به گزارش ایمنا، امسال هم دست سینمای ایران به اسکار بهترین فیلم بینالمللی نخواهد رسید. فیلمهای «انگل» از کرهجنوبی، «بینوایان» از فرانسه، «پرنده نقاشیشده» از جمهوری چک، «حقیقت و عدالت» از استونی، «آنها که باقی ماندند» از مجارستان، «هانیلند» از مقدونیه شمالی، «بدون مسیح» از لهستان، «Beanpole» از روسیه، «درد و افتخار» از اسپانیا و «آتلانتیک» از سنگال فیلمهای حاضر در فهرست اعلام شده از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما هستند.
از میان این ۱۰ فیلم در نهایت روز ۱۳ ژانویه نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم بینالمللی انتخاب خواهند شد. سال گذشته هم ایران با فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» نتوانست به این فهرست راه پیدا کند.
در میان فیلمهای راه یافته به این فهرست فیلم «انگل» به کارگردانی بونگ جون هو از کره جنوبی بخت اصلی دریافت اسکار این رشته است. «انگل» نخستین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و نخل طلایی جشنواره را از آن خود کرد. دیگر مدعی این بخش «درد و افتخار» به کارگردانی پدرو آلمودوار از اسپانیا است.
ایران تا کنون سه بار با فیلمهای «بچههای آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی نامزد دریافت اسکار شده و دو بار با فیلمهای اصغر فرهادی برنده این جایزه شده است.
در فهرست بهترین مستند بلند هم «جستجوی فریده» حضور ندارد. به این ترتیب پرونده این مستند خیلی زود بسته شد. «وکیل مدافع»، «کارخانه آمریکایی»، «آپولو»، «آپولو ۱۱»، «آکوارلا»، «بزرگترین مزرعه کوچک»، «غار»، «مرز دموکراسی»، «برای ساما»، «هک بزرگ»، «هانیلند»، «خانه را خراب کن»، «میدن»، «میدنایت فامیلی» و «ملت تکفرزند» در فهرست مستندهای بلند حضور دارند که از میان آنها نامزدهای نهایی انتخاب میشوند.
در جستجو فریده "درباره زنی به نام فریده است که ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا (ع) رها می شود و بعد از انتقال به شیر خوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته و به هلند برده می شود."
بازیابی یک هویت انسانی به نام فریده که حالا و پس از چاپ داستان زندگیاش در روزنامه خراسان، سه خانواده مدعی هستند که او فرزند آنها است. هویت و بازیابی آن در سینما پدیدهای جدیدی نیست، اما پرداخت درست و نگه داشتن حد و حدود مستند همچنین نو بودن قصه فریده باعث شده تا فیلم در مفهوم بسیار قدرت مند ظاهر شود. همچنین وجود رگههایی از درام و رعایت تمام اصول آن باعث شده تا "در جستجو فریده" تبدیل به اثری خوش ساخت شود.
فریده قصه ناآرام و مضطرب است، احساس تنهایی را میتوان در خانه و رفتار او دید، رابطه سردی با خانواده هلندیاش دارد که فیلم بدون وارد شدن به حریم شخصی آن خانواده با هنرمندی تمام این رابطه سرد را به تصویر میکشد. از سوی دیگر او به دلیل ظاهر سبزه و صورت شرقیاش در مدرسه و جامعه انگشتنما شده و به دلیل عدم ارتباط با ایرانیها و بلد نبودن زبان فارسی ارتباط درستی با ایرانیها نیز نمیتواند برقرار کند. چه کسی فکر میکرد که تمام این مشکلات هویتی فریده با سفری به ایران و در سکانس پایان فیلم که درحال جارو کردن برگهای حیاط خانهاش است، حل شود.
آزاده موسوی، یکی از کارگردانان "در جستجو فریده" در اکران دانشجویی این اثر در دانشگاه هنر اصفهان گفته بود: ساخت "در جستجو فریده" تقریبا چهار سال به طول انجامید، البته فیلمبرداری تنها ۳۵ روز زمان برد. آشنایی ما با فریده از طریق گزارشی بود که در روزنامه خراسان درباره زندگی او چاپ شد و ما از طریق یک روزنامهنگار هلندی ساکن در ایران به او رسیدیم.
وی درباره تمایل فریده به همکاری با این پروژه، اظهار کرد: فریده بینهایت علاقه داشت که به او کمک کنیم تا به ایران بیاید، به همین دلیل بسیار با فیلم همراه بود. فریده ترس زیادی از ورود به ایران داشت و تصور او از میهناش کشوری جنگ زده بود.
متاسفانه زندگی فریده نتوانست در رقابت اسکار توجه ها را جلب کند و از گردونه رقابت حذف شد.
نظر شما