اهمیت توجه به نقش کلیدی رسانه‌ها در ترویج روزه‌داری و معنویت

برگزیده ملی المپیاد سوادرسانه‌ای با بیان اینکه رسانه‌ها در ترویج فرهنگ روزه‌داری و معنویت نقش کلیدی ایفا می‌کنند، گفت: دیگر زمان پیام‌های ساده و رسمی گذشته است، از این رو پیام‌های منتشر شده رسانه‌ای باید تأثیرگذار و با نیازهای جامعه امروزی هماهنگ باشد.

امیرمحمد ذوالفقاربیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ روزه‌داری و معنویت ماه رمضان اظهار کرد: رسانه‌ها در عصر حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای شکل‌دهی به فرهنگ و باورهای جامعه شناخته می‌شوند، به ویژه در موضوعاتی همچون روزه‌داری و معنویت ماه رمضان، رسانه‌ها می‌تواند با تکرار پیام‌های هدفمند، این مفاهیم را به باورهای عمومی تبدیل کند، اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان این فرهنگ را به شیوه‌ای درست و جذاب ترویج داد؟

وی در ادامه با بیان اینکه برای پاسخ به این پرسش، باید به تولید محتوای کاربردی و جذاب توجه ویژه‌ای داشت، افزود: دیگر زمان پیام‌های ساده، خشک و رسمی گذشته است و امروزه مردم به دنبال محتواهایی هستند که به زندگی واقعی آن‌ها نزدیک باشد، برای مثال برنامه‌هایی که داستان‌های واقعی از افرادی را نشان می‌دهند که با روزه‌داری توانسته‌اند زندگی خود را تغییر دهند، بسیار تأثیرگذارتر از سخنرانی است، همچنین استفاده از هنر در قالب سریال‌های کوتاه، انیمیشن‌های مفهومی یا کلیپ‌های طنز با پیام‌های معنوی می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.

عضو انجمن علمی روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر بُعد اجتماعی روزه‌داری ادامه داد: یکی از راه‌های مؤثر برای ترویج فرهنگ روزه‌داری، تمرکز بر بُعد اجتماعی این عمل عبادی است. روزه تنها یک عمل فردی نیست، بلکه می‌تواند حس همدلی و مهربانی را در جامعه تقویت کند، از این رو رسانه‌ها می‌توانند با تولید برنامه‌هایی که نشان می‌دهد روزه‌داری چگونه می‌تواند به افزایش همبستگی اجتماعی کمک کند، این فرهنگ را نهادینه کنند، به عنوان مثال مستندهایی که زندگی افراد کم‌بضاعت را به تصویر می‌کشد و راه‌هایی برای کمک به آن‌ها ارائه می‌دهد، می‌تواند تأثیر عمیقی بر مخاطبان بگذارد و آن‌ها را به مشارکت در امور خیریه ترغیب کند.

‏باید‬ به تولید محتواهای آموزنده و سرگرم‌کننده توجه بیشتری داشته باشیم

ذوالفقاربیک با اشاره به چالش‌های محتوای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی عنوان کرد: در سال‌های اخیر، تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی افزایش چشمگیری داشته است، اما کیفیت این محتواها همیشه مطلوب نیست. بسیاری از این محتواها تنها جنبه سرگرمی دارند و کمتر به رشد فکری و اخلاقی این گروه سنی توجه می‌کند. کلیپ‌های کوتاه، چالش‌های شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین اغلب یا خنثی هستند یا حتی گاهی تأثیرات منفی بر جای می‌گذارند، از سوی دیگر برخی برنامه‌ها و کانال‌ها سعی کرده‌اند محتوای آموزنده تولید کنند، اما این محتواها اغلب فاقد جذابیت بصری و داستانی لازم هستند، به همین دلیل مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار نمی‌گیرد.

وی به راهکارهای بهبود محتوای کودکان و نوجوانان اشاره و اضافه کرد: برای بهبود این وضعیت، ایجاد تعادل بین جذابیت و محتوای آموزشی ضروری است؛ تولید محتوایی که هم آموزنده باشد و هم سرگرم‌کننده، می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، به عنوان مثال استفاده از قالب‌هایی همچون انیمیشن، کمیک، بازی‌های تعاملی یا چالش‌های جذاب در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مفاهیم اخلاقی و دینی را به شیوه‌ای جذاب به کودکان و نوجوانان منتقل کند.

برگزیده ملی المپیاد سوادرسانه‌ای با تاکید بر نقش مشارکت متولیان امر تربیت کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: مشارکت والدین و مربیان در این فرایند نیز بسیار مهم است؛ بسیاری از والدین از محتوایی که فرزندانشان در فضای مجازی مصرف می‌کنند، آگاهی ندارند، بنابراین تولید محتوایی که هم برای کودکان جذاب باشد و هم والدین را در جریان قرار دهد، می‌تواند به بهبود کیفیت محتوای کودک و نوجوان کمک کند.

ذوالفقاربیک با بیان اینکه رسانه‌ها در ترویج فرهنگ روزه‌داری و معنویت و در بهبود محتوای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، نقش کلیدی ایفا می‌کنند، افزود: نکته مهم این است که پیام‌های منتشر شده باید تأثیرگذار و با نیازهای جامعه امروزی هماهنگ باشد. با تولید محتوای جذاب، کاربردی و متناسب با مخاطبان مختلف، رسانه‌ها می‌توانند به شکل مؤثری در ارتقای فرهنگی و اخلاقی جامعه مشارکت کنند.

کد خبر 847056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.