لزوم توجه به اقدامات نرم‌افزاری در مدیریت ترافیک

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر ضرورت توجه به اقدامات نرم‌افزاری و کاهش ترافیک گفت: یکی از نکاتی که در این گزارش کمتر مورد توجه قرار گرفته، اقدامات نرم‌افزاری است؛ در حالی که بخش زیادی از وظایف حوزه حمل‌ونقل و ترافیک مربوط به توسعه این اقدامات است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوالفضل قربانی امروز _ دوشنبه بیستم اسفند_ در یکصدوشصتمین نشست کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در این جلسه ضمن ارائه گزارش پروژه‌های کوتاه‌مدت، بر ضرورت تکمیل جدول پروژه‌ها اشاره شد؛ در این راستا لازم است برای هر یک از پروژه‌ها دلایل توجیهی مشخص شود تا امکان پیگیری آن‌ها فراهم شود، همچنین تعیین زمان‌بندی مشخص برای اجرای این پروژه‌ها ضروری است تا امکان ارزیابی آن‌ها در مقاطع مختلف وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیان مشکلات پروژه‌ها اهمیت دارد، افزود: بعضی از چالش‌ها مطرح شد، اما بخش‌هایی نیز مغفول ماند که باید مورد بررسی قرار گیرد تا این گزارش بتواند به‌عنوان نقشه راهی برای اجرای پروژه‌های کوتاه‌مدت مدنظر قرار گیرد، بر همین اساس در بخش جمع‌بندی دغدغه‌ها و پیشنهادهایی که از سوی کارشناسان مطرح شد، باید برنامه‌ریزی صورت گیرد تا برای هر یک از آن‌ها اقدامات اجرایی در نظر گرفته شود و از میزان مشکلات کاسته شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر ضرورت توجه به اقدامات نرم‌افزاری و کاهش ترافیک گفت: یکی از نکاتی که در این گزارش کمتر مورد توجه قرار گرفته، اقدامات نرم‌افزاری است؛ در حالی که بخش زیادی از وظایف حوزه حمل‌ونقل و ترافیک مربوط به توسعه این اقدامات است.

قربانی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، ابتدا خیابان‌ها احداث و سپس مشکلات ناشی از آن‌ها ازجمله مسائل مربوط به دسترسی‌ها و حوادث ترافیکی نمایان می‌شود، بنابراین لازم است اقدامات نرم‌افزاری گسترش پیدا کند تا از بروز مشکلات پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: اقدامات کاهنده ترافیک باید در اولویت قرار گیرد؛ بعضی پروژه‌هایی که در گزارش مطرح شد، ممکن است نه‌تنها موجب کاهش ترافیک نشود، بلکه آن را افزایش دهد، ازاین‌رو لازم است توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که حوزه حمل‌ونقل و ترافیک باید پرچم‌دار آن باشد، بهره‌گیری از هوش مصنوعی به‌ویژه در شهری همچون اصفهان است؛ استفاده از این فناوری می‌تواند تحول بزرگی در مدیریت حمل‌ونقل و کاهش مشکلات ترافیکی ایجاد کند.

قربانی اضافه کرد: بعضی اقدامات در حوزه هوشمندسازی معرفی شده است، اما تفاوت میان «هوشمندسازی» و «هوش مصنوعی» باید به‌درستی درک شود؛ هوش مصنوعی می‌تواند در تحلیل داده‌های ترافیکی، مدیریت چراغ‌های راهنمایی و ارائه راهکارهای پیشرفته نقشی کلیدی ایفا کند.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر دو معاونت محیط زیست و خدمات شهری و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بیشترین ارتباط را با مردم دارند، در حالی که سایر معاونت‌های دیگر همچون معاونت عمران بیشتر با پیمانکاران در تعامل هستند، بنابراین نباید اجازه داد که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در مناطق شهرداری به‌عنوان یک معاونت دست دوم دیده شود؛ لازم است نگاه ویژه‌ای به این حوزه شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مدیریت ترافیک یک موضوع علمی است و نباید با نگاه‌های احساسی به آن پرداخته شود؛ همان‌طور که برای درمان بیماری‌های پیچیده نیاز به دانش تخصصی است، در حوزه ترافیک نیز باید بر پایه مطالعات علمی تصمیم‌گیری شود؛ تصمیماتی که امروز بدون پشتوانه علمی در نظر گرفته شود، ممکن است فردا مشکلات جدیدی ایجاد کند.

قربانی خاطرنشان کرد: بعضی تخلفات ساخت‌وساز منجر به مشکلات ترافیکی بلندمدت می‌شود، حتی جریمه‌های مالی نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای این معضل باشد، بلکه لازم است در فرایند صدور پروانه ساختمانی، نگاه به تأثیرات ترافیکی به‌طور کامل تغییر کند و مسائل مرتبط با سنجش ترافیکی با دقت بیشتری بررسی شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای مدیران شهری گفت: پیشنهاد ما این است که به‌صورت دوره‌ای، مباحث روز ترافیک توسط متخصصان خبره برای کارشناسان حوزه حمل‌ونقل، مدیران شهری و سایر همکاران در شهرداری ارائه شود؛ برگزاری این دوره‌ها به‌صورت فصلی (هر سه ماه یک‌بار)، می‌تواند به بهبود وضعیت حمل‌ونقل شهری و ارتقای سطح دانش مدیران و کارشناسان کمک کند.

کد خبر 847708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.