دانشجویان را به سمت کلاس‌های مهارت‌محور سوق دهیم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: انجمن انقلاب اسلامی باید به سمت رویکرد توان‌افزایی حرکت کند، از این رو ضرورت دارد تا دانشجویان را به سمت کلاس مهارت‌محور سوق دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، نیره قوی در پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور که به میزبانی حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) برگزار شد، با بیان اینکه دروس عمومی در بسیاری دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های علمی صورت گرفته در اغلب کشورهای دنیا دروس عمومی را داریم.

وی افزود: مرکز ثقل دروس عمومی در سایر کشورها، هویت‌یابی، هویت‌بخشی و آگاهی دانشجویان از تاریخ کشور خودشان است، این دروس عمومی فقط مختص به کشور ما نیست، اما یک تفاوتی با سایر کشورها داریم و آن پارادایم و چارچوب‌های فکری و دینی ما هست که ذیل مبانی انقلاب آن را تبیین می‌کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: حتی اساتید انقلاب که تاریخ کشور را بیان می‌کنند به اندازه ما که مبانی و تبیین انقلاب را بر اساس مبانی دینی بیان می‌کنیم، چالش ندارند، ما که می‌دانیم ذات این منابع و مبانی، الهی و وحیانی است و در این شکی وجود ندارد، اما نوع کارکرد دولت‌ها در ارزیابی‌ها همه تأثیرگذار بوده است، ما در دانشگاه روی مبانی، آرمان و اهداف انقلاب متمرکز هستیم، خیلی از دانشجویان با انقلاب مشکل ندارند، اما زمانی که به اهداف، آرمان و روش‌هایی که انقلاب دارد می‌رسند، چالش‌برانگیز می‌شود.

وی با بیان اینکه انجمن علمی انقلاب اسلامی باید به سمت رویکرد توان‌افزایی استاد در کلاس درس حرکت کند، گفت: در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بخش‌های مختلفی روی درس انقلاب کار می‌کنند، دانشگاه معارف و معاونت آموزش در یک بخش و بخش دیگری هم که در این زمینه کار می‌کند، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی است، در رابطه با این کار آنچه مد نظر معاونت آموزش است، نخست ارائه صحیح محتوا است، که این یک کار نسبی نیست که هرکس بر اساس رأی و نظر خود یک محتوای خاصی داشته باشد، بلکه بر اساس سرفصل‌هایی است که شورای عالی دارد و بنده معتقد هستم که باید به‌روزرسانی بشود.

قوی، هدف دیگر معاونت آموزش را کاربردی کردن محتواها دانست و گفت: کاربردی بودن به معنای ایجاد شناخت، گرایش و کنش انقلابی در دانشجو است، همان هدفی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند، درس ما همچون سایر دروس نظیر شیمی، فیزیک و ریاضی نیست که بگوییم قصد آن فقط انتقال دانش است، بلکه هدف باید انتقال دانش ارزشیِ مد نظر اساتید انقلاب باشد، این محتوایی است که می‌تواند در جنگ شناختی که ما داریم، یک شناخت صحیح ایجاد کند و به دنبال آن، گرایش و نهایتاً کنش انقلابی ایجاد بشود.

وی اظهار کرد: در درس انقلاب اسلامی از استاد خواسته می‌شود که لزوماً انطباق حداکثری با سرفصل‌های مصوب شورای عالی داشته باشد، در پژوهشی که انجام گرفته است تمام کتاب‌های انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته که کمترین حجم آن شامل ۲۰۰ و بیشترین حجم آن ۵۰۰ صفحه است که در دو واحد و طی ۱۴ جلسه یک ساعت‌ونیم باید تدریس شود؛ در بحث تخصصی نوشتن این کتاب‌ها صرفاً رونویسی از مجموعه مجلات، روزنامه و سایت‌ها بوده است، در این کتاب‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته، شما هیچ تصویری را مشاهده نمی‌کنید، نکته بعد هم در مورد قطع کتاب‌ها مطرح است.

قوی در ادامه به نقد کتب درسی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: سرفصل‌های حال حاضر درس انقلاب اسلامی، مربوط به این درس نیست و بیشتر سرفصل‌ها مربوط به درس تاریخ است که دانشجویان در دوران تحصیل قبل از دانشگاه آن را گذرانده‌اند، همه کتاب‌های انقلاب بررسی شده است، چرا فقط ما باید بر یک کتاب متکی باشیم.

وی ادامه داد: دانشجویان هم نمره محور پرورش یافته‌اند و فقط دنبال یک منبع برای مطالعه هستند، همه کتاب‌هایی که در درس اساتید انقلاب قرار دارد، با اینکه در سالی که چاپ و منتشر شده، مفید بوده است، اما در حال حاضر، هم داری نقد ساختاری و هم نقد رویکردی است، در دو بررسی که صورت گرفته است بعضی از کتاب‌ها داری نقد رویکردی شدیدی است و فقط تاریخی است، زمانی که آن را مطالعه می‌کنیم اصلاً نمی‌توانیم خود را در فضای انقلاب قرار بدهیم و فقط تاریخ انقلاب را بیان کرده است و تعدادی از کتب هم آنقدر قدیمی شده است که به دهه سی انقلاب هم نمی‌رسد، چه برسد به سال ۱۴۰۳ که هر روز هوش مصنوعی می‌تواند هزار ایده به دانشجویان بدهد، از این رو این کتب هم داری نقد ساختاری و هم نقد شکلی هستند، پیشنهاد این است که به جای یک کتاب ۲۵۰ صفحه‌ای، ۱۴۰ صفحه متن داشته باشیم و کلاس را با مهارت «تصویر متن» اداره بکنیم که به تبع تغییر روش، محتوا هم تغییر پیدا می‌کند و کلاس را می‌توان بر اساس فیلم، کلیپ و تصویرسازی ادامه داد و برای ارائه اینها می‌توانیم از شبکه‌های مجازی استفاده بکنیم و دانشجویان را به این سمت هدایت کنیم، در این حالت، کلاس، مهارت محور می‌شود.

کد خبر 837177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.