به گزارش ایمنا، علیرضا منصوری با بیان اینکه اقتصاددانان صادرات را موتور محرک رشد اقتصادی هر کشور میدانند، اظهار کرد: افزایش صادرات یک کشور منجر به مثبت شدن تراز تجاری آن کشور میشود و بهمثابه تزریق منابع مالی از خارج به درون آن اقتصاد است.
وی ادامه داد: قطعاً مشکل آینده کشورها و سازمانها، یافتن بازار برای محصولات تولیدی خود است. کشورها باید بتوانند منابع داخلی خود را بسیج کنند، نیروی انسانی خود را به کار گیرند و با توجه به کمبود بازارهای داخلی فرصتهایی در خارج برای آن بیابند. این موضوع بهقدری اهمیت دارد که بررسی شرایط کنونی کشورهای مختلف نشان میدهد بسیاری از کشورها مسائل سیاسی خود را در راستای این خواسته تعریف و دنبال میکنند.
مدیر صادرات فولاد مبارکه تصریح کرد: در سطح بنگاهها نیز به همین شکل است و بسیاری از شرکتها سیاستهای تجاری خود را بر تملک بازارهایی برای فروش محصولات خود تعریف کردهاند. شرکت فولاد مبارکه همزمان با بهرهبرداری، در بازارهای جهانی حضور داشته و هرساله متناسب با نیازهای داخلی کشور و همچنین نیازهای ارزی، اقدام به صادرات درصدی از محصولات خود میکند.
منصوری تاکید کرد: آنچه بیش از پیش باید مورد توجه قرار میگیرد شرایط آینده بازارهای جهانی فولاد، بازار فولاد ایران و شرایط شرکت فولاد مبارکه است. شرایط آینده بازارهای جهانی فولاد، چنانکه تشریح شد، چیزی جز ازدیاد رقابت در سالهای آینده نیست و بر همین اساس فولادسازان در کشورهای مختلف طرحهای توسعهای زیادی را برای افزایش ظرفیت آغاز کرده و به بهرهبرداری رساندهاند. بنابراین شاخصترین ویژگی بازار جهانی آتی فولاد، مازاد عرضه بر تقاضاست که کشورها و شرکتها باید برای آن بازار سازی کنند.
وی گفت: بازار فولاد ایران هم اکنون در شرایط خاصی قرار دارد که بخشی از آن برآمده از تحریمهای ظالمانه آمریکاست که به بسته شدن درهای کشور به روی محصولات وارداتی، تقاضای کاذب زیاد در بازار و… انجامیده است. با این همه، شرایط آینده این بازار بدین شکل تداوم نخواهد یافت و علاوه بر آن، اجرای طرحهای توسعه مختلف بهخصوص در زمینه محصولات تخت و به بهرهبرداری رسیدن آن در سالهای آینده رقابتی شدید در بازار ایجاد میکند؛ بنابراین شرکتهای مختلف باید علاوه بر تلاش برای کسب سهمی از بازار داخلی، در بازارهای جهانی نیز بیشتر تلاش کنند.
مدیر صادرات فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: شرکت فولاد مبارکه نیز طرحهای توسعهای مختلفی برای افزایش ظرفیت در دست اقدام دارد که ازجمله مهمترین آنها میتوان به ایجاد خط نورد گرم ۲ اشاره کرد. این امر به معنای آن است که در آینده، رقابت شدید داخلی و خارجی وجود خواهد داشت و با شرایط فعلی که درهای کشور کاملاً بسته و رقابت داخلی آنچنانی نیز وجود ندارد، متفاوت است. بنابراین برنامهریزی دقیق برای بازار سازی و تغییر نگاه به بازار ضروری به نظر میرسد.
منصوری گفت: قطعاً شرکت فولاد مبارکه میتواند از تجربه سالها حضور خود در بازارهای خارجی به شکل مثبت بهرهبرداری کند و برای حضور مؤثر در بازارهای رقابتی آینده برنامهریزیهای مناسبی انجام دهد، همچنان که از این شرکت بهعنوان شرکت برتر بازگرداننده ارز به کشور تجلیل شد.
نظر شما