چالش‌های سر راه اجرای پروژه متروی کرج

عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: بهره‌برداری از خط متروی کرج و افتتاح آن مستلزم شرایطی است که در حال حاضر فراهم نیست و به نظر نمی‌رسد ظرف یک تا دو سال آینده نیز آن شرایط فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، حسین مهاجری صبح امروز _سه شنبه سی‌ام بهمن_ در صحن علنی شورای شهر کرج درباره آخرین وضعیت متروی کرج، اظهار کرد: سه ایستگاه چهارراه طالقانی، چهل و پنج متری گلشهر و سه راه گوهردشت تکمیل شده است و با دو رام قطاری که داشتیم در حال حاضر سه روز در هفته در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند، البته بهره‌برداری کاملی نیست و مردم نمی‌توانند هر روز یا هر نیم ساعت سوار قطار شوند و محدودیت داریم.

وی افزود: در کنار این سه ایستگاه، ایستگاه شهید سلطانی طی دو سال گذشته با نظر شورا تکمیل شد تا مسافرانی که با مترو تهران به این ایستگاه می‌رسند با تغییر خط وارد خط دوم متروی کرج شوند و بتوانند تا ایستگاه ۴۵ متری گلشهر به مسیر خود ادامه دهند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج اضافه کرد: برای اجرای این ایستگاه مقدمات زیادی انجام و در سال دوم شورا که این تصمیم اتخاذ شد، ایستگاه شهید سلطانی وجود نداشت؛ در حال حاضر ایستگاه کامل و قابل بهره‌برداری شده است و ایستگاه‌های میانی، هفت تیر، مصباح و امام حسین پیشرفت فیزیکی نیز تا ۶۰ درصد را داشته‌اند.

مهاجری ادامه داد: اگر قطار بخواهد از ایستگاه میانی رد بشود باید این ایستگاه‌ها حداقل پیشرفت فیزیکی را داشته باشد، در غیر اینصورت به لحاظ ریسک پذیری و استاندارد خط قطار تأیید نخواهد شد.

وی تاکید کرد: برای راه‌اندازی این خط باید زمین دپو و تعمیرات تحویل شهرداری کرج می‌شد که شهرداری محل دپو را بسازد و طبق مطالعات و بررسی‌ها و تصمیمات استانی که انجام شد، در دولت قبلی و حتی اوایل این دولت مقرر شد تا دانشگاه خوارزمی ۱۵ هکتار زمین برای ساخت مرکز دپو در اختیار شهرداری قرار دهد که این موضوع از طرف دانشگاه تمکین نشد و دانشگاه به هر طریقی بود این زمین را تحویل نداد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به کمک‌های استاندار برای تأمین نیازهای مدیریت شهری عنوان کرد: راهکار این موضوع پیگیری از طریق دستگاه قضائی و اعمال ماده ۹ بود و برخی از مدیران ارشد استانی تاکید داشتند که موضوع از این طریق پیگیری نشود و با تعامل و گفت‌وگو مشکل رفع شود، البته باید یادآوری کنم که زمین دپوی مترو یک موضوع عام‌المنفعه است که موجب آسایش و آرامش شهروندان و دانشجویان برای تردد درون شهری می‌شود.

مهاجری با اشاره به اینکه مجاب کردن دانشگاه خوارزمی نیازمند دستورات بالادستی است ادامه داد: اگر همین امروز زمین دپو در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد، حداقل دو سال زمان نیاز داریم تا فاز نخست فضای دپو را تکمیل کنیم و بتوانیم خط دو کرج را به بهره‌برداری برسانیم ضمن اینکه در بحث تهیه رام قطار دچار مشکل هستیم و با وجود اینکه بخشی از بودجه تهیه رام قطار تکلیف دولت است، باید دولت مسیر تهیه رام قطار را هموار کند تا بتوانیم قطار تهیه کنیم اما هنوز اتفاقی رخ نداده است.

وی ادامه داد: جدا از تکالیف دولت خود مدیریت شهری کرج بودجه خوبی برای تهیه رام قطار گذاشته است، اما تاکنون همان دو رام قطار قبلی در کرج موجود است و اگر قطار شهری بخواهد ایستگاه شهید سلطانی تا ۴۵ متری گلشهر را با سر فاصله مناسب خدمات‌رسانی کند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: سیگنالینگ نیز یکی از مسائل مهم هست که باید تأمین شود و زمانی که این موارد تکمیل بشود متروی کرج می‌تواند به بهره‌برداری کامل برسد و با یک سرفاصله منطقی تقریبی هر بیست دقیقه یک بار مسافر گیری کند.

مهاجری خاطرنشان کرد: تأمین بودجه برای ساخت ایستگاه شهید سلطانی، ریل‌گذاری این مسیر و پیشبرد عمرانی ایستگاه‌های میانی تا حدود ۶۰ درصد از واجبات است، چنانچه دستگاه‌های بالادستی برای تأمین زمین دپو و خرید رام قطار حرکت جدی انجام ندهند بهره‌برداری از متروی کرج از ایستگاه شهید سلطانی تا ۴۵ متری گلشهر غیرممکن خواهد بود.

کد خبر 841283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.