روز صعودی دلار

روزنامه جهان شهروند در گزارشی با اشاره به افزایش نرخ دلار در اولین روز هفته نوشته است که این روند افزایشی از آذر و دی شروع شده است.

به گزارش ایمنا، روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر "احتکار دلار" نوشت: دلار باز هم صعودی شد و رکورد ٥٢٥٠ را شکست. بازار ارز درحالی نخستین روز هفته را با قیمت‌های صعودی آغاز کرد که کارشناسان تقاضای ایجادشده را کاذب و غیرواقعی می‌دانند. سهراب اشرفی تحلیلگر بازار ارز و طلا با اشاره به فروردین متفاوت امسال، به «شهروند» می‌گوید: روند صعودی قیمت طلا و دلار که از آذر و دی‌ سال گذشته آغاز شده بود، پیش‌بینی می‌شد که در بهار هم ادامه پیدا کند. حالا با رفتار آمریکا و تهدید به خروج از برجام نوعی تقاضای کاذب در بازار ایجاد کرده که به صعودی‌شدن قیمت‌ها دامن زده است.

اما طلا هم چندان از افزایش قیمت‌ها بی‌حاصل نبود. هر قطعه سکه تمام بهارآزادی در بازار آزاد درحالی با رشد حدود ٣٥‌هزار تومانی، یک‌میلیون و ٧٨٥‌هزار تومان معامله می‌شد که صف‌های طولانی در مقابل بانک کارگشایی برای حراج سکه تشکیل شده بود.

سلفی خواص با کالای ایرانی

علی شفائی در یادداشت امروز روزنامه جهان اقتصاد نیز نوشته است: نامگذاری سال ۱۳۹۷ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان حمایت از کالای ایرانی، ‌ روزنه‌هایی از امید را پیش روی تولیدکنندگان کشورمان قرارداده و ایشان امیدوارهستند تا با حمایت دولت و همراه شدن مردم، روزهای تلخ و سخت صنایع داخلی به پایان برسد.

آنچه مسلم است، خطاب این نامگذاری فقط مصرف‌کنندگان نیستند و تولیدکنندگان با بهبود کیفیت و رقابتی کردن قیمت و همچنین دولت با سیاست‌گذاری‌های درست و اجرایی نمودن آنها بدون فوت وقت، سهم شاید بیشتر از مصرف‌کنندگان در تحقق این الگوی اقتصادی دارند.

گذشته از آنچه در عمل و اجرا باید اتفاق بیفتد، از زمان اعلام این نامگذاری، بسیاری افراد اعم از مدیران دولتی، سخنرانان، هنرمندان، ورزشکاران، فعالان اقتصادی، اهالی رسانه و حتی مجریان و گزارشگران شبکه‌های مختلف، به انحاء مختلف از طریق رسانه‌های مردم را خطاب قرارداده و ایشان را به حمایت و مصرف کالای ایرانی تشویق کرده‌اند.

در برخی موارد این خطاب قراردادن از تشویق و توصیه فراتر رفته و لحنی تحکمی به خود گرفته و برمصرف کالای ایرانی تأکید می‌کنند و بسیاری ازایشان خود را در مثالی شاخص معرفی می‌کنند که متعصبانه مصرف‌کننده کالای ایرانی هستند و البته این موضوع بسیار مسرت بخش است که افرادی از خواص جامعه اینگونه به کالای تولید داخلی علاقه دارند.

آنچه مسلم است، تمامی این افراد در زمره خواص جامعه قرارمی‌گیرند که رفتار و کردارشان الگویی برای عموم مردم است و این شرایط فرصت مناسبی است تا ایشان برای صنعت و تولید کشور خدمت بزرگی انجام دهند.

کار ناپسند را خوب انجام دهید

همچنین فراز جبلی در یادداشت امروز روزنامه تعادل آورده است: فصل هشتم کتاب «شهریار» نیکولا ماکیاوولی متفاوت و تکان‌دهنده‌تر از سایر فصول این کتاب است. ماکیاوولی در این کتاب به این مساله می‌پردازد که وقتی یک حکمران مجبور به اخذ تصمیمی که نیاز به بی‌رحمی دارد، می‌شود چگونه باید رفتار کند.

در این فصل آمده است که کار کثیفی است... ولی کسی باید آن را انجام دهد. اگر کسی هستید که وظیفه انجام دادن کارهایی را برعهده دارید که برای دیگران بسیار ناخوشایند است، حداقل آن را خوب انجام دهید.

تصمیماتی که امروز در اقتصاد ایران باید گرفته شود از همین جنس هستند. با کج‌دار و مریز نمی‌توان اقتصاد را پیش برد. اگر امیدی بود که نوسان قیمت‌های اساسی در ماه‌های پایانی سال گذشته به سال ۹۶ محدود می‌شود در نخستین روزهای کاری ۹۷ شاهد ابطال این نظر هستیم. قیمت سکه آتی در روز گذشته ۲ میلیون تومان را رد کرد و دلار نیز برخلاف امیدهایی که به کاهش آن بعد از تعطیلات بسته شده بود کار خود را با بیش از ۵ هزار و۱۰۰ تومان به پایان رساند.

۳۳ درصد مردم در فقر مطلق

جهان صنعت در گزارش تیتر اول خود با تیتر "۳۳ درصد مردم در فقر مطلق" نوشت: قرار بر این است که دولت در سال ۹۷ آنطور که در بودجه‌اش پیش‌بینی کرده منابع مالی بیشتری را برای رفع فقر مطلق اختصاص دهد. حتی قرار بود یارانه ۳۳ میلیون نفر از افراد جامعه را حذف کند و با اختصاص آن به رفع بیکاری در راستای رفع فقر گام‌های محکم‌تری بردارد اما این تصمیم نیز بی‌نتیجه باقی ماند و باز هم به آینده موکول شد.

زمان زیادی از پرداخت یارانه به اقشار مختلف جامعه می‌گذرد اما این منابع درآمدی که به حساب خانوارها ریخته می‌شود تاکنون هیچ‌گونه بازخورد مثبتی نداشته و نتوانسته حتی کوچک‌ترین نیازهای اقشار کم‌درآمد جامعه را تامین کند. حتی این حجم وسیع از نقدینگی خود مزید بر علت بوده و بر دیگر معضلات اقتصادی کشور افزوده است.

واضح است نقدینگی‌ها که بالا رود تورم نیز بالا می‌رود و بنابراین دستاوردهای دولتی نیز زیر سوال می‌رود. آنطور که به نظر می‌رسد حتی شرایط رو به بدتر شدن است و با بیکاری گسترده‌ای که اقتصاد را درگیر کرده باید شاهد فقیرتر شدن تعداد بیشتری از اقشار درآمدی جامعه باشیم‌

کد خبر 340941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.