به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، محمدرضا ناظمزاده مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ اصفهان در خصوص این طرح به خبرنگار ایمنا گفت: در راستای اجرای برنامههای هدفمند پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در سطح مدارس این ناحیه، بر اساس هماهنگیهای به عمل آمده با خانه تابآوری و انجمن ازدواج و خانواده کشور، در فاز اول در کارگاهی ۲ روزه با رویکرد مدرسه تابآور، با تدریس محمدرضا مقدسی، مدیر و موسس خانه تابآوری، به مدت ۱۶ ساعت، در محل سالن جلسات ناحیه برگزار شد.
زهرا کاشفی کارشناس مشاوره و مجری این طرح نیز به ایمنا گفت: هماهنگیهای لازم برای اجرای این طرح انجام شد تا مربیانی که در این دوره آموزش میبینند گواهینامه رسمی پایان دوره را با تایید انجمن ازدواج و خانواده کشور و مدیریت آموزش و پرورش ناحیه ۲ اصفهان دریافت کنند.
کاشفی در ادامه تصریح کرد: پس از آموزش مربیان، این طرح به صورت پایلوت در ۴ مدرسه دوره ابتدایی شهر اصفهان با عنوان طرح مدرسه تابآور و با هدف ارتقای مهارتهای تابآوری در دانشآموزان و پرسنل آموزشگاه، برنامهریزی، سازماندهی، اجرا و ارزیابی میشود.
مجری طرح تابآوری ناحیه ۲ در خصوص برنامههای این طرح گفت: در این کارگاه که در راستای اجرای طرح مدرسه تابآور با هدف تربیت دانشآموز تابآور طراحی شده است برای فاز اول آموزش کادر مدیریتی این ۴ مدرسه که شامل ۳۰ نفر از راهبران آموزشی مدارس ابتدایی (مدیران، مشاوران، معاونین) بصورت پایلوت انتخاب شده و این افراد از کادر مدیریتی که اولین ضلع آموزش های این طرح هستند در کارگاه آموزشی تابآوری شرکت نمودند.
به گفته کاشفی قرار است این راهبران آموزشی که دورههای لازم را گذراندهاند برنامه استراتژیک با هدف ارتقاء تابآوری را برای آموزشگاه و عوامل اجرایی بخصوص دانشآموزان خود طراحی و اجرا کنند.
محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تابآوری کشور هم در این باره به ایمنا گفت: طرح مدارس تابآور که توسط ناحیه ۲ اصفهان قرار است در ۴ مدرسه اجرا شود تاکنون در کشور اجرا نشده و در این طرح مدرسه تابآور و موفق در برابر صدمات، چالشها و گرفتاریها و خصوصا آسیبهای اجتماعی عملکرد قابل قبولی دارد.
مدیر و موسس خانه تابآوری در ادامه تصریح کرد: این نوع مدارس دارای اضلاع چهارگانه است و آموزش ها شامل هر ۴ بخش میشود که ضلع اول شامل آموزش به حوزه اداری ستادی و مدیریت مدرسه است که طبیعتا ویژگیها و رفتار سازمانی خود را در بحث اجرا و مدیریت موضوع تابآوری دارند، ضلع دوم شامل مربیان، مشاوران، معلمان، روانشناسان و مددکاران است که ضمن اینکه وظایف و ماموریتهای تحصیلی را دنبال میکنند بنابر پیشبینیهای سازمانی اهداف تربیتی و حفاظت و صیانت از سلامت جسمی معنوی و روانی دانشآموزان هم جزء وظایف این دسته است.
این پژوهشگر حوزه تابآوری در توضیح ضلع سوم هم گفت: ضلع سوم شامل خانوادههایی است که فرزندانشان در این مدارس درس میخوانند و ما معتقدیم هر مدرسهای در هر جای دنیا نیازمند پشتیبانی و همراهی خانوادهها دارد.
این مدرس تابآوری در کشور یادآور شد: ما در مدارس تابآور خود را ملزم کردیم که گامهای جدی و اساسی برای توسعه همکاریها و تعاملات بین مدرسه و خانوادهها برداریم که اینها نیازمند پیگیری است و ضلع چهارم و آخر این مدارس که برخورداران اصلی این مدارس هستند همان دانش آموزانند.
مدیر موسسه تاب آوری در ایران گفت: ما با کنار هم گذاشتن این چهار ضلع و توانمندیهایشان فایل یک مدرسه تابآور را تعریف و شناسایی میکنیم و همه امکانات را از هر ۴ جناح برای شکل گیری این نوع مدارس بسیج میکنیم.
نویسنده کتاب تابآوری در مدارس در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه هدف این مدارس تربیت چه نوع دانش آموزی است، گفت: هدف اصلی این نوع مدارس این است که دانشآموزان آن به عنوان تربیت شدگان این نوع مدرسه، توانایی عبور موفقیت آمیز از مسائل مشکلات و گرفتاریهایشان را داشته باشند لذا ما فرد تابآور را اینطور تعریف میکنیم: او فردی است که بتواند از عهده چالشها و مشکلات بربیاید و اگر صدمهای یا آسیبی به او خورد بتواند به خوبی خود را بازسازی و بازیابی کند و از این مرحله سخت عبور کند و در نهایت بتواند از زندگی خود لذت ببرد.
وی در مورد دستاوردهای تابآوری گفت: عبور موفقیتآمیز و قدرت بازسازی یا بازیابی سلامت از دست رفته یا سلامت در معرض تهدید را پاسداری کردن همگی از دستاوردهای توسعه تاب آور است.
مقدسی با اشاره با اینکه مدرسه تابآور میتواند به عنوان الگویی برای یک مدرسه استاندارد هم معرفی شود، اظهار داشت: مدرسه تابآور در برابر تمام موضوعات و آسیبها حتی بلایای طبیعی هم میتواند مقاومت کند و نوعی قرارگاه برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و آسیبهای اجتماعی است و درکل این تاب آوری به توسعه پیشگیری و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی میانجامد.
از نگاه این پژوهشگر نظر به اینکه تابآوری آموختنی است پس بهترین مکان برای این موضوع و یادگیری آن مدارس ماست.
مقدسی با ابراز امیدواری به اینکه معلمان و کادر آموزشی شرکت کننده در این طرح بتوانند موفقیتهایی به دست آورند، بیان کرد: امیدوارم به زودی این طرح از پایلوت خارج شده و در سراسر استان و پس از آن، در سراسر کشور انجام شود.
به گزارش ایمنا لازم به یادآوری است که آموزش ضلع اول که حوزه مدیریتی بود پایان یافته و این طرح در آموزش اضلاع دیگر که حوزه معلمان و مشاوران و پس از آن خانواده و دانشآموزان است ادامه دارد و پس از آن در ۴ مدرسه اصفهان به صورت پایلوت اجرا میشود.
نظر شما