به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی، اظهار کرد: آموزشوپرورش مأموریت تربیت شهروندان مطلوب و تراز جامعه و نظام اسلامی بر مبنای استانداردهای مدنظر سند تحول بنیادین را در ساحتهای ششگانه این سند بر عهده دارد.
وی درباره تربیت دانش آموزان، افزود: فرایند تربیت دانش آموزان در چهار دوره سهساله با توجه به اهداف هریک از دورههای تحصیلی و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش انجام میشود.
وزیر آموزشوپرورش، تصریح کرد: با توجه به اینکه فرایند تدوین اسنادی مانند سند تحول بنیادین یا اهداف دورههای تحصیلی، فرایندهای اطمینانبخشی هستند که مورد تأیید مراجع ذیصلاح در آموزشوپرورش و در سطح کلان نظام واقعشدهاند، به نظر میرسد مأموریتها و اهداف تربیت انسان مطلوب که نشاندهنده اثربخشی نظام آموزشی است بهدرستی تدوینشده است.
وی ادامه داد: آنچه باید در توجه به بهرهوری در نظام تربیتی، موردتوجه قرار گیرد، کارایی الزام دستگاه رسمی تعلیم و تربیت در تحقق این مأموریتها است و برای پاسخ به اینکه آیا نظام تعلیم و تربیت از کارایی مطلوب برخوردار است یا خیر؟ باید دید در هریک از دورههای چهارگانه تربیتی طی ۱۲ سال توقف دانشآموزان و هنرجویان در مدرسه، محتوای تربیتی و آموزشی ارائهشده تا چه اندازه به تحقق اهداف و مأموریتهای نظام جمهوری اسلامی منجر میشود.
حاجی میرزایی بیان کرد: این امر مستلزم توجه به عناصر و ارکان اصلی تربیت در مدرسه؛ معلم، محتوای آموزشی، برنامه درسی، فضا و تجهیزات آموزشی و کیفیت دانشآموز ورودی بهعنوان یکی از نهادهای اصلی است.
وی خاطرنشان کرد: آموزشوپرورش طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گامهای بلندی ازجمله تربیتمعلمان مطلوب از طریق دانشگاههای ماموریتگرای این وزارتخانه، احداث، نوسازی و تجهیز بیشتر مدارس، انطباق یا همسوسازی محتوای آموزشی با اهداف و منویات سند تحول بنیادین در جهت اجرای مطلوب مأموریتهای خویش برداشته است.
عضو کابینه تدبیر و امید، افزود: وجه دیگر بهرهوری نیروی انسانی، تمهیداتی است که باید در سطح جامعه و در نظامهای اشتغال کشور برای بهرهگیری از توان فارغالتحصیلان مدارس فراهم شود تا هریک از آنها در حوزه شغلی موردعلاقه خویش اشتغال داشته باشند و چون نقصان عمدهای در فضای اشتغال کشور وجود داشته، متأسفانه در دهههای گذشته اقبال زیادی از سوی نسلهای مختلف فارغ التحصیلان مدارس برای ورود به دانشگاه و آموزشهای عالی شده که این امر منجر به انباشت نیروی انسانی دارای تحصیلات عالیه در کشور شده و عملاً کشور را از نیروی کار ماهر اعم از کارگر و تکنیسین محروم کرده است.
وی ادامه داد: البته آموزشوپرورش برای تربیت نیروی کار ماهر در توسعه رشتههای تحصیلی در شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش تلاش زیادی کرده و در چارچوب برنامههای توسعه ملی، به سهم این آموزشها افزوده است، بهنحویکه اکنون متقاضیان تحصیل در رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش بیش از توان و ظرفیت و امکانات موجود آموزشوپرورش است.
وزیر آموزشوپرورش، خاطرنشان کرد: موفقیت بیشتر مستلزم تغییرات وسیعتری در عملکرد کلی نظام آموزش و نظامهای مرتبط با آن است. سند تحول بنیادین بهجای تمرکز بر حافظه محوری بر پرورش تفکر منطقی و حل مسئله، افزایش مهارت و تربیت دانشآموزان تأکید دارد که طبیعتاً در پرتو چنین نگرشی، خروجی آموزشوپرورش، افراد توانمندتری خواهد بود.
حاجی میرزایی، اظهار کرد: در شرایط حاضر جهتگیریهای کلی نظام اشتغال و نحوه سنجش دانشآموزان برای ورود به دانشگاه، پشتیبانی رویکرد سند تحول نیست، درنتیجه به دلیل جهتگیریهای نادرست، بهرهوری کامل از سرمایهگذاری در نظام تعلیم و تربیت آسیب میبیند که چرخش از این وضعیت به وضعیت مطلوب از سوی آموزشوپرورش مستلزم تحول در محتوای یادگیری و اصلاح نگرش درباره شرایط استخدام و بهکارگیری افراد و سنجش تحصیلی است.
نظر شما