به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، مریم جلالی در برنامه تلویزیونی مجله هنری مرصع شبکه چهار اظهار کرد: معتقدم هر جشنواره باید یک هدف داشته باشد و اگر جشنواره فجر صنایعدستی نیز آثار و پیامدی نداشته باشد، یک میهمانی بدون دستاورد میشود.
وی درباره دورههای پیشین جشنواره فجر صنایع دستی سرو سیمین افزود: سال اول در هفتمین گام برگزاری این جشنواره، شعار ما «زنان، پیشگام پیشرفت اقتصاد هویتبنیان» بود، جشنواره هشتم به میمنت نام امام هشتم (ع) «پیوند نسلی، پاسداشت هویت در پهنه جهانی» و در گام نهم نیز «تنوع فرهنگی وفاق ملی» شعارمان بود.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشورمان ادامه داد: اگر در نمایشگاه صنایعدستی دنبال تکنیک بودیم، در جشنواره صنایعدستی دنبال وفاق بودیم و باید وفاقی بین دستگاهها، متولیان و افراد تصمیمگیر شکل بگیرد.
جلالی با بیان اینکه صنایعدستی ایران بسیار منعطف است، تصریح کرد: صنایعدستی در ایران قابلیت وفاق دارد که میتواند تمام ساحتها را دور هم جمع کند، از محیط زیست گرفته تا انسجام خانواده و روح زیباییشناسی. سال جاری در کنار جشنواره سرو سیمین بخش نمایشگاه دیپلماتیک را برای دستگاههایی که موظفند برای نیروهایشان هدیههایی بخرند، گذاشتیم.
وی افزود: حلقه اتصال بین هنر با صنعت و بازرگان و همگرا کردن این سه با یکدیگر بسیار سخت است، اما سال جاری در جشنواره فجر صنایع دستی، صنایع دستی معیشت عزتآفرین داشتیم. تلاش ما بر این است تا در کنار حفظ اصالت هنری، به زندگی هنری نیز روح بخشیم.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقدام مهمی در حوزه صنایع دستی انجام شده است، گفت: ما باید الزامات و اقتضائات زمان را در نظر بگیریم. اگر قرار است صنایع دستی ما همچون قدیم صنایع زیستی باشد باید قیمت مطلوبی داشته باشد و اقتصادی باشد و بهراحتی در دسترس مردم قرار بگیرد. ما در جشنواره فجر صنایع دستی جایزه وفاق را به همین منظور طراحی کردیم.
جلالی در پاسخ به پرسشی درباره فرش دستباف و قیمت بالای آن در بازار فروش تصریح کرد: فرش مادر صنایع دستی است. حوزه فرش دستباف زیرمجموعه وزارت صمت است. فرش ایرانی بسیار مهم است، اما ما مثلثی با حضور کارشناسان، مشتریان و سیاستگذاران داریم. فرش ایرانی در حوزه سازمانی دچار خدشه شده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، درباره اینکه چگونه کالاهای صنایع دستی را بهصورت اقتصادی و مصرفی به دست مصرفکننده میرسانند؟ گفت: در حال حاضر دنیا دنبال روایت است و آنقدر تولید کالا افزایش پیدا کرده است که خرید کالای با قصه به کالای بدون قصه اولویت دارد؛ یکی از کارکردهای سرو سیمین تولید روایت است.
نظر شما