شهرداری اصفهان ۶۱ درصد بودجه ۱۴۰۴ را به بهبود شرایط زیست‌محیطی اختصاص داد

شهردار اصفهان گفت: با اختصاص ۶۱ درصد بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری به پروژه‌های زیست‌محیطی، گام‌های موثری در بهبود شرایط محیط زیست این کلان‌شهر برداشته است؛ این بودجه بیشتر در حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی، مدیریت منابع آب و توسعه فضای سبز متمرکز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده شامگاه گذشته _یکشنبه پنجم اسفند_ در فصل چهارم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: از زمانی که در شهرداری مشغول به‌کار شدم، برای خود چهار سطح مدیریتی تعریف کردم؛ به نظر می‌رسد مدیران پیشین نیز به این چهار سطح متعهد بوده‌اند.

وی افزود: سطح نخست مدیریت استراتژیک یا راهبردی است؛ یعنی تعیین می‌کنیم در کلان‌شهر اصفهان چه اهدافی داریم که برنامه راهبردی شهرداری همان برنامه جامع برای یک بازه زمانی مشخص است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در دوره ششم مدیریت شهری، تدوین برنامه راهبردی ۱۴۱۰ در سال ۱۴۰۲ تصویب و به شهرداری ابلاغ شد، گفت: این برنامه به ما کمک می‌کند همچون داشتن یک نقشه جامع و هوایی از شهر مسیر را گم نکنیم؛ با داشتن این نقشه، دیگر در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر سرگردان نمی‌شویم و تصویر کلی شهر را همواره در نظر داریم.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه سطح دوم، مدیریت برنامه‌ریزی است، تصریح کرد: حال که برنامه راهبردی ۱۴۱۰ تصویب شده است، باید آن را به برنامه‌های سالانه تبدیل کنیم؛ برنامه‌هایی که طی هشت سال ما را به اهداف برنامه کلان برساند، البته بخشی از این برنامه‌ها نیاز به بودجه دارد و بخشی دیگر تنها در قالب اقدامات، تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: آن دسته از برنامه‌هایی که همراه با برآورد هزینه است، تدوین بودجه سالانه شهرداری را تشکیل می‌دهد؛ پس از مدیریت راهبردی، نوبت به مدیریت برنامه‌ریزی می‌رسد که وظیفه تدوین برنامه و بودجه سالانه را بر عهده دارد.

شهردار اصفهان گفت: سطح سوم، مدیریت اجرایی است؛ در این مرحله پس از تعیین افق کلی و برنامه‌های سالانه، مدیران اجرایی باید توان مدیریتی خود را در عمل نشان دهند؛ مدیران ارشد که افرادی توانمند و باتجربه هستند، وظیفه دارند برنامه و بودجه مصوب شورای اسلامی شهر را بر پایه برنامه راهبردی عملیاتی کنند.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه سطح چهارم مدیریت بحران است، بیان کرد: در بعضی سازمان‌ها، این سطح اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، حتی با وجود مشخص‌شدن نقشه راه و برنامه‌های سالانه و استفاده از بهترین مدیران، در شهرداری همواره امکان بروز بحران وجود دارد؛ بعضی از این بحران‌ها همچون سیلاب‌های ناگهانی یا بارش سنگین برف که شهر را درگیر می‌کند، طبیعی است، بنابراین برای این بحران‌ها باید آمادگی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بعضی بحران‌ها طبیعی نیست و ممکن است در حوزه منابع انسانی یا تأمین منابع مالی ایجاد شود، اظهار کرد: این بحران‌ها می‌تواند به‌دلیل ضعف مدیریت یا شرایط بیرونی سازمان به وجود آید؛ گاهی نیز ممکن است عوامل بیرونی یا برخی افراد که از مدیریت کنونی ناراضی باشند، با شایعه‌سازی یا ایجاد جو ملتهب، شرایط را بحرانی جلوه دهند.

«شفافیت» ویژگی بارز بودجه سال آینده شهرداری اصفهان است

شهردار اصفهان گفت: بودجه شهرداری با توجه به شرایط خاص این نهاد در مقایسه با دیگر نهادهای دولتی، پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های خاصی دارد، زیرا در حالی که دستگاه‌های اداری بودجه سالانه خود را از دولت دریافت می‌کنند، شهرداری‌ها باید صفر تا صد فرایند بودجه‌ریزی، از پیش‌بینی منابع تا تعریف پروژه‌ها و هزینه‌ها را خود انجام دهد، بنابراین این مسئله موجب شده است شهرداری‌ها، به‌ویژه شهرداری اصفهان در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌نویسی مهارت و تبحر ویژه‌ای کسب کند.

وی افزود: شهرداری اصفهان هر سال با صرف زمان و نیروی انسانی قابل توجه، بودجه سالانه خود را تدوین می‌کند، به‌عنوان مثال در سال جاری حدود ۵۱۸۰ نفر ساعت صرف تدوین بودجه شده است که در نهایت منجر به ارائه یک بودجه دقیق شد.

شهردار اصفهان با اشاره به ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری این کلان‌شهر گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بودجه سال آینده شفافیت بالای آن است؛ این بودجه به‌گونه‌ای تدوین شد که نه‌تنها اعضای شورای اسلامی شهر، بلکه عموم مردم نیز به‌راحتی می‌توانند آن را در سامانه شفافیت مشاهده کنند و در جریان محل هزینه‌کرد منابع و پروژه‌های شهری قرار گیرند؛ در این سامانه، اطلاعاتی نظیر پیمانکاران پروژه‌ها میزان پیشرفت فیزیکی و هزینه‌های صرف شده نیز قابل مشاهده است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: بودجه سال جاری شهرداری برای سومین سال متوالی با مشارکت مستقیم شهروندان تدوین شده است، به‌طوری که در مجموع حدود ۶ هزار نفر از شهروندان در این فرایند مشارکت داشتند و ۱۶۶۶۴ رأی درباره اولویت‌های بودجه‌ای ثبت کردند؛ در این فرایند شهروندان ۴۰۰ پروژه جدید پیشنهاد دادند که ۷۴ درصد از این پیشنهادها در بودجه ۱۴۰۴ گنجانده شد.

وی با اشاره به اینکه در تدوین بودجه شهرداری تلاش شده است که عدالت مکانی رعایت و منابع به‌صورت متوازن در سطح شهر توزیع شود، تاکید کرد: بودجه به‌صورت شاخص‌محور تدوین شده است، به این معنا که برای هر پروژه نقطه آغاز و اهداف نهایی به‌روشنی تعریف شده است.

بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری بر اساس روش‌های علمی تدوین شده است

شهردار اصفهان با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است، گفت: بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری بر اساس روش‌های علمی تدوین شده است، در این راستا دست‌کم از ۱۰ روش علمی مختلف برای پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌ها استفاده شده که شامل تحلیل‌های آماری، روندهای تورمی و بررسی عملکرد سال‌های گذشته است؛ این تنوع در روش‌های برآورد، دقت پیش‌بینی‌ها را افزایش می‌دهد.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های همیشگی در بودجه‌ریزی شهری، میزان تحقق آن است، تصریح کرد: سال جاری به‌رغم رشد ۵۰ درصدی بودجه نسبت به سال قبل، تاکنون ۶۰ درصد آن محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۷۵ تا ۸۰ درصد برسد؛ در سناریوی بدبینانه تحقق ۷۰ درصدی نیز مطلوب ارزیابی می‌شود.

وی بیان کرد: برنامه راهبردی شهرداری اصفهان با تعیین اولویت‌ها بر اساس اهداف پنج‌گانه، مسیر کلی فعالیت‌ها را مشخص کرده است و در این میان، هدف نخست که به مسائل زیست‌محیطی اختصاص یافته، آن‌قدر آشکار و بدیهی است که حتی بدون انجام مطالعات تخصصی نیز بر اهمیت آن تأکید می‌شد.

شهردار اصفهان گفت: در جلسات گذشته نیز به‌صورت مفصل به این موضوع پرداخته شد و در نهایت، بودجه سال جاری با اختصاص ۶۱ درصد منابع مالی به بهبود شرایط زیست‌محیطی تدوین شد.

قاسم‌زاده ادامه داد: این بودجه بیشتر در دو حوزه معاونت حمل‌ونقل و معاونت خدمات شهری متمرکز شده است که پروژه‌های مرتبط با حمل‌ونقل عمومی، مدیریت منابع آب و توسعه فضای سبز را در بر می‌گیرد.

شهرداری اصفهان ۶۱ درصد بودجه ۱۴۰۴ را به بهبود شرایط زیست‌محیطی اختصاص داد

وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری به پروژه‌های زیرساختی اختصاص یافته است که تأثیر مستقیمی بر بهبود شرایط زیست‌محیطی دارد؛ از جمله این پروژه‌ها می‌توان به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توسعه شبکه معابر و اجرای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس همچون رینگ چهارم شهری اشاره کرد، همچنین نگهداری و توسعه فضای سبز شهری بخش مهمی از این برنامه‌ها است که ۴.۵ درصد بودجه را به خود اختصاص داده است.

شهردار اصفهان افزود: پروژه‌های زیرساختی مرتبط با شبکه پساب نیز در بودجه دیده شده و قرار است سال آینده به بهره‌برداری برسد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در بخش فرهنگی نیز بودجه‌ای مستقل در نظر گرفته شده است که با توجه به علاقه‌مندی بعضی شهروندان به این حوزه، تلاش شده است تا نیازهای فرهنگی جامعه نیز پاسخ داده شود، گفت: در حوزه گردشگری نیز شهرداری اصفهان با توسعه اماکن تفریحی و توریستی، فضایی مناسب برای شهروندان و گردشگران فراهم کرده است؛ این اقدامات در راستای ارتقای جایگاه اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای برتر گردشگری کشور انجام می‌شود.

اصفهان بین کلان‌شهرهای کشور از نظر سرانه بودجه در جایگاه سوم یا چهارم قرار دارد

وی خاطرنشان کرد: از منظر اقتصادی، سرانه بودجه برای هر شهروند اصفهانی نیز افزایش داشته است؛ سال ۱۴۰۰ این سرانه حدود چهار میلیون و ۷۶۱ هزار تومان بود که در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۲۲ میلیون تومان رسیده است، با این حال تأثیر نرخ تورم موجب شده است قدرت اجرایی این بودجه در مقایسه با سال‌های قبل کاهش پیدا کند، اما با این وجود اصفهان بین کلان‌شهرهای کشور از نظر سرانه بودجه در جایگاه سوم یا چهارم قرار دارد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: تأمین منابع مالی شهرداری از طریق راه‌های متنوعی صورت می‌گیرد؛ ۳۲ درصد از درآمد شهرداری از محل درآمدهای ساختمانی است که شامل ۲۵ درصد از محل تراکم و ۴ درصد از عوارض و ماده ۱۰۰ می‌شود و این در حالی است که شهرداری تلاش می‌کند وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش تراکم را کاهش دهد.

قاسم‌زاده گفت: ۲۱ درصد درآمد شهرداری از محل عوارض ارزش افزوده تأمین می‌شود که توسط اداره مالیات و دارایی جمع‌آوری شده است و بخشی از آن طبق قانون بودجه کشور و برنامه توسعه هفتم به شهرداری‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: منابع دیگر درآمدی نیز شامل ۱۲ درصد از محل اوراق مشارکت و وام‌های بانکی است که بیشتر برای پروژه‌های زیرساختی همچون قطار شهری هزینه می‌شود؛ برای سال ۱۴۰۴ حدود ۵ همت اوراق مشارکت برای شهرداری اصفهان تخصیص داده شده است.

شهردار اصفهان بیان کرد: شهرداری از طریق فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها نیز بخشی از منابع مالی خود را تأمین می‌کند؛ این فرایند شامل فروش مستقیم زمین‌های خام نیست، بلکه از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران و ایجاد ارزش افزوده برای املاک شهری انجام می‌شود.

قاسم‌زاده ادامه داد: شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر تلاش کرده است مفهوم «درآمد پاک» را در مدیریت مالی خود محقق سازد؛ این رویکرد با هدف شفاف‌سازی فرایندهای مالی و جلوگیری از فساد طراحی شده است.

وی اضافه کرد: شهرداری با الکترونیکی‌کردن خدمات و حرکت به سمت هوشمندسازی فرایندها، میزان دخالت واسطه‌ها را کاهش و ضریب اطمینان شهروندان را افزایش داده است، با این حال شهرداری همچنان در تلاش است تا تمام درآمدهای خود را در چارچوب‌های شفاف و قانونی کسب کند و دغدغه‌های شهروندان را در این زمینه برطرف سازد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: با وجود کاهش بعضی درآمدها در سال‌های گذشته، شهرداری اصفهان موفق شده است با استفاده از روش‌های جایگزین همچون مشارکت‌های بخش خصوصی و مولدسازی اموال شهری، کسری بودجه را جبران کند؛ این سیاست‌ها موجب شده است که طی سه سال گذشته، شهرداری مشکلی در تأمین بودجه‌های مصوب نداشته باشد و درصد تحقق بودجه نیز در سطح قابل قبولی باقی بماند.

شهروندان از طریق سامانه شفافیت، اطلاعات دقیق بودجه و نحوه هزینه‌کرد آن را مشاهده کنند

قاسم‌زاده عنوان کرد: هزینه‌های شهرداری به دو بخش کلی شامل هزینه‌های جاری و هزینه‌های عمرانی تقسیم می‌شود؛ هزینه‌های جاری شامل حقوق و دستمزد کارکنان و سایر هزینه‌های روزمره است، در حالی که هزینه‌های عمرانی به پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: این دو بخش به‌صورت شفاف و دقیق در بودجه شهرداری مشخص شده و به تفکیک قابل مشاهده است؛ برخلاف گذشته که بودجه‌ها به‌گونه‌ای پیچیده تدوین می‌شد و امکان پیگیری جزئیات برای عموم دشوار بود، امروزه بودجه شهرداری اصفهان به‌طور کامل شفاف است و شهروندان می‌توانند به‌راحتی از جزئیات آن مطلع شوند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: شهرداری از شهروندان دعوت می‌کند به‌جای اتکا به اطلاعات گاه مغرضانه در شبکه‌های مجازی، از طریق سامانه‌های رسمی شهرداری به‌ویژه سامانه شفافیت، اطلاعات دقیق بودجه و نحوه هزینه‌کرد آن را مشاهده کنند؛ این سامانه به شهروندان این امکان را می‌دهد که میزان بودجه تخصیص‌یافته به هر پروژه عمرانی را بررسی و حتی به‌صورت حضوری از روند اجرای پروژه بازدید کنند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: در صورتی که شهروندان تمایل داشته باشند، می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ برای بازدید از پروژه‌های شهر هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بودجه شهرداری اصفهان پویایی آن است، ادامه داد: این بودجه ثابت نیست و متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی قابل اصلاح است؛ در طول سال، شهرداری می‌تواند بر اساس مقتضیات، پیشنهاد اصلاح بودجه را به شورای اسلامی شهر ارائه دهد.

شهردار اصفهان عنوان کرد: این اصلاحات بسته به شرایط ممکن است چند بار در سال انجام شود، اما شهرداری تلاش کرده است این تغییرات را به حداقل برساند.

قاسم‌زاده ادامه داد: علاوه‌بر اصلاح بودجه متمم بودجه نیز در مواقع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ متمم زمانی تدوین می‌شود که شهرداری درآمدی بیش از آنچه در بودجه مصوب پیش‌بینی شده است کسب کند و تصمیم بگیرد منابع اضافی را به پروژه‌های جدید اختصاص دهد.

کد خبر 842854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۸
    0 0
    مسیر مترو اتوبوس ها که شدیدا دست انداز دارد را درستش کنید ، ایام عید ایرانگرد داریم لباس رانندگان ولباس درشگه چی ها لکه گیری پیاده رو ، زیبائی محیط زیسته جاری شدن آب زاینده رود نوروز تا سیزده لازمه اجرا شود