مجوز جذب ۱۲ هزار نیرو در آموزش و پرورش استثنایی کشور اخذ شد

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اخذ مجوز جذب ۱۲ هزار نیروی مورد نیاز این سازمان خبر داد و گفت: ضوابط درجه‌بندی برای مناسب سازی نیروها نیز تدوین شده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش، «سید جواد حسینی» روز چهارشنبه در سفر به اراک و در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: بودجه آموزش استثنایی کشور پارسال یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بود که در سال ۹۹ ابتدا یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تعیین شد اما با نگاه ویژه مجلس، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر به آن اضافه شد که در رفع مشکلات این حوزه نقش به سزایی داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از ظرفیت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در برنامه‌های سال آتی هدف گذاری شده است، اظهار داشت: ۲۴ نوع مدرسه در کشور وجود دارد ولی در راستای عدالت آموزشی باید به سمت یک مدرسه حرکت کرد و شرایط به گونه‌ای باشد که دانش آموزان استثنایی، تیزهوش و عادی در یک نوع مدرسه تحصیل کنند.

وی تصریح کرد: اگر به بحث آموزش دیجیتالی و برقراری عدالت در این خصوص پرداخته نشود، شکاف عینی در جامعه ایجاد خواهد شد که ممکن است فرصتی برای جبران پیش نیاید و باید به این بخش به صورت ویژه پرداخته شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط کرونایی آموزش مجازی را به خوبی انجام داد اما با این شرایط تنها ۷۰ درصد از دانش آموزان امکان استفاده از آموزش مجازی و حضور در شبکه شاد را دارند و ۳۰ درصد دیگر معادل سه میلیون نفر هیچ امکانی ندارند و ۲ میلیون دانش‌آموز نیز مجبور به استفاده از تلفن همراه دیگران هستند که امکان ارتباط همیشگی برای آنها میسر نیست.

حسینی افزود: فاصله دیجیتالی دانش آموزان یک درد خشن است که ممکن است منجر به بازماندن تحصیل جمعی از افراد شود و برای جلوگیری از این امر، وزیر آموزش و پرورش در یک ماه گذشته مأموریتی را به اینجانب محول کرده است.

وی گفت: در راستای تهیه وسایل هوشمند آموزشی برای دانش آموزان نیازمند، همه ظرفیت‌های دولت در بخش عمومی، مردمی و خیران به کار گرفته شده است و در یک ماه گذشته ۱۷۰ هزار وسیله ارتباطی تحویل شده و برای ۱.۵ میلیون دستگاه نیز تأمین اعتبار شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در راستای تهیه تبلت و گوشی تلفن همراه برای دانش آموزان نیازمند، ۲۷ تفاهم نامه با استانداران کشور از جمله استاندار مرکزی منعقد شده است.

حسینی گفت: در راستای تفاهم نامه با استانداری مرکزی، تهیه ۲ هزار تبلت در استان هدف گذاری شده که ۵۰ درصد آن از سوی استانداری و بقیه از سوی آموزش و پرورش تهیه می‌شود که این آمار جدا از بحث دانش آموزان استثنایی است.

وی اظهار کرد: اهدای تبلت به دانش آموزان یعنی اهدای یک مدرسه و کلاس درس است و نباید هیچ دانش آموزی به دلیل نبود بستر ارتباطی از تحصیل جدا شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: به ازای هر پنج هزار دانش‌آموز استثنایی یک مرکز ویژه یادگیری نیاز است که در استان مرکزی ۱۵ مرکز وجود دارد و بر اساس استانداردهای مورد نیاز ۱۴ مرکز ویژه یادگیری دیگر نیاز است.

حسینی عنوان کرد: ۲۱۰ مدرسه برای آموزش استثنایی در کشور نیاز است که برنامه از خشت تا بهشت، در این راستا از ۱۰ ماه گذشته کلید خورده است و تاکنون عملیات ایجاد ۱۳۰ مدرسه آغاز و یا افتتاح شده است.

وی گفت: سهم استان مرکزی در راستای اجرای این طرح، ۶ مدرسه است که انتظار است عملیات ساخت یک مدرسه، که ویژه اوتیسم است تا یک ماه آتی آغاز شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آمادگی لازم برای ساخت سالن‌های ورزشی ۲۰۰ متری در داخل ۶ مدرسه استثنایی استان مرکزی وجود دارد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی هم در این نشست گفت: ۲۴۰ هزار دانش‌آموز در این استان در حال تحصیل هستند که ۱۶ هزار معلم مسئولیت آموزش و پرورش آنها را برعهده دارند.

«بهرام حسین‌آبادی» افزود: کرونا وضعیت بحرانی در امر آموزش دنیا و کشور ایجاد کرده، اما با تلاش مضاعف آموزش و پرورش، کوچک‌ترین خللی در امر آموزش دانش‌آموزان ایجاد نشده است و آموزش دروس دانش‌آموزان به بهترین شکل ممکن در فضای مجازی و هم‌اکنون در فضای حقیقی در مدارس دنبال می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی هم در این نشست گفت: یک هزار و ۱۳۲ دانش‌آموز ویژه در این استان وجود دارد که ۸۰۷ نفر از آنها پسر و بقیه دختر هستند و ۳۹۶ معلم مسئولیت آموزش این دانش‌آموزان را برعهده دارند.

«محمود عسگری» با بیان اینکه ۱۱ مرکز دولتی و ۴ مرکز خصوصی برای مشکلات ویژه یادگیری در استان وجود دارد، افزود: ۸۶ درصد از دانش‌آموزان استثنایی این استان معادل ۹۷۶ نفر و در قالب ۵۲۴ گروه در شبکه شاد حضور دارند.

وی ادامه داد: ۱۶۴ دانش‌آموز استثنایی استان مرکزی از داشتن گوشی و تبلت محروم هستند و تاکنون ۷۱ دستگاه اهدا شده است که امید است به زودی همه دانش‌آموزان استثنایی برای استفاده از فضای مجازی به گوشی و یا تبلت مجهز شوند.

عسگری تصریح کرد: از ابتدای بهمن‌ماه که آموزش حضوری در کشور و استان مرکزی با رضایت اولیای دایر شده است، ۲۴۷ نفر از دانش‌آموزان استثنایی این استان در مدارس ویژه و ۱۹۴ نفر در مراکز علمی حضور دارند.

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در نواحی یک و ۲ اراک، یک مرکز تخصصی سنجش، یک مرکز جامع توانبخشی و مشاوره دانش آموزان با نیازهای ویژه و استودیو تولید محتوای ویژه دانش آموزان استثنایی استان مرکزی به بهره‌برداری رسید.

استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است که ۲۴۰ هزار نفر از آنان را دانش آموزان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 471286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.