با جهاد تبیین بصیرت دشمن‌شناسی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم

رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور گفت: یکی از موضوعات مورد توجه بصیرت و دشمن‌شناسی است، اما بصیرت نیازمند جهاد تبیین است یعنی تا جهاد تبیین اتفاق نیفتد بصیرتی در دانش‌آموز شکل نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان، احمد محمودزاده در برنامه ملی «نماد» ویژه مدارس غیردولتی فارس که در شیراز برگزار شد، با تاکید بر لزوم تقویت همکاری، هماهنگی، همراهی و برداشتن قدم‌های محکم و استوار در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اجرای طرح نماد اظهار کرد: نقش معلم به عنوان کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین نقش در همه عرصه‌ها است، همان‌گونه که در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی و در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش مرجعیت، پیشتازی و آگاهی‌بخشی معلمان بسیار مؤثر بوده است.

وی افزود: از معلمان انتظار داریم موضوعات کلیدی انقلاب اسلامی را به دانش‌آموزان انتقال دهند و نسبت به آشنایی آن‌ها با مبانی اصلی انقلاب اسلامی، تقویت احساس هویت ملی و انقلابی و رفع شبهات آن‌ها در این زمینه تلاش شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور با بیان اینکه معلم به عنوان شخصیتی علمی و اسوه تربیتی شناخته می‌شود، گفت: در واقع آینده کشور در مدرسه و توسط معلمان برنامه‌ریزی، طراحی و معماری می‌شود.

وی اضافه کرد: لازم است دستاوردها، پیشرفت‌ها و بازخوانی جریان‌شناسی‌ها که در حوزه‌های مختلف در طول سالیان گذشته صورت گرفته نیز به دانش‌آموزان منتقل شود.

محمودزاده ادامه داد: از آن‌جا که نیروی انسانی عنصر اصلی پیشرفت، تعالی و توسعه کشور است و پایه و ریشه نیروی انسانی در آموزش و پرورش تربیت پیدا می‌کند، بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در خود آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین ۴۳ شاخص برای دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از موضوعات مورد توجه بصیرت و دشمن‌شناسی است، اما بصیرت نیازمند جهاد تبیین است، یعنی تا جهاد تبیین اتفاق نیفتد بصیرتی در دانش‌آموز شکل نمی‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در واقع بصیرت نیازمند فهم و تحلیل درست از داده‌ها و آرمان‌های انقلاب است و در این میان مجموعه آموزش و پرورش در همین ایام وظیفه و نقش اساسی در انتقال آرمان‌های انقلاب به نسل حاضر دارد.

وی تصریح کرد: از آن‌جا که توجه به سلامت جسمی، روحی و روانی دانش‌آموزان بسیار مهم است، از این رو موضوع آسیب‌های اجتماعی و روانی یکی از برنامه‌های کلیدی آموزش و پرورش است. در این راستا ۳۲ استان و هر استان یک منطقه انتخاب شده است که با همکاری دستگاه‌ها و مجموعه‌های مؤثر در این زمینه کارهایی مشترک انجام داد و به همه مدارس تسری داده شود. در این میان از استان فارس ناحیه ۳ انتخاب شده است.

محمودزاده در ادامه سخنان خود روند آموزش تک بعدی دانش‌آموزان را منع کرد و گفت: غفلت از مهارت‌های زندگی موجب شده تا به سطوح دیگر شخصیتی دانش‌آموزان توجه نشود و ساحت‌های تربیتی دیگر آن‌ها را نادیده گرفته شود که در نهایت حاصل آن انسان‌هایی ناتوان در مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: اگر دانش‌آموزان از سلامت جسمی، روحی و روانی خوبی برخوردار نباشند، نمی‌توانند نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی علمی جامعه را محقق کنند، لذا نیازمند برنامه‌ریزی در تمام ابعاد شخصیتی دانش‌آموزان هستیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور، به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت کشور، هدف آموزش و پرورش تربیت انسان کامل و توسعه‌یافته در تمام ابعاد وجودی است.

محمودزاده اظهار کرد: امروز آسیب‌های اجتماعی در کنار هجمه سامان‌یافته فرهنگی دشمن و مسائل دیگر شرایط خاصی را در مملکت ایجاد کرده است، از این رو ما در آموزش و پرورش باید در برابر این شرایط تدبیر و چاره کنیم.

وی ادامه داد: برون‌رفت از آسیب‌ها نیازمند برنامه‌ریزی برای افزایش آگاهی دانش‌آموزان، اولیا و مداخلات روانی با رویکرد پیشگیرانه و مدیریت فوریت روانی و اجتماعی برای حفظ و انسجام شرایط روحی دانش‌آموزان است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور، بر لزوم تقویت همکاری، هماهنگی، همراهی و برداشتن قدم‌های محکم و استوار در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بین دستگاه‌های همکار در اجرای طرح نماد تاکید کرد.

محمودزاده تصریح کرد: برنامه «نماد» به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی می‌تواند از جمله برنامه‌های اثربخش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد، از این رو طرح «نماد» به دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه شرح وظایف و مسئولیت‌ها در طرح نماد روشن و شفاف است، گفت: با تشکیل جلسات مستمر طرح نماد در مدارس آسیب‌شناسی و تقویت شود، در این راستا باید برنامه‌ها را با قاطعیت، قوت و به شکل تخصصی دنبال کرد.

کد خبر 837161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.