تکمیل کریدورهای آزادراهی نیازمند ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب کشور را از اولویت‌های اصلی دولت و وزارت راه وشهرسازی برشمرد و گفت: هم‌اکنون ۳۳۹ کیلومتر از این کریدورها در دست اجراست و برای تکمیل بخش‌های باقی‌مانده بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هوشنگ بازوند با تشریح تکمیل کریدورهای آزادراهی را در قالب هفت طرح اظهار کرد: کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غربی کشور در مجموع ۶ هزار و ۱۸۶ کیلومتر است که در حال حاضر ۲ هزار و ۸۳۶ کیلومتر از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: هم‌اکنون ۳۳۹ کیلومتر از این کریدورها در دست اجرا است و برای تکمیل بخش‌های باقی‌مانده بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی کریدور شماره یک آزادراهی کشور را که از شمال تا جنوب کشور امتداد دارد را یکی از مهمترین شریان‌های ترانزیتی کشور اعلام کرد و ادامه داد: این کریدور از تهران آغاز می‌شود و با عبور از قم، اراک، خرم‌آباد و اهواز به بندر امام خمینی در جنوب متصل می‌شود.

وی اضافه کرد: این کریدور ۸۱۷ کیلومتر است که تاکنون ۴۵۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۵ کیلومتر آن در قالب آزادراه قم- سلفچگان و اراک- خرم‌آباد در دست اجرا است و به‌منظور تکمیل بخش‌های باقی‌مانده ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

بازوند دومین کریدور آزادراهی کشور را تسهیل‌کننده ارتباط پایتخت با شمال غرب کشور دانست و اظهار داشت: این کریدور به طول ۹۱۴ کیلومتر از تهران تا مرز بازرگان در شمال غرب کشور طراحی شده است که در حال حاضر ۶۶۴ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است و عملیات اجرایی ۹۲ کیلومتر شامل قطعه ۶ آزادراه ارومیه- تبریز و آزادراه تبریز- مرند در دست اجرا است.

وی در تشریح سومین کریدور آزادراهی کشور از تهران تا ایلام در غرب کشور، اظهار داشت: این کریدور به طول ۶۰۷ کیلومتر از تهران آغاز و با عبور از ساوه، همدان، کرمانشاه و حمیل به ایلام در غرب کشور می‌رسد؛ ۲۸۸ کیلومتر آن در حال حاضر زیر عبور قرار دارد و ۸۵ کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اتصال تهران به بندرعباس را چهارمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و گفت: این کریدور شمال- جنوبی ۱۲۹۷ کیلومتر است که محدوده تهران تا نطنز به طول ۳۱۲ کیلومتر به صورت آزادراه در دست بهره‌برداری قرار دارد و عملیات اجرایی ۹۸۵ کیلومتر دیگر هنوز آغاز نشده است.

وی تکمیل کریدور شماره پنج با هدف اتصال آزادراهی تهران- قزوین- رشت- آستارا را یکی دیگر از اولویت‌های دولت دانست و ادامه‌داد: این کریدور ۵۲۰ کیلومتر است که در حال حاضر تا رشت به صورت آزادراهی زیر عبور قرار دارد و عملیات اجرایی ۱۹۰ کیلومتر دیگر نیازمند ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

بازوند در ادامه از تکمیل شدن ۷۰۷ کیلومتر از کریدور آزادراهی شماره ۶ خبر داد و گفت: این کریدور نیز در قالب اتصال تهران- قم- اصفهان-شیراز و بوشهر طراحی شده است و در حال حاضر حدود ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی مسیر تهران- چرمشهر- گرمسار- سمنان- مشهد-سرخس را هفتمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و توضیح داد: این کریدور ۹۵۴ کیلومتر است که ۸۵ کیلومتر آن در قالب آزادراه جنوبی تهران تکمیل شده است و به منظور اتصال‌آزادراهی پایتخت به شمال شرق کشور ۸۳۶ کیلومتر از آن باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور یادآور شد: در حال حاضر سه هزار و ۵۲ کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، ۷۶۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و یک هزار و ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه است و با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریع‌تر این اولویت‌های آزادراهی به‌دنبال مشوق‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در کنار دولت در توسعه شبکه آزادراهی کشور و بهره‌مندی از مزایای آن هستیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 827023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.