راهکارهای طلایی افزایش خنکی کولر خودرو با کاهش مصرف سوخت

گرچه در فصل بهار به سر می‌بریم، اما چند روزی است تابستان دارد در کار طبیعت دخالت می‌کند و از همین حالا گرمای خود را به رخ می‌کشد، به ویژه در شهرهای گرم کشورمان که روشن کردن کولر خودرو را در ایام دل‌پذیر اردیبهشت به امری واجب تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خنک شدن در هوای گرم تابستان، خلاص شدن از کلافگی، خواب‌آلودگی ناشی از گرما، بهبود تنفس و گردش خون از فواید استفاده از کولر در فصل گرم است.

خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسیاری افراد راه حل مناسبی برای صرفه جویی در مصرف بنزین محسوب می شود اما حقیقت چیز دیگری است.

اگر در حین توقف یا سرعت پایین از کولر استفاده کنید، بنزین بیشتری مصرف می شود اما استفاده از آن در بزرگ‌راه ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می کند، چرا که اگر در همان حالت، به جای روشن کردن کولر، شیشه‌ها را پایین بکشید، به دلیل برهم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو، مقداری به مصرف سوخت افزوده خواهد شد.

با توجه به اینکه سامانه خنک کننده خودرو، نیروی مورد نیاز خود را مستقیما از موتور خودرو دریافت می نماید، بهره برداری صحیح و اصولی از این سیستم توسط کاربران، تاثیر مستقیم و بسزائی بر عملکرد کولر، کاهش استهلاک و مصرف سوخت خودرو دارد.

لذا در این راستا نکات زیر، همواره در حین بهره برداری از سیستم کولر خودرو توصیه می گردد:

۱- دقت نمایید هنگام استارت زدن، سیستم کولر اتومبیل در وضعیت خاموش باشد، همچنین قبل از روشن نمودن سیستم کولر، بهتر است اجازه دهید تا موتور خودرو به اندازه کافی گرم شود.

۲- حتی الامکان سعی کنید اتومبیل را در محل سایه پارک نمایید و از قراردادن درازمدت خودرو در معرض تابش مستقیم نور خورشید اجتناب نمایید. درصورتیکه خودرو برای مدتی در معرض نور مستقیم خورشید پارک شده باشد، ممکن است درجه حرارت داخل کابین خودرو به بیش از ۶۵ درجه سانتیگراد برسد. در این حالت بهتر است ابتدا شیشه های خودرو را پایین کشیده و از فن تهویه، کمک گرفته و درصورت امکان خودروی خود را برای لحظاتی به محلی خنک تر و دور از تابش مستقیم نور خورشید هدایت نمایید و سپس، از سامانه خنک کننده خودرو استفاده نمایید.

پیروی از این رویه، موجب خواهد شد تا علاوه بر کاهش استهلاک و مصرف سوخت خودرو؛ فضای داخل کابین با سرعت بیشتری به دمای مطلوب برسد.

۳- معمولاً در مجرای هوای ورودی از خارج خودرو به سیستم کولر؛ نوعی فیلتر جهت تصفیه هوا تعبیه شده است. با توجه به اینکه جداره های این فیلتر به مرور زمان توسط ذرات گرد و غبار آلوده می شود، لازم است هرچندوقت یکبار آنرا بازدید نموده و در صورت لزوم تعویض نمایید.

۴- درهنگام استفاده از کولر خودرو سعی کنید در بهای خودرو را زیاد باز و بسته ننمایید، همچنین لاستیک های دور دربها از آب بندی کامل برخوردار باشند، چراکه درغیر اینصورت راندمان کولرخودرو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

۵- توجه نمایید؛ هنگامی که سرعت اتومبیل ویا دور موتور بالا می باشد کولر خودرو را روشن ننمایید. بهترین زمان جهت راه اندازی سیستم کولر خودرو، قبل از حرکت و یا حرکت در سرعت بسیار پایین می باشد، در غیر اینصورت احتمال بروز خسارت به کمپرسور کولر خودرو، وجود دارد. اما خاموش نمودن کولر خودرو در هر سرعتی بلامانع است.

۶- درهنگام استفاده از کولر اتومبیل، همواره سعی نمایید جهت ورود هوای تازه به داخل کابین خودرو شیشه ها را پایین نکشید، بلکه با استفاده از تغییر وضعیت مجرای هوای ورودی توسط اهرم ویا دکمه مربوط به کنترل دریچه هوای ورودی به سیستم کولر، آنرا در وضعیت ورود هوا از خارج، تنظیم نمایید.

۷- از آنجائیکه درهنگام فعالیت سیستم کولر اتومبیل؛ رطوبت موجود در هوای داخل کابین خودرو حین عبور از قسمت خنک کننده کولر (اواپراتورِ کولر، واقع در زیر داشبورد خودرو) به مایع تبدیل می شود؛ از طریق شیلنگ تخلیه تعبیه شده در زیر اواپراتور، به خارج از کابین خودرو هدایت می گردد. این پدیده، در مواقعی که تعداد سرنشینان خودور نزدیک به ظرفیت آن است ویا در روزهایی که رطوبت هوا بالا می باشد، با مشاهده ی وجود جریان قطرات آب در زیر خودرو همراه خواهد بود که امری کاملاً طبیعی است. بنابراین دقت نمایید در هنگام اعمال هرگونه تغییرات در مسیر عبور شیلنگ تخلیه مربوط به اواپراتور، شیلنگ مذکور دچار گرفتگی ویا بریدگی نشود تا از باقیماندن آب در داخل اواپراتور و درنتیجه ایجاد بوی نامطبوع درآن ویا، نفوذ آب به داخل کابین خودور، پیشگیری گردد.

۸- در استفاده طولانی مدت از کولر اتومبیل، بهتر است سرعت دمنده (فن تهویه) در وضعیت های "۱" ویا "۲" قرار گیرد و از سرعت های بیشتر آن تنها در مواقعی که کولر تازه روشن شده باشد استفاده نمایید. همچنین همواره سعی نمایید جهت پره های تهویه دریچه های کولر به گونه ای تنظیم گردد که مسیر هوا، برای مدت طولانی به سمت صورت ویا بدن سرنشینان خودرو نباشد.

۹- در مواقعیکه خودرو حامل سرنشین به تعداد نزدیک به ظرفیت آن می باشد، در هنگام بالارفتن از شیبهای تند، بهتر است از کولر خودرو استفاده ننمایید و یا آنرا موقتاً خاموش نمایید. همچنین دقت نمایید؛ استفاده از کولر خودرو در شرایط مذکور ویا در ترافیک های داخل شهری، تا زمانیکه دمای موتور در محدوده غیرطبیعی قرار نگرفته است مجاز می باشد.

۱۰- کمبود آب رادیاتور اتومبیل می تواند موجب گرم شدن بیش از اندازه موتورِ خودرو گردد، بنابراین همواره کنترل نمایید تا میزان آب رادیاتور در وضعیت استاندارد خود باشد.

۱۱- جهت حفاظت از موتور و افزایش بازدهی سیستم خنک کننده موتور، همواره از ضدجوش - ضدیخ استاندارد استفاده نمایید.

۱۲- به جهت حفظ کارایی سیستم کولر اتومبیل و همچنین پیشگیری از کاهش عمر استانداردِ باطری خودرو، همواره دقت لازم را در خصوص رسیدگی و کنترل شرایط باطری، مبذول فرمایید.

۱۳- از آنجائیکه کاهش راندومان کندانسور کولر، تأثیر مستقیم بر عملکرد سیستم کولر خودرو دارد؛ بهتر است هرچندوقت یکبار لابلای پره های آنرا توسط هوای فشرده ویا فشار آب (دقت نمایید فشار آب مورد استفاده مخرب نباشد ویا به عبارتی بقدری زیاد نباشد که موجب دفرمگی پره های کندانسور گردد)، تمیز نمایید تا از کاهش ظرفیت تبادل حرارتی کندانسور ناشی از مسدود شدن پره ها، و درنتیجه از کاهش راندومان سیستم کولر خودرو پیشگیری گردد.

۱۴- با توجه به اینکه انتقال نیروی دورانی موتور به کمپرسور توسط تسمه صورت می گیرد؛ در خصوص تسمه مربوطه موارد زیر را همواره مورد توجه قراردهید:

الف - درصورت مشاهده ساییدگی، ترکیدگی ویا بریدگی در تسمه، ضمن توجه به علل مرتبط؛ جهت تعویض آن اقدام نمایید.

ب - میزان کشش تسمه در حال عادی باید به گونه ای تنظیم گردد که چنانچه نیرویی معادل یک وزنه ۱۰ کیلوگرمی بر نقطه میانی تسمه (نسبت به دو پولی مجاور آن نقطه) اعمال گردد؛ میزان جابجائی تسمه در حدود یک سانتیمتر باشد.

ج - در مواقع تعویض روغن موتور ویا انجام هرگونه تعمیرات در فضای موتورِ اتومبیل دقت نمایید؛ برای حفظ عملکرد استاندارد و عمر مفید تسمه؛ از آلوده شدن تسمه و قسمت کلاچ کمپرسور به هرگونه روغن محافظت گردد.

۱۵- در فصولی که از سیستم کولر اتومبیل استفاده نمی گردد؛ به هیچ وجه نباید تسمه مربوط به کمپرسور را باز نمایید، بلکه کنترل نمایید که آن همواره در شرایط استاندارد خود باشد. همچنین سیستم کولر خودرو بایستی حداقل یکمرتبه در هر یک از فصل های سال (هرچند برای یک مدت کوتاه)، بکار گرفته شود. رعایت این امر حتی در فصول سرد سال نیز ضروری است.

۱۶- بر روی لوله و شیلنگ های کولر اتومبیل محل هایی برای شارژ گاز در دو نقطه، به نام های شیر شارژ فشار بالا و شیرشارژ فشار پایین تعبیه گردیده است. توجه نمایید در پوش های پلاستیکی مربوط به آنها سالم بوده و بطور کامل و محکم در محل خود نصب شده باشند. در غیر اینصورت امکان تخلیه گاز کولر از این نقاط، به مرور زمان وجود دارد.

۱۷- براساس آنچه گفته شد؛ سامانه خنک کننده اتومبیل نیازمند انجام اقدامات نگهداری دائمی و سالانه است. بنابراین مراجعه به مراکز معتبر تعمیراتی جهت بازدید سیستم کولر خودرو، برای یکبار در سال (بویژه در مواقعیکه عملکرد غیرمعمول در سیستم مشاهده گردد) بسیار حائز اهمیت است.

۱۸- دو نکته زمستانی را هم فراموش نکنید: اول این که کولر حداقل هر ماه یک بار به مدت سی دقیقه – یعنی حتی در فصول سرد سال - باید روشن و کمپرسور درگیر شود تا گاز خنک‌کننده به اصطلاح رسوب نکند، چون در این صورت ناگزیر خواهید بود چند ده هزار تومان برای شارژ گاز کولر هزینه کنید.

۱۹- نکته دوم این که در فصول سرد سال که معمولا داخل اتاق و شیشه‌ها بخار می‌گیرد، اگر روشن کردن بخاری و ورود هوا از بیرون به داخل هم افاقه نکرد، به عنوان آخرین راه، باید در حین روشن بودن بخاری و ورود هوای گرم، دکمه کولر را روشن کنید تا کمپرسور نیز درگیر شود. از آن‌جا که یکی از خاصیت‌های کولر، جذب رطوبت محیط است، این کار ضمن ادامه کار بخاری و گرم کردن کابین، باعث کاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدایی شیشه‌ها کمک خواهد کرد.

کد خبر 305019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.