به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان مجتبی یوسفی امروز _پنجشنبه هجدهم بهمن_ در چهل و پنجمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در شهر اهواز اظهار کرد قانون شهرداری و شهرداریها به بیش از ۱۰۰ سال قبل و زمان بلدیه بازمیگردد که وظایف آن از بعضی وزارتخانهها بیشتر بود، شهرداریها روزانه به دلیل نوع عملکرد خود با مردم در ارتباط هستند و از این جهت بیشترین تعداد تصمیمگیری را دارند.
وی افزود: بعضی معاونتها ممکن است تأثیر زیادی داشته باشند، اما به علت ارتباط خدمات شهری با مردم، آشنایی بیشتری با آن وجود دارد که این امر برای سایر دستگاهها نیز صدق میکند.
نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه با اشاره به اینکه در بعضی موارد مشکل در جایی خارج از شهرداری است اما از شهرداری انتقاد میشود، خاطرنشان کرد: اگر امروز ناترازی در حوزه انرژی وجود دارد، باید کسی که مسئول برنامهریزی برای توسعه و احداث نیروگاه بوده است پاسخگو باشد، تأثیر کمکاری او امروز کشور را برای سالها با مشکل برخورد کرده است با این وجود مردم شناختی از او ندارند.
یوسفی تاکید کرد: منشأ یکی از دلایل ناراحتی مردم از شهرداریها ارتباط بیش از حد شهرداری با امور مردم است در حالی که ممکن است مقصر کس دیگری باشد، اما مردم او را نمیشناسند و تنها از شهرداری پاسخ میخواهند، به عنوان مثال در هوای پاک نخستین متهم شهرداریها برای توسعه پیدا نکردن حملونقل عمومی است، اما وقتی مترو با هزینه چند هزار میلیاردی احداث میشود شهرداری چگونه میتواند آن را تأمین کند، کجای دنیا همه حملونقل عمومی بر عهده شهرداری است.
وی با اشاره به اینکه شهرداریها بیش از ۱۳۹۰ شهر را مدیریت میکنند، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵ میلیون جمعیت ایران در ۶۰ هزار روستا و ۱۴۰۰ شهر خدمات میگیرند که از زمان تولد تا مرگ در حوزه شهری و روستایی خدمات خدمات دریافت میکنند، به همین دلیل در قانون درآمد پایدار شهرداریها برای ۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه تصویب شد.
نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه اضافه کرد: از آسفالت معابر تا توسعه و جمعآوری، دفن و بازیافت پسماند توسط شهرداریها را انجام میشود که اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل و برای کمک به شهرداریها قانون درآمدهای پایدار تصویب شد. در حوزه مدیریت شهری یک چالش اساسی وجود دارد که آیا مدیریت یکپارچه شهری چگونه باید باشد.
یوسفی تصریح کرد: با توجه به قوانین فعلی در مدیریت شهری و تفکیک وظایف در دولت و شهرداریها، شورای شهر هنوز شورای شهرداری است و پارلمان محلی به درستی شکل نگرفته است، شهرداریها و دهیاریها اگر ضعیف عمل کنند بیشتر دیده میشوند چرا که در ویترین هستند.
وی با اشاره به اینکه شهرداریها صف مقدم پاسخگویی به مردم هستند، اضافه کرد: قانون پسماند مربوط به ۱۳۸۳ باید تغییر کند و لازم است به معیشت مردم توجه شود، بازیافتکنندگان غیرقانونی که تفکیک را به صورت غیربهداشتی انجام میدهند زمانی که برای ساماندهی تلاش میکنند گفته میشود که این جرم نیست مگر اتفاق دیگری رخ دهد و در همه این موارد شهرداری پاسخگو شده است و نباید کل مسئولیت با شهرداری باشد.
نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه با اشاره به ضرورت اصلاح قانون ماده ۱۰۰، گفت: برای ساماندهی دستفروشان ابتدا باید به آنها زمین داده شود تا معیشتشان به خطر نیفتد، اگر کسی پذیرش نکرد که جابهجا شود و شهرداری با همکاری فرمانداری آنها را ساماندهی کند تا شهر دچار بی نظمی نشود.
یوسفی با انتقاد از وضعیت نامناسب اتوبوسهای حملونقل عمومی و ضرورت واردات اتوبوس، اضافه کرد: ۲۵,۰۰۰ میلیارد تومان در تبصره دو مصوب شد و با استفاده از این ظرفیت برای توسعه حمل و نقل عمومی ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد که بیش از ۱۵۰۰ دستگاه تحویل شده است.
نظر شما