به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا حدود دو دهه اخیر، بخش اعظم فضاهای عمومی اسلو را تردد وسایل حمل و نقل عمومی فرا گرفته بود و عابران پیاده و دوچرخهسواران از این فضاها کمترین سهم را داشتند. به همین دلیل، هر روزه آمار جدیدی از قربانیان سوانح خیابانی در شهر ثبت میشد و افراد بسیاری نیز در این تصادفات لطمههایی جدی متحمل میشدند. در نهایت، مقامات پایتخت نروژ گرد هم آمده و تصمیم گرفتند راهحلی برای پایان دادن یا به حداقل رساندن تصادفات خیابانی به کار گیرند. در نتیجه، تامین ایمنی عابران پیاده و دوچرخهسواران و همچنین حفظ محیط زیست به لیست برنامههای اولویتی شهری افزوده شد و از آن پس، به دقت مورد توجه مدیران اسلو قرار گرفت.
مدیران کلانشهر اسلو در سال ۱۹۹۹ و در پی بروز تصادفات روزافزون در شهر و قربانی شدن بسیاری از مردم، گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند از هیچ تلاشی برای کاهش و حتی به صفر رساندن این سوانح دریغ نکنند. از آن سال به بعد، اعمال اقداماتی اثربخش باعث شد هر روز از تعداد افرادی که بر اثر سوانح خیابانی جان خود را از دست میدهند یا آسیب جدی میبینند، کاسته شود. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ نرخ سوانح خیابانی به حداقل رسید تا این که سرانجام مقامات اهل اسلو توانستند در سال ۲۰۱۹ به هدف صفر تصادفات خیابانی دست یابند چرا که در این سال، نام هیچ شهروندی در لیست افراد قربانی تصادفات خیابانی ثبت نشد. اما پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همه را مشغول کند این است که چگونه اسلو به هدف صفر سوانح خیابانی دست یافت؟
اگرچه ایده کاهش سوانح خیابانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ مطرح شد، با این حال از سال ۲۰۱۵ به بعد در قوانین مدیریت شهری قرار گرفت. در این سال و در پی وقوع تصادفات بیشمار، مقامات اهل اسلو تصمیم گرفتند مالکیت شهر را از خودروها پس گیرند و به مردم بدهند. در همان سال، تعداد مرگهای ناشی از سوانح خیابانی به طور قابل توجهی کاهش یافت و همین امر، مدیران شهر را به اتخاذ راهحلهای بیشتر در این زمینه سوق داد. این افراد تصمیم گرفتند تا پایان سال ۲۰۱۹، تمام خیابانهای مرکز شهر را روی تردد خودروها ببندند و پیادهروی و دوچرخهسواری را جایگزین آن کنند. علاوه بر این قرار شد تا سال ۲۰۳۰ ترافیک خودرویی به یک سوم برسد که این میزان کاهش سالها قبل از زمان پیشبینی شده حاصل شد. از سوی دیگر، مقامات ارشد اسلو متعهد شدند برنامهریزیهای شهری خود را به گونهای انجام دهند که تا سال ۲۰۲۵ امکان دوچرخهسواری را برای انجام امور روزانه توسط شهروندان فراهم آورند.
شهردار اسلو از سال ۲۰۰۲ اقدامات خود برای رسیدن به هدف صفر مرگهای ناشی از تصادفات جادهای را دنبال کرد و هم اینک، پایتخت نروژ یکی از ایمنترین شهرهای جهان برای کاربران جادهای به حساب میآید. از سوی دیگر، مقامات رسمی شهر در سال ۲۰۱۵ قول دادند با سرعت، فرهنگ دوچرخهسواری را در میان مردم ترویج داده و زیرساختهای مورد نیاز را ارتقا دهند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶، شهردار اعلامیهای مبنی بر اتخاذ استانداردهای جادهای برای زیرساختهای دوچرخهسواری منتشر کرد و از اختصاص خیابانهای بسیاری از شهر به دوچرخهسواری و پیادهروی خبر داد. در واقع، شهردار با اقدام فوق میخواست مالکیت اسلو را از خودروها باز پس گیرد و در اختیار مردم قرار دهد که تا کنون در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.
علاوه بر این، تغییرات بسیاری در سمتهای اداری و واگذاری مسولیتها به نهادهای مختلف ایجاد شد و افراد تازهکار با سرعت و انرژی بیشتری توانستند اسلو را به هدف صفر مرگهای ناشی از سوانح جادهای نزدیک کنند. به عنوان مثال، مدیران اسلو مسئولیت کنترل علائم ترافیکی را از نیروهای امنیتی به مقامات محلی واگذار کردند. در این راستا، مقامات محلی پایتخت توانستند اقدامات کنترل ترافیکی مهمی را که تا قبل از این، به سالها زمان نیاز داشت، تنها طی چند هفته اعمال کنند. طی مدت زمانی بسیار کوتاه، مسیرهای اتوبوس، دوچرخهسواری، تاکسیرانی و پیادهروی به طور کامل از هم جدا شد و در سال ۲۰۱۹ مسیرهای دوچرخهسواری در شهر به حدود ۱۰ برابر رسید.
مدیران اسلو در نهایت و با اعمال قوانین متعدد برای کاهش تصادفات خیابانی توانستند در سال ۲۰۱۹ تعداد مرگهای ناشی از این سوانح را به صفر برسانند و نام خود را به عنوان یکی از ایمنترین شهرهای جهان ثبت کنند.
نظر شما