لزوم استفاده از سامانه‌های هوشمند برای مدیریت ۱.۵ میلیارد سفر سالانه در شهر اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد سفر در کلان‌شهر اصفهان انجام می‌شود که مدیریت آن نیازمند به‌کارگیری ابزارها و سامانه‌های به‌روز و هوشمند است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت در نشست تکریم و معارفه رئیس اداره هوشمندسازی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به توسعه هوشمندسازی و چشم‌انداز آینده و تأکید بر ضرورت هوشمندسازی در مدیریت شهری اظهار کرد: هوشمندسازی نه‌تنها الزام زندگی مدرن شهری است، بلکه رویکردی بنیادین برای تحول در خدمات شهری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد سفر در کلان‌شهر اصفهان انجام می‌شود که مدیریت آن نیازمند به‌کارگیری ابزارها و سامانه‌های به‌روز و هوشمند است، افزود: اداره هوشمندسازی باید به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و برنامه‌ریز سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS)، نقشه راه اصلی هوشمندسازی در حوزه تخصصی حمل‌ونقل و ترافیک را تدوین و چگونگی گذار به شرایط مطلوب را ترسیم کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه استفاده تعامل‌گرایانه از سازوکار نظارتی، رصد فعالیت‌ها، پروژه‌ها و طرح‌های ITS در کل حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اعم از ستادِ معاونت، سازمان‌ها و شرکت مهندسی نیک‌اندیش در دستور کار اداره هوشمندسازی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان قرار دارد، ادامه داد: با توجه به این موضوع، علاوه‌بر اینکه باید مشخص کرد هر بخش از حوزه چه برنامه‌ای در حدود و ثغور هوشمندسازی دارد و چه بخشی از معماری ITS را تشکیل می‌دهد، هیچ‌گاه نباید فعالیت‌ها به‌رویه‌ای ثابت و غیرپویا محدود شود، بلکه لازم است در مسیری فعال و پرتکاپو به‌دنبال ارتقای امکانات و کیفیت خدمات شهری بر پایه معرفی و پیاده‌سازی فناوری‌های جدید و بهره‌برداری حداکثری از سامانه‌های موجود باشیم.

ساکت با اشاره به همکاری‌های مؤثر با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، حوزه‌های پژوهشی و ظرفیت‌های ارزنده موجود از جمله شرکت مهندسی نیک‌اندیش، خواستار افزایش عاملیت اداره هوشمندسازی در تعریف نیازها و همکاری با نهادهای فناورانه شد.

وی تصریح کرد: نیازمند عاملیت در سفارش‌دهی محصولات و فناوری‌های نوین هستیم تا بتوانیم اقداماتی کارآمد را دنبال و چالش‌های احتمالی آینده را مدیریت کنیم. شناسایی ظرفیت‌های فناورانه و نوآوری در تجهیزات ایمنی شهری، همچون گاردریل‌های جدید، نشانگر نتیجه‌بخش بودن این رویکرد است که می‌تواند به دستاوردهای اقتصادی نیز بینجامد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به پروژه‌های کلان هوشمندسازی گفت: پروژه‌هایی همچون مدیریت محدوده‌های ترافیکی و پارک حاشیه‌ای نمونه‌هایی از مصادیق هوشمندسازی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک محسوب می‌شود که دامنه تأثیرات آن بر ذی‌نفعان مختلف بسیار گسترده است و در صورت پیاده‌سازی سنجیده و مؤثر می‌تواند نقش بسزایی در بهبود رفتار سفرهای شهروندان در قالب سیاست‌های مدیریت تقاضا، همچنین آزادسازی ظرفیت شبکه معابر و مدیریت عرضه با رعایت قانونمندی در رفتارهای ترافیکی ایفا کند.

ساکت با اشاره به چرخه حیات و تکامل این طرح‌ها و پروژه‌ها افزود: پیچیدگی‌های فراوانی در پیاده‌سازی اصولی طرح‌ها و پروژه‌های ITS وجود دارد، از این‌رو علاوه‌بر ملاحظات مهندسی، تعامل با ذی‌نفعان و به‌کارگیری تجارب موفق در کل چرخه هوشمندسازی از مرحله صفر یعنی شناسایی ظرفیت و فراخوان ایده تا پیاده‌سازی، رشد، بلوغ مناسب و در نهایت واگذاری به حوزه مربوط، از ضروریات است.

وی با اشاره به تغییر جهت خیابان آمادگاه در نوروز و فعالیت‌های «قرارگاه حمل‌ونقل بهار»، پیاده‌سازی این پروژه را نمونه‌ای موفق در استفاده از تعاملات چندسطحی در بخش‌های مختلف دانست.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان توجه ویژه به فناوری‌های به‌روز از جمله هوش مصنوعی و استفاده از ظرفیت داده‌های حمل‌ونقلی و ترافیکی را در این حوزه مورد تاکید قرار داد و گفت: با بهره‌برداری از داده‌ها به شیوه اصولی، پیش‌بینی و تحلیل‌های درستی می‌توان از رفتارها، الگوهای سفر و تردد در سطوح گوناگون از جمله مناطق شهر اصفهان، دروازه‌های ورودی-خروجی، حلقه‌های بزرگراهی، کاربری‌های مهمِ تولید و جذب سفر همچون مراکز خرید بزرگ، اماکن سیاحتی-تفریحی به اقتضای برنامه‌های مناسبتی از جمله تعطیلات نوروز، بازگشایی مدارس و شرایط مختلف شبکه حمل‌ونقل و ترافیک به‌دست آورد و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های مطالعاتی، اجرایی و عملیاتی مناسب را در دستور کار قرار داد، بیانیه مأموریت برای حوزه‌های مختلف به تناسب شرایط تدوین و ابلاغ کرد و میزان موفقیت آن‌ها را نیز رصد کرد.

ساکت با تاکید بر لزوم بازفعالیت کارگروه تخصصی هوشمندسازی اظهار داشت: حوزه هوشمندسازی نیازمند برنامه‌ریزی، رصد و نظارت دقیق است؛ این کارگروه می‌تواند برنامه‌های هوشمندی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک را در بخش‌های مختلف بر پایه رویکرد همکاری و ظرفیت‌سازی با مجموعه‌های مختلف داخل و خارج معاونت ترافیک و ذی‌نفعان کلیدی تعیین، تکمیل، تدقیق، نقطه‌گذاری و رصد کند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با اشراف کامل بر اکوسیستم سفر در کلان‌شهر اصفهان، هوشمندی و اثربخشی آن بتوان بهبود سهم سفر مُدهای مختلف، کارایی حمل‌ونقل بار و کالا، ایمنی و کاهش تصادفات و بهینه‌سازی تخصیص منابع را به منصه ظهور و بروز رساند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اهمیت هماهنگی و اطلاع‌رسانی در حوزه فعالیت‌های هوشمندسازی گفت: لازم است دستاوردها و یافته‌های این اداره و زحمات بدنه کارشناسی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در ستاد به‌صورت مستمر به شهروندان ارائه شود؛ این موضوع نه‌تنها موجب شفافیت عملکردی می‌شود، بلکه آگاهی شهروندان از تلاش‌های انجام‌شده را افزایش می‌دهد.

ساکت ضمن آرزوی موفقیت برای «سید جواد عقیلی» در مسئولیت جدید خود تأکید کرد: هوشمندسازی یکی از محورهای کلیدی رشد و مدیریت شهری است و با تعاملات گسترده و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان آینده‌ای روشن را برای شهر اصفهان رقم زد.

لزوم استفاده از سامانه‌های هوشمند برای مدیریت ۱.۵ میلیارد سفر سالانه در شهر اصفهان

به گزارش ایمنا، نشست تکریم و معارفه رئیس اداره هوشمندسازی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با حضور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، مدیران ارشد حوزه و جمعی از مسئولان این نهاد برگزار شد. در این جلسه از تلاش‌ها و خدمات سید فرزاد قریشی، رئیس پیشین، تقدیر شد و سید جواد عقیلی به‌عنوان رئیس جدید این اداره معرفی شد.

سید جواد عقیلی (کارشناسی ارشد مهندسی برق) بیش از ۱۰ سال فعالیت در مجموعه‌های مختلف شهرداری از جمله مرکز مدیریت و کنترل ترافیک، اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی و اداره هوشمندسازی را در کارنامه خود دارد. وی همچنین در سطوح مدیر پروژه و مشاور با صنایع فولادی و سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی همکاری داشته و عضو رسمی هیئت داوران ژورنال‌های ISI در مؤسسات بین‌المللی علمی‌پژوهشیIEEE ،Elsevier ، Springer ،Wiley و IET از جمله IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems (ITS) و IET ITS است.

کد خبر 855416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۸
    0 0
    شما اصلا میدونید هوش مصنوعی چیه یا تو فضای مجازی در موردش خوندید