به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع عالیقدر امروز ظهر چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد وقوع حوادث سخت و غم بار هستیم که مردم بسیاری را متضرر و عزادار کرده است.
وی با بیان اینکه مردم در کنار مسئولان باید کمر همت ببندند و به این مردم سیل زده یاری رسانند گفت: امروز روز امتحان کسانی است که توانایی کمک کردند به هم نوعان خود را دارند.
این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه خسارت سیل از زلزله کمتر نیست افزود: کسانی که دچار سیل میشوند خانههای آنها از ریشه آسیب میبیند و اسباب زندگی و حتی کسب آنها نیز از بین میرود بنابراین جبران خسارت این افراد کار بسیار مشکلی است که دولت و مردم باید در کنار هم به آنها رسیدگی کنند.
وی یاد آور شد: کسانی که به مسافرتهای خارجی و آنچنانی و مخارج آن چنانی میپردازند امروز باید امتحان خود را پس دهند و به کمک مردم بیایند.
آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: علت سیل در شیراز را نیز میدانیم زیرا سالهای دورتر در محل دروازه قرآن یک دره عمیق وجود داشت که محل تفرجگاه و تفریح و بازی کودکان هم بود و کاربری بزرگ آن هدایت سیلابها از این منطقه به نواحی کم خطر بود ولی سالها بعد این دره نیز بسته شد و در نتیجه یک باران سیل آسا این فاجعه رخ داد زیرا آب، راهی برای عبور نداشت.
وی بیان کرد: یکی از درسهای بزرگ این اتفاق تمرکز روی نقاط آسیب پذیر است که کاملاً قابل پیش بینی است و باید راه حل های دقیقی پیدا کنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد؛ مسائلی چون سیلاب در کشورهای دیگر نیز به کرات رخ میدهد ولی بعضاً چنین خساراتی به بار نمیآورد.
این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: حل این مشکلات در وهله اول با دولت است، اما مردم نیز در کنار دولت وظیفه دارند زیرا حل مشکلات این مردم کار آسانی نیست؛ ما نیز دعای میکنیم که فرجی در احوال سیل زدگان حاصل شود؛ همچنین اعلام هم کردهایم که اختصاص یک سوم از وجوهات برای این مساله جایز است.
وی در ادامه با اشاره به این سخن گهربار امیرالمؤمنین (ع) «أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ»، بیان داشت: بیشترین آسیبی که عقل میبیند از طمع است و اگر عقل آسیب نبیند مشکلات غالباً حل میشود، بسیاری از اتفاقاتی که در مسائل اقتصادی میافتد به خاطر حرص و طمع است.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: به فرموده امام علی (ع) بیشترین آسیبی که عقل میبیند از طمع است؛ حقیقت طمع درخواست چیزی است که باعث ذلت میشود.
وی یاد آورشد: عقل انسان فریب طمع را میخورد؛ بسیاری از مفاسد اقتصادی ناشی از حرص و طمع است و طمع چشم انسان را خیره میکند و عقل انسان را از کار میاندازد.
نظر شما