به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۶ شهرداری اصفهان با مساحت ۶۷۰۷ هکتار، از شمال به سیوسهپل در مسیر زایندهرود تا پل بزرگمهر، از جنوب به پل اشکاوند در مسیر ریل راهآهن تا پل راهآهن، از شرق به پل بزرگمهر در مسیر رودخانه تا پل اشکاوند و از غرب به پل راهآهن در مسیر بزرگراه شهید دستجردی تا سیوسهپل محدود میشود.
در این منطقه برخلاف تصور بسیاری از شهروندان، در کنار محلات مرفهنشین محلات کمبرخورداری همچون همتآباد و دنارت قرار دارد که باید متناسب با تمام فرهنگها و بسته به درخواست شهروندان برای آنها برنامهریزی شود، از اینرو اداره این منطقه پیچیدگیهای خود را دارد.
منطقه ۶ شهرداری اصفهان ۴۸ هکتار بافت فرسوده دارد و تخت فولاد نیز از جمله آثار تاریخی بسیار مهم این منطقه بهشمار میرود که اهمیت و شهرت آن مرهون دو عامل است؛ یکی وجود مزار صدها تن از بزرگان دین، علم، ادب و هنر ایران در این مکان و دیگری وجود بناهای تاریخی با قدمت زیاد که بیشتر آنها در زمره آثار ملی به ثبت رسیده است.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با علی باقری، مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از پروژههای عمرانی و توسعهای منطقه، ظرفیتها و چالشهای موجود، تلاشهای مدیریتی و پاسخ به نیاز شهروندان در سال جاری است.
ایمنا: بیستم فروردین ۱۴۰۳ با حکم شهردار اصفهان بهعنوان مدیر منطقه ۶ شهرداری این کلانشهر منصوب شدید؛ پیش از آن مدیر مناطق ۸ و ۱۲ و معاون مالی و اداری مناطق ۱۳، ۷ و ۴ شهرداری اصفهان بودید؛ بهعنوان یکی از مدیران باسابقه و متخصص شهرداری اصفهان کار در کدامیک از این مناطق راحتتر بوده است؟
باقری: هر منطقه موضوعات، پیچیدگیها و خواستههای ویژه خود را دارد و مسائل هر یک با دیگری متفاوت است؛ منطقه ۶ فرهنگ ویژه خود را دارد و در دستهبندیهای مختلف از آن با عنوان مناطق بالای شهر و برخوردار یاد میشود، اما منطقه ۶ در دل خود محلات کمبرخورداری دارد که نیازمند رسیدگیهای خاص است؛ تضاد میان دو محلهای که چسبیده به یکدیگر است را شاهد هستیم، بهعنوان مثال در منطقه ۶ محله سعادتآباد و مرداویج را داریم که در مجاورت آن تخت فولاد قرار دارد.
در سایر مناطق نیز درگیر این موضوع هستیم، از اینرو در هر منطقه باید بسته به فرهنگ، شرایط اقتصادی و موقعیت جغرافیایی و میزان برخورداری برنامهریزی شود و اولویتها و نیازها بررسی شود.
ایمنا: منطقه ۶ نسبت به سایر مناطق شهر اصفهان چه ویژگی بارزی دارد؟
باقری: یکی از ویژگیهای منطقه ۶ وجود گلستان شهدا است که موجب شد این منطقه را بهعنوان «نگین شهر اصفهان» نامگذاری کنیم. یکی از افتخارات و توفیقاتی که برای من و سایر همکارانم وجود دارد، این است که در فضایی کار میکنیم که گلستان شهدا و شهدا در آن قرار گرفتهاند.
منطقه ۶ بهلحاظ موقعیت جغرافیایی، بالای شهر اصفهان قرار دارد، وجود پاساژها و مراکز تجاری، دفاتر وکالت، شرکتها و دستگاههای مختلف در این منطقه جزو امتیازات آن محسوب میشود، همچنین از لحاظ شکل شهرسازی یکی از مناطقی است که بیشتر محلات آن خوب شکل گرفته و اصول اولیه شهرسازی رعایت شده است.
بخش زیادی از اقتصاد شهر در این منطقه قرار گرفته است، بهویژه در ساعات بعدازظهر رفتوآمد زیادی در محدوده آن انجام میشود، وجود پارکها و سرانه فضای سبز بالا در این منطقه که به ازای هر شهروند ۴۱ متر مربع است، نسبت به کل فضای سبز شهر اصفهان در مقیاس بزرگتری قرار دارد.
ایمنا: تعداد زیادی از شهروندان اصفهان از ظرفیتهای معنوی این منطقه در مناسبتهای ملی و مذهبی، خرید و گردشگری از جمله گلستان شهدا، مصلای شهر برای اقامه نماز جمعه، تخت فولاد و پارکهای حاشیه زایندهرود استفاده میکنند. برای خدمترسانی بهینه به شهروندان چه خدمات ویژهای انجام میشود؟
باقری: مصلای نماز جمعه، گلستان شهدا و تخت فولاد سه مجموعهای است که در یک محله قرار گرفته است و زمانهای استفاده آنها متفاوت است؛ این مجموعههای مذهبی، تاریخی و ارزشمند است و کارهای مختلفی در آنها انجام شده است، تجهیز و تکمیل سیستم گرمایش و سرمایش سالن جدید گلستان شهدا سال جاری با هزینه ۱۲ میلیارد تومان انجام شد، ادامه زیرسازی سطحی پارکینگ جانبی آن انجام شد که ۵۰ جای پارک به این مجموعه اضافه میشود، همچنین ساماندهی، نورپردازی و سیستم صوت گلستان شهدا در دست اقدام است، سال گذشته ورودی گلستان شهدا سنگفرش شد که موجب کاهش سرعت خودروها و افزایش ایمنی عابران شد.
از مصلی استفادههای خوبی میشود، همایش ۲۴ هزار شهید استان چند ماه گذشته در این مکان اجرا شد و از این مکان برای برگزاری نمایشگاههای مختلف نیز استفاده میشود؛ هر هفته دو روز پیش از برگزاری نماز جمعه همکارانم برای آمادهسازی محل اقدام میکنند.
در حال حاضر ساماندهی تخت فولاد و مقبرهها انجام شده است، همچنین برگزاری رویدادها و بازدیدهای مختلف از سایر برنامهها است، تأمین نور و فضاسازیهای مورد نیاز نیر انجام شد.
آزادسازی در محله احمدیه در حال انجام است و برنامههای متنوع و مستمر در این سه مجموعه انجام میشود، چراکه نیازمند نگهداری مستمر است که توسط منطقه ۶ شهرداری تمام موارد انجام میشود.
بالغ بر چهار میلیون و ۶۰۰ متر مربع فضای سبز در منطقه قرار دارد که بخش عمده آن در حاشیه زایندهرود قرار دارد، با کمآبی شدیدی روبهرو هستیم، بهرغم کمآبی تمام تلاش خود را برای حفظ فضای سبز و سرزنده نگهداشتن فضای سبز انجام میدهیم.
یکی از مقاصد اصلی مسافران حاشیه زایندهرود است، از اینرو اهمیت حفظ آن دوچندان میشود.
ایمنا: در بیستویکمین برنامه «مردم سلام» از تهیه «طرح جامع گلستان شهدا» با مردم سخن گفتید؛ درباره این طرح توضیح دهید.
باقری: در گلستان شهدا پیش از این بسته به نیاز، سلیقه و درخواستها اقداماتی انجام میشد، اما مجموعه مدیریت شهری، مدیریت بنیاد شهید و گلستان شهدا به این نتیجه رسیدند که از این طریق نمیتوانند به اهداف اصلی برسند، از اینرو نیاز به نقشه راه احساس و طرحی با همکاری شهرداری و سازمان نوسازی شهرداری در قالب پیرایش گلستان شهدا ارائه شد تا نازیباییهای بصری اصلاح و کمبودها و ناهمگونیها برطرف شود.
این طرح آغاز و برای دستگاههای مختلف معرفی شده است، البته پیش از اینکه طرح نهایی شود، اقدامات اولیه که مورد تأیید همه بود آغاز شد و پیگیری میشود؛ روشنایی، صوت، آبخوری، تابلوها، ورودیها، پارکینگ و آزادسازیها موارد مختلفی است که در این طرح دیده شده است.
افق دید طرح ۱۰ تا ۲۰ سال است که هرسال بخشی از آن بر اساس اولویت انجام و موجب میشود گلستان شهدا همواره سرزنده بماند و از لحاظ کیفی برای زائران مورد قبول باشد.
ایمنا: در راستای تحقق شهر هوشمند و ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان در منطقه ۶ با توجه به اینکه این منطقه پایلوت خدمات غیرحضوری بین مناطق انتخاب شده است، چه سیاستها و استراتژیهای مشخصی برای نیل به این هدف بهکار گرفته شده است؟
باقری: در دهه ۱۹۹۰ مفهومی تحت عنوان «حکمرانی» یا «حکمروایی» در دنیا مدنظر قرار گرفت و بهعنوان یک الگو مطرح شد تا نگاه از بالا به پایین منسوخ شود و نگاهها بر اساس نگاه مشتری و ذینفعان باشد؛ در مباحث شهری نیز حکمروایی خوب مد نظر قرار دارد.
حکمروایی دارای سه عنصر اساسی است، یک ضلع آن مردم و جامعه است، ضلع دیگر بخشهای خصوصی و ضلع سوم دولت یا دستگاههای دولتی است، بنابراین باید از این سه عنصر کمک بگیریم تا بتوانیم حال شهر را خوب کنیم.
شهرداری بهتنهایی نمیتواند تمام خدمات و امکانات را برای شهروندان فراهم کند، حتی اگر شرایط مالی و اقتصادی پاسخگو باشد، باز هم رضایتمندی حاصل نمیشود، چرا که باید خدمات بر اساس نظر شهروندان ارائه شود، از اینرو موضوعات در قالب حکمروایی بیان میشود.
امروز با توجه به امکانات و پیشرفتهای تکنولوژی بهویژه در دهه اخیر که با هوش مصنوعی روبهرو هستیم، یک مد از حکمروایی در دنیا با عنوان «حکمروایی هوشمند» مرسوم شده است و قالبی که در آن از سه عنصر جامعه، بخش خصوصی و دولت استفاده میشود، میگوید این سه عنصر باید در قالب شهر هوشمند و استفاده از تکنولوژی روز خدمات بهتر و سریعتری ارائه دهد.
یکی از موضوعاتی که در این دوره مدیریت شهری به آن بیشتر پرداخته شده، شهر هوشمند، خدمات هوشمند، خدمات در بستر الکترونیک و خدمات غیرحضوری است که از منطقه ۶ بهعنوان منطقه پایلوت نام برده میشود و در دهه مبارک فجر از این خدمات رونمایی میشود و این خدمات در تمام مناطق مورد استفاده قرار میگیرد، البته در حال حاضر بسیاری از خدمات در حال استفاده است، اما از این پس رسانهای میشود.
اگر درصدد هستیم کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهیم، ناگزیریم که خدمات را در بستر الکترونیک و در قالب شهر هوشمند به شهروندان ارائه دهیم؛ حکمرانی هوشمند موجب میشود کیفیت و سرعت ارائه خدمات افزایش پیدا کند.
حکمرانی هوشمند ویژگیهای مختلفی از جمله شهروندان هوشمند، اقتصاد هوشمند، حکمرانی هوشمند، تحرک هوشمند، محیط هوشمند، زندگی هوشمند و انرژی هوشمند دارد و یکی از بعدهای شهر هوشمند حکمرانی هوشمند است که بهعنوان یکی از اهداف منطقه در دستور کار قرار دارد و اقدامات خوبی صورت میگیرد.
حکمرانی هوشمند موجب شفافیت، اعتمادسازی، کاهش هزینهها و افزایش مشارکت عمومی و فرهنگ میشود و از طریق پلتفرمهایی که معرفی میشود، میتوانیم شهروندان را در تصمیمگیریها دخالت دهیم.
بستر مشارکت شهروندان را در قالب شهر هوشمند میتوانیم راحتتر و بهتر فراهم کنیم تا خطاها کاهش پیدا کند، در این حکمرانی پایه تصمیمگیری دادهها هستند و بر اساس سلیقه تصمیمگیری نمیشود و تصمیم از لحاظ درجه اطمینان و تحققپذیری دقیقتر و بهتر است.
یکی از اصولی که در دنیا مرسوم است و مدیران استفاده از آن میکنند، تصمیمسازی است، برای اینکه مدیری موفق باشد، باید شرایط تصمیمسازی را برای او ایجاد کنیم، شرایط تصمیمسازی به فراهمکردن اطلاعات بستگی دارد تا به کمک آن بتوانیم تصمیمات درست بگیریم.
مشارکت شهروندان به تصمیمگیری درست کمک میکند، شهروند در تصمیمگیری، برنامهریزی و اجرا کمک میکند و خود را از مسئولان بیگانه نمیداند، همچنین در نگهداری تأسیسات شهری کمک میکند، البته در شهرها نیازمند فرهنگسازی هستیم که این کار در قالب حکمرانی هوشمند انجام میشود.
یکی از شاخصهای شهر هوشمند، شهروند آگاه است؛ شهروندی که حقوق خود را بشناسد و از جزئیات تصمیمات شهر آگاه باشد و بتواند در قالبهایی که توانمند است، کمک کند؛ امروز شهرها را گران اداره میکنیم که یکی از دلایل آن این است که شهروندان از هزینهها آگاه نیستند، شهروند میخواهد به مدیریت شهری کمک کند، اما راهکار آن را نمیداند و این در حالی است که در شهر هوشمند شهروند میتواند از طرق مختلف با مسئولان در ارتباط باشد و بهعنوان ناظر شهر عمل کند و پیشنهاد دهد که بهطور مثال این اتفاق در شهرهایی همچون سنگاپور، مالزی، دبی و ژاپن رخ داده است.
اگر بهدنبال توسعه پایدار هستیم، ناگزیر به استفاده از روش و مدل حکمرانی شهر هوشمند هستیم، زیرا به کمک شهر هوشمند میتوانیم سازمان توانمند ایجاد کنیم، نیروها را رشد دهیم و بهروز باشیم و از امکانات و توانمندیهای سایرین یا حتی کشورهای دیگر بهرهمند شویم.
یکی از بهترین و مناسبترین مدلها، مدیریت بهینه و کمهزینه شهر و حرکت به سمت توسعه پایدار و هدفمند برای تحقق حکمرانی هوشمند است.
در حکمرانی هوشمند کارایی و اثربخشی، اعتماد عمومی و مشارکت افزایش و اقتصاد شهر توسعه پیدا میکند، همچنین اقتصاد هوشمند ایجاد میشود، بنابراین شهری که اقتصاد هوشمند داشته باشد، امکانات بیشتری ارائه میدهد و کیفیت زندگی را افزایش میدهد.
یکی از معضلات امروز شهرها ترافیک سنگین معابر، آلودگی و تولید پسماند فراوان است؛ در شهر اصفهان طی ۲۴ ساعت بالغبر هزار تن پسماند تر تولید میشود، بیشتر روزها هوا ناسالم است، با کمبود منابع آبی روبهرو هستیم، راه چاره این موارد حرکت به سمت شهر هوشمند و استفاده از دادهها است.
باید از این طریق آینده شهر را ترسیم کنیم، زیرا این موارد موجب میشود تا به شهری توسعهیافته و انسانمحور دست پیدا کنیم؛ شهری که انسان اولویت آن باشد. در بستر شهر هوشمند زمان کنترل میشود و خواستههای شهروند در کمترین زمان ممکن برآورده میشود.
ایمنا: با توجه به مشکلات فاضلاب محله دنارت چه اقداماتی برای رفع آن انجام شده است، همچنین با وجود اینکه خیابان میر جزو محلات خوب این منطقه است، اما شبکه فاضلاب آن از سالهای گذشته دچار مشکل است، چه برنامهای برای رفع آن دارید.
باقری: محله دنارت در سال ۱۳۸۶ به شهر اصفهان الحاق شد، متولی آب و فاضلاب شرکت آبفا است، پیگیریها انجام شده و جزو برنامههای اداره قرار دارد، توضیحات مربوط باید توسط شرکت آبفا داده شود.
مشکل اصلی خیابان میر که موجب شده است نتوانیم روکش آسفالت انجام دهیم، مربوط به خط فاضلاب قدیمی در این خیابان است که از مدار خارج شده، بهدلیل اینکه خط فرسوده شده و ریزش داشته است اداره آب و فاضلاب خط جدید احداث میکند، فاضلاب این خیابان و مسیر اصلی فاضلاب جنوب شهر اصفهان از این محدوده عبور میکند و به تصفیهخانه جنوب میرود و به خط جدید برمیگردد.
خط قدیم بهویژه نقاط خطرآفرین باید پرسازی شود. جلسات و مکاتبات متعددی طی سه سال گذشته انجام شده است، یک ماه پیش ملاقاتی با مدیرعامل جدید شرکت آبوفاضلاب داشتیم که به کمک یک شرکت دانشبنیان اسکن تمام مسیر خط خیابان میر انجام شد تا نقاط بحرانی که بدنه آن ریزش کرده و موجب فرونشست شده است مشخص و نسبت به پرسازی و رفع خطر اقدام شود، شهرداری پس از این اقدام روکش آسفالت را انجام میدهد.
ایمنا: از بودجه و اعتبارات منطقه ۶ در سال جاری بگویید و اینکه تاکنون چقدر از آن محقق شده است؛ بر اساس بودجه سال جاری چه تعداد پروژه شاخص، مهم منطقهای و منطقهای در دستور کار شهرداری قرار گرفته است؟
باقری: بودجه سال جاری این منطقه ۲,۲۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، برای سال ۱۴۰۴، ۳۷ درصد افزایش را پیشبینی کردهایم و سه همت پیشبینی شده است. تفاوتی که بودجه سال آینده با سال جاری دارد این است که شهرداری در راستای حکمرانی مشارکتی در سامانههای مختلف از جمله اصفهان من، ردیفهای پیشبینی شده را برای نظرسنجی شهروندان در دید عموم قرار داد.
استقبال خوبی شد و علاوهبر آن در طول سال در جمعهای محلی، سامانه ۱۳۷، ملاقاتهای مردمی و مراسم مختلف با مردم در ارتباط هستیم، نظرات را دریافت و دادهها را جمعآوری میکنیم و بر آن اساس اولویتبندی برای بودجه انجام میشود.
در جلسهای از شهراندیشان منتخب محلهها دعوت شد و نخبگان، سازندگان، سرمایهگذاران و معتمدان نیز حضور داشتند؛ مجدد موارد اولویتبندی شده مطرح و نظرات دریافت شد و مواردی که در ردیفها پیشبینی نشده بود، اضافه شد، در مجموع تلاش بر این است که بودجه و پروژهها بر اساس خواست مردم باشد و قابلیت تحققپذیری داشته باشد.
ایمنا: در حال حاضر چند میلیارد ریال پروژه مشارکتی در منطقه ۶ فعال است و چه تسهیلاتی برای افزایش سرمایهگذاران جهت سرمایهگذاری در این منطقه فراهم شده است؟
باقری: یکی از مشکلات ما این است که بیشترین درآمد شهرداری وابسته به فروش تراکم و صدور پروانه ساختمانی است؛ این موضوع به یکی از ضعفها و چالشهای شهرداریها تبدیل شده است.
یکی از راههای برونرفت از این مشکل سرمایهگذاری از طریق پروژههای مشارکتی است؛ یک مدل آن است که زمین و پروانه را شهرداری تأمین میکند و سرمایهگذار ساخت را انجام میدهد و در نهایت بر اساس میزان سرمایهگذاری سهمها برداشته میشود.
در حال حاضر در منطقه تعدادی پروژه مشارکتی فعال داریم و چند پروژه دیگر در حال تعریف است، دو پروژه مهم داریم که در حد چند صد میلیارد تومان بوده و پروژههای قبلی نیز بالغبر هزار میلیارد تومان است.
ایمنا: مجموعه شهید کشوری هنوز بهطور کامل به شهرداری اصفهان تحویل داده نشده و بخش زیادی از عملیات کارگاهی و ساختمانی در آن هنوز پابرجا است؛ این در حالی است که ساکنان این شهرک از تکمیلنشدن کامل زیرساختها و خدمات، همچنین وجود سگهای ولگرد گلایهمند هستند.
باقری: متولی اصلی این مجموعه که تغییر کاربری انجام میدهد، شرکت عمران آبشار اسپادانا، زیرمجموعه بنیاد تعاون ارتش است، طبق تعهداتی که برعهده این شرکت است باید تمام زیرساختها تکمیل شود و تحویل دستگاههای مختلف از جمله شهرداری، آب، گاز، برق و مخابرات، بهداشت، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی داده شود، بخشی از این زیرساختها تأمین شده و بخش عمده آن تکمیل نشده، جلسات مکرری انجام شده است.
هفته گذشته در استانداری جلسهای با حضور مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه تمام زیرساختها و مشکلات شهرک، همچنین تعهدات شرکت عمران آبشار مورد بررسی قرار گرفت و تکلیف شد که این شرکت در اسرع وقت نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کند و پس از آن، منطقه بهصورت فاز به فاز تحویل دستگاههای مربوط شود.
به هر حال برای اینکه شهروندان ساکن در آن شهرک نیازمند خدمات و امکانات هستند، بخش زیادی از خدمات که در مناطق مختلف انجام میشود، در آن شهرک نیز توسط شهرداری ارائه میشود، از جمله رفتوروب، حمل زباله، نگهداری فضای سبز، ترمیم بخشی از معابر که پیشتر آسفالت شده، نصب المانهای ترافیکی و تعمیر و مرمت پیادهروی داخل پارکها انجام شده است.
سال گذشته بازار روز میوه و ترهبار توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی شهرداری اصفهان احداث شد و بهتازگی دو قطعه زمین برای ساخت مسجد در نظر گرفته شده است.
ایمنا: یکی از برنامههای مدیریت شهری ششم اصفهان «محلهمحوری» بوده است؛ در این راستا چه اقدامات شاخصی در این منطقه انجام و کدامیک از محلههای آن در قالب اجرای این طرح نونوار شد؟ چه اعتباراتی در این زمینه هزینه شده است؟
باقری: سال گذشته در ردیفهای محلهمحوری ۵۰ میلیارد تومان و سال جاری ۶۵ میلیارد تومان پیشبینی شده است؛ محلات دنارت، فیزادان، ردان و همتآباد در قالب طرحهای محلهمحور قرار گرفتند و اقدامات خوبی انجام شد.
سال جاری بیشتر معابر سه محله ردان، فیزادان و دنارت روکش آسفالت و بازسازی و ترمیم پیادهروها، ساماندهی پارک، فضای سبز، المانها و سایت اسباببازی انجام شد. سال آینده نیز محله تخت فولاد و همتآباد جزو محلات هدف است.
ایمنا: خبر خوش شما برای شهروندان این منطقه چیست؟
باقری: در حال حاضر در قالب پروژههای عمرانی کارهای مختلفی از جمله رینگ چهارم انجام میشود، از ۱۰.۵ کیلومتر رینگ چهارم که در منطقه ۶ قرار داشت، چهار کیلومتر آن به پایان رسیده است و روکش آسفالت ضلع غربی آن باقیمانده است که تا پایان سال جاری انجام میشود.
زیرساختهای شبکه توزیع، انتقال و تصفیهخانه تکمیلی مربوط به تأمین آب فضای سبز با هزینهای بالغبر ۲۰۰ میلیارد تومان فراهم شده است، چهار مخزن آب نیز ساخته میشود که بعضی از آنها تکمیل شده است و نزدیک هشت کیلومتر خط انتقال اجرا کردیم.
حدود پنج کیلومتر ایستگاه پمپاژ و ۲۵۰۰ متر مکعب تصفیهخانه تکمیلی داریم که به تأمین آب بخشی از فضای سبز منطقه طی تابستان سال آینده کمک میکند.
نظر شما