به گزارش خبرنگار ایمنا، "تومان" به کارگردانی مرتضی فرشباف یکی از همین فیلمهایی است که اکران در سینماها را بر اکران آنلاین ترجیح داده و قرار است به زودی در سینماهای کشور به نمایش درآید. این فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در پنج رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و توانست برنده سیمرغ بهترین فیلمبرداری توسط مرتضی نجفی شود.
درباره فیلم تومان
تومان، سومین فیلم بلند سینمایی مرتضی فرشباف در مقام کارگردان است. این فیلم که فیلمنامهاش توسط خود فرشباف به نگارش درآمده، روایتگر داستان فردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش میکند یک شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد. تومان، اثری در نکوهش شرط بندی و بحرانهای پیرامون آن در نسل جوان است و بیننده را با قصهای نامتعارف همراه میکند و او را تا اعماق روح پوسیده و مچاله شده آدمی میبرد.
این فیلم با ایدهای بکر و در بستر شرط بندی، انسانی را به تصویر میکشد که در دنیای ناکامی غوطهور است. انسانی که به هر چیز دست میآویزد، خوشحال نمیشود و هر روز، بیشتر و بیشتر در گرداب تنهاییاش غرق میشود.
تومان در چهار اپیزود با عنوان بهار، تابستان، پاییز و زمستان روایت میشود و حال و هوای هر اپیزود هم از نامش نشأت میگیرد. بهار و تابستان فیلم، ریتم و ضرباهنگ تندی دارد و حوادث، پشت سر هم به مخاطب شلیک میشوند. با شروع پاییز، همه چیز در رخوت فرو میرود و زمستان به مثابه مرگ سر میرسد.
تومان قصه چند جوان و در مرکزیت آنها، قصه داوود است. جوانی که در یک گاوداری کار میکند، اما میخواهد یک شبه پولدار شود. او با کمک دوست صمیمیاش، عزیز، موفق میشود در مدت کوتاهی، با قمار بر روی بازیهای فوتبال، ثروتی به دست آورد. داوود بعد از رسیدن به ثروت، در خود فرو میرود، عشقش را از خود میراند، نسبت به دوستانش بی تفاوت میشود و بی رحمی تازهای در وجودش هویدا میشود.در این میان، تنها کسی که به نظر میرسد داوود به او اهمیت میدهد، یونس، برادر کوچکتر عزیز است. جوانی سوارکار که در ابتدای راه شهرت قرار دارد. اما حادثهای برای یونس پیش میآید که باعث میشود دیو در بند کشیده شده داوود آزاد شود و او را بیش از پیش منزوی و تنها کند. یونس نماد جوانی، شور و شوق و بلند پروازی داوود و عزیز است. به عبارتی یونس، هویت گمشده عزیز و داوود است.
یکی از ویژگیهای مهم تومان، که در آثار قبلی فرشباف نیز به چشم میخورد، نقش مهم طبیعت است. طبیعت در آثار این کارگردان، دارای شخصیت و کاراکتر است. فرشباف که خودش اهل گنبد کاووس است، با بردن لوکیشن فیلمش به منطقهای ترکمن، توانسته بعدی حقیقی به آرزوهای دست نیافتنی داوود و دوستانش ببخشد. در تومان، طبیعت همچون نیرویی کشف نشدنی نمود پیدا میکند. کارگردان که با فرهنگ ترکمن آشنایی دارد، توانسته تصویری واقعی و زنده و از شخصیتهایش ارائه کند. خوشگذرانی ها، رقصها و دوستیها واقعی هستند و مخاطب را با روایت فیلم همراه میکنند. فرشباف بدون استفاده از لوکیشنهای لوکس و سوپر استارهای سینما، به سادگی و با اتکا به روایتش که تازه و منحصر به فرد است، مخاطب را تا انتها با خود همراه میکند.
تومان به تهیه کنندگی سعید سعدی، در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان مواجه شد. این فیلم در رشتههای، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری و بهترین صدابردار و صداگذار، نامزد دریافت جایزه شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را برای مرتضی نجفی، از آن خود نمود.
کارگردان فیلم تومان
مرتضی فرشباف متولد سال ۱۳۶۴ در گنبد کاووس و فارغالتحصیل رشته کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر است. او از سال ۸۵ در کارگاههای عباس کیارستمی در مؤسسه کارنامه شرکت کرد. اولین فیلم بلند این کارگردان، "سوگ" نام داشت که حاصل گسترش ایده فیلم کوتاهی است که به همراه آناهیتا قزوینی زاده، برای کارگاه عباس کیارستمی ساخت. سوگ پس از اکران در خارج از ایران، نهایتاً در سینمای هنر و تجربه اکران شد.
"بهمن"، دومین فیلم بلند فرشباف بود که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در دو رشته بهترین بازیگر نقش اول زن (فاطمه معتمد آریا) و بهترین جلوههای ویژه بصری (جواد مطوری) نامزد دریافت جایزه شد، اما از دریافت آن باز ماند. همچنین در جشنواره آسیا پاسیفیک، از فاطمه معتمد آریا برای بازی در این فیلم تقدیر به عمل آمد.
فرشباف در ساخت تومان، وسواس زیادی به خرج داده است، به گونهای که فیلمبرداری این فیلم، ۱۱۰ جلسه به طول انجامیده و یک سکانس مسابقه اسب سواری، ده روز را به خود اختصاص داده است.
درباره بازیگران تومان
فرشباف در تومان، به سراغ سوپراستارها نرفته و نقشهای اصلی فیلمش را به بازیگران تئاتر و بازیگران کمتر شناخته شده سینما سپرده است. اما هدایت این بازیگران آنقدر درست و استاندارد انجام شده که مولویان و پیرزاده، نامزد دریافت جایزه در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شدند. میر سعید مولویان به حدی در تومان فراتر از انتظارها ظاهر شده است که نوید محمدزاده، بعد از اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، برای او نوشت:
"میرسعید مولویان در فیلم تومان بازیگری لایق دیده شدن و لایق احترام. وقتشه جا باز بشه برای کسانی که به خاطر بازیگری، زندگیشون را قمار کردن. دم مرتضی فرشباف گرم به خاطر این جسارت در انتخاب بازیگران. "
اکران تومان در سینماها، بیشتر از همه به نفع بازیگران تازه نفس آن است تا بیشتر و بهتر دیده شوند. اکران آنلاین، مانع از آن میشد که بازی این بازیگران، آنطور که باید و شاید دیده شود.
نظر شما