بوده است.

همراهی تبلیغ و درگیری بر اساس قرآن کریم

وی خشیت الهی را محور اول در تبلیغ تخصصی دانست و تصریح ‏کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید عالِم خشیت دارد و اهل تبلیغ است، طبق آیات قرآن کریم تبلیغ همیشه با درگیری همراه بوده است، مقام معظم رهبری علت درگیری انبیا الهی را ایستادگی آنها در مقابل زورگویان و فراعنه می‌دانند، اگر صرف عبادت و کارهای شخصی بود، زورگویان با انبیا کاری نداشتند.

تفاوت خوف و خشیت الهی / اثر قلب و فکر طیب در تبلیغ

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: خشیت الهی قدرت روحی بسیار بزرگی می‌خواهد، خوف از خدا با خشیت خدا فرق می‌کند، خشیت یعنی انسان در دل خودش عظمت خدا را قبول و باور دارد و آنچه در قرآن کریم از انبیا آمده خشیت خدا بوده است، در روزگار ما نیز خشیت الهی در حضرت امام خمینی (ره) نمود داشت و هر چه فشار بر ایشان بیشتر می‌شد توکل ایشان نیز بیشتر می‌شد، همانطور که برای مقام معظم رهبری هم هر چه فشار دشمن بیشتر می‌شود امید و توکل و پایداری ایشان بیشتر می‌شود.

روستا آزاد‬ اظهار‬ کرد: انسان هر چقدر هم توانایی بالایی داشته باشد اما نتواند تحول فکری و معنوی برای کسی به وجود آورد، در حوزه تبلیغی نمی‌تواند اثری به جای بگذارد، اگر قلب و فکر ما طیب نباشد، ثمره طیب نمی‌دهد.

ماندگاری تبلیغ؛ در گرو توجه جدی به تبلیغ تخصصی / علت گرایش به معنویات نوین

وی، قول سدید را محور دوم در حوزه تبلیغ تخصصی دانست و گفت: قول سدید زمانی محقق می‌شود که بر پایه تخصص باشد، آینده تبلیغ در صورتی ماندگار می‌شود که توجه جدی به تبلیغ تخصصی داشته باشد، در حال حاضر اگر در مجالس عمومی در زمینه تاریخ، تمدن و مشاوره مباحثی مطرح شود، ممکن است مخاطبان بر اساس یافته‌های خودشان آن مباحث را نپذیرند، لذا مبلّغ باید یا خودش تخصص لازم را داشته باشد و یا از متخصصین بهره بگیرد.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم‬ با بیان اینکه نتیجه گرا بودن محور سوم در تبلیغ تخصصی است، خاطرنشان‬ کرد: خداوند در قرآن کریم هر جا که انسان را به عمل به وظایف ‏توصیه می‌کند در ادامه آن از واژه «لَعَلَ» استفاده می‌کند، انسان باید فعل و عمل خود را طوری تنظیم کند که افق را ببیند و به دنبال تغییر باشد، اگر عمل ما منجر به ذکر خدا و آرامش شد، در این صورت تبلیغ موفق و منشأ اثر خواهیم داشت.

روستا آزاد، توجه به تحولات فکری و فرهنگی پیش آمده در عصر حاضر را محور چهارم در تبلیغ تخصصی دانست و گفت: بشر از دین انتظاراتی دارد که به دین بعد عاطفی بیشتری بخشیده است، ما در عرضه دین به مردم کم کاری کردیم و به خاطر همین کم کاری‌ها و نبودن قالب‌های تخصصی و درست، گرایش به معنویات نوین ایجاد شده است.

کد خبر 505273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.